תם עידן אבי גבאי במפלגת העבודה. יו"ר המפלגה הודיע כי לא יתמודד על ראשות המפלגה בבחירות המקדימות שייערכו בחודש הבא לקראת הבחירות הכלליות שייערכו בספטמבר. בפוסט בפייסבוק כתב גבאי כי "הכיוון היה ברור כבר בליל הבחירות האחרונות, אבל החלטות גדולות לא מקבלים בעת סערה, ולכן המתנתי עד שהדברים יהיו אקטואליים בכדי להחליט ולהודיע". יצויין עם זאת כי גבאי לא הודיע על פרישה מהכנסת. כמו כן אם רשימת העבודה לכנסת ה-22 תוקפא, על פי הצעתו, הוא יהיה מספר 2 ברשימה.



"כשחשבתי על הדברים בשבועות האחרונים, ראיתי עיניים רבות", הוסיף גבאי. "עיניים שמאמינות ואומרות שאסור לוותר, עיניים שאני יודע שהן עצובות לקרוא את הדברים. חלקכם הפכתם לשותפי דרך עוד לפני בחירתי בפריימריס לפני כשנתיים, ורבים אחרים הצטרפו לאחר מכן. חלקכם פעילים שנים רבות במפלגה ואחרים שהצטרפו לראשונה איתי. יחד הפכנו למחנה גדול שמחפש להוביל לשינוי במפלגה ובמדינה. לצערי הגדול זה לא הצליח".



לדבריו, "לא היה לנו קל. כלל וכלל לא. הלכנו במסע עם אינסוף היתקלויות מכל הכיוונים, מסע רצוף באתגרים מורכבים, מבית ומחוץ, שהפכו את המשימה שלנו לקשה מאוד. והיו גם טעויות, עליהן אני לוקח אחריות מלאה, ויודע כי אלו נעשו מתוך אמונה אמיתית בדרך ובמחויבות לניצחון".





בתוך כך החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב כי ועידת מפלגת העבודה שנועדה להתקיים מחר תידחה עד לאחר משאל בקרב כל חברי המפלגה, באשר לאופן בחירת יושב ראש המפלגה ורשימתה לכנסת. ההחלטה התקבלה בתם דיון בעקבות עתירה של ח"כ עמיר פרץ ושל מזכ"ל המפלגה עמיר חרמוני. 



בנוסף, דן בית המשפט בבקשה של פרץ להעלות מחר להצבעה הצעת החלטה שלו הקובעת כי ועידת המפלגה ולא כלל מתפקדי העבודה היא שתבחר את היו"ר הבא. השופטת קיבלה את עמדת המפלגה, לפיה הכוח לבחירת היו"ר נמצא בידי כלל המתפקדים ולא נתון בידיהם של חברי הועידה בלבד.

על פי ההחלטה הצדדים יגיעו להסכמה על עריכת משאל אינטרנטי בקרב כלל המתפקדים בשאלת אופן ההצבעה ליו"ר (האם הבחירות ייערכו בקרב כלל המתפקדים או בקרב חברי הועידה בלבד). כמו כן, הוחלט כי המתפקדים ישיבו גם על השאלה האם יש לערוך פריימריז נוספים לרשימה עצמה או להקפיא את את הרשימה הקיימת. המשאל יבוצע בימים הקרובים. לאור זאת, ועידת המפלגה תידחה במספר ימים נוספים, עד לאחר קבלת תוצאות המשאל.

מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני התייחס להחלטה:"אני מברך על ההחלטה שמבטיחה את קיום הדמוקרטיה במפלגה. דרשנו בעתירה שגם העמדה שלנו תבוא לידי ביטוי בועידה שתוכננה למחר. הצעת הפשרה שהתקבלה לקיים משאל בקרב מתפקדי העבודה תבטיח את הדמוקרטיה במפלגה ואנו נכבד כמובן כל החלטה. בימים הקרובים נקים ועדה שתכין את המשאל בקרב החברים".
 
חבר הכנסת עמיר פרץ הגיב גם הוא להחלטה ואמר כי "אנחנו דמוקרטים. אנחנו מכבדים את שלטון החוק ובית המשפט. עצם החלטה של השופטת לעלות את הסוגיה לכלל חברי המפלגה מצביעה על כך שההצעה חוקתית, ואנחנו מברכים על כך שהדמוקרטיה מתממשת במלואה. אני ממשיך לפעול מתוך אחריות לעתיד המפלגה והמחנה הדמוקרטי כולו, ונקיים את הוראות בית המשפט בדרך המהירה  ביותר , תוך איחוד הכוחות לבניית אלטרנטיבה אידיאולוגית לימין בראשות בנימין נתניהו".

גבאי התייחס לדיון וכתב על בחירת היו"ר הבא כי "עמדתי היא שיש ללכת בדרך המלך של המפלגה ולבחור יו"ר בפריימריס של כלל חברי המפלגה. בחירת יו"ר היא הדרך המרכזית שבה החברים משפיעים על כיוון המפלגה ואסור לקחת מכם את הזכות והחובה הזאת. זוהי ההצעה שאנו מביאים לוועידה, ולפיה הפריימריס יתקיימו ב-2.7".

"ההחלטה השנייה שתובא היא האם לקיים פריימריס גם לרשימת חברי הכנסת או לשמר את הרשימה שהתמודדה בבחירות לאחרונה בהתאמה של יו"ר חדש או כפי שנבחרה לפני 4 חודשים בלבד. בשתי החלופות הללו קיים היגיון, ועל כן הנהלת המפלגה החליטה להביא את שתי החלופות להחלטת הוועידה. עם השלמת תהליך הפריימריס, אסיים את תפקידי כיו"ר המפלגה".

"תמיד האמנתי שהכל אפשרי, ואני עדיין מאמין בכך. הסיפור של המדינה שלנו, של העתיד שלנו, של הדורות הבאים שאנו מחויבים אליהם, גדול הרבה יותר משאלה אישית על מנהיג זה או אחר. אני משוכנע כי נכונו עוד ימים טובים ומלאי משמעות לערכים שאליהם חתרנו והובלנו. אני מבקש גם מכם להאמין בכך. אני מתכוון להמשיך ולהילחם על הערכים שלנו, על הדמוקרטיה שלנו, על העתיד לצעירים שלנו ועל מערכות ציבוריות טובות לאזרחי ישראל".

כזכור, רק אתמול הודיע מספר 2 במפלגת העבודה, ח"כ טל רוסו, על פרישה מהחיים הפוליטיים. "המציאות אליה נקלענו, בחירות מוקדמות ובחירת יו"ר למפלגה בפרק זמן כל כך קצר, אינה מאפשרת לי לעשות את הדברים כפי שקיוויתי", כתב רוסו. עד כה רק שניים הודיעו על כוונתם להתמודד על ראשות המפלגה: חברי הכנסת עמיר פרץ וסתיו שפיר. ראש המוסד שלעבר, האלוף במיל' דני יתום עדיין שוקל, כמו גם חבר הכנסת איציק שמולי, וייתכן שגם איתן כבל, מבקרו החריף ביותר של גבאי, יצטרף למירוץ. ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק עדיין לא החליט מה יעשה, וכך גם האלוף במיל' יאיר כגולן, שאמנם הודיע כי הוא שוקל להיכנס לפוליטיקה, אבל טרם החליט באיזו מפלגה.