במערכת הפוליטית מצפים בדריכות להחלטה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, האם להגיש לכנסת בקשה לשמור על חסינותו מפני העמדה לדין. הלילה (רביעי) בחצות הוא המועד האחרון שבו יוכל נתניהו להגיש את הבקשה ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין.

חוק החסינות, שתוקן ב-2005, מתיר לחברי הכנסת לבקש חסינות בפני העמדה לדין בתוך 30 יום מהמועד שבו עדכן היועץ המשפטי לממשלה את יו"ר הכנסת באופן רשמי על החלטתו להגיש נגדם כתב אישום. מועד זה יפקע הלילה בחצות ואם נתניהו לא יבקש עד אז לשמור על חסינותו הוא יועמד לדין. נתניהו תכנן לעשות זאת שלשום, ערב הדיון בבג"צ, אך ביטל את ההודעה ברגע האחרון והוא צפוי לעשות זאת במהלך היום.

מרגע שהבקשה תוגש ליו"ר הכנסת, עליו להעביר אותה בהקדם האפשרי לוועדת הכנסת, שהיא זו המוסמכת לדון בכך. אולם משום שהכנסת התפזרה, אין כרגע אפשרות לדון בבקשה. במקרה כזה, כל ההליכים המשפטיים נגד נתניהו ידחו בכמה חודשים עד לאחר הבחירות, ועד לאחר הקמת ועדת כנסת בכנסת ה-23.  בכל מקרה לא ניתן להגיש את כתב האישום לבית המשפט לפני קיום הדיון בוועדה.

יולי אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יולי אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ב"כחול לבן" מנסים בכל זאת לנסות ולהקים ועדת כנסת עוד בכנסת הנוכחית, למרות התפזרותה, באמצעות הועדה המסדרת, שבראשה עומד ח"כ אבי ניסנקורן. בפני ניסנקורן, שמבקש לזמן למחר דיון של הועדה המסדרת בניסיון להחליט שם על הקמת ועדת כנסת שתדון בחסינות נתניהו, עומדים מספר מכשולים. 

ראשית הוא צריך לקבל את הסכמת יושב ראש הכנסת לכינוס הועדה המסדרת לצורך הקמת ועדת כנסת, אישור שטרם ניתן, וכן לקבל חוות דעת מהיועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, שיכשיר את המהלך. "נתניהו מתכנן לבקש חסינות מתוך ידיעה שאין ועדת כנסת שתדון בבקשה, כדי לדחות ככל האפשר את העמדתו לדין. אנחנו מבקשים לסכל את המהלך הזה באמצעות הקמת ועדת כנסת זמנית", הסבירו בכחול לבן.

אך גם אם אדלשטיין ויועמ"ש הכנסת יתנו לניסנקורן אור ירוק לכינון ועדת כנסת, עדיין יצטרכו בכחול לבן לגייס רוב למהלך לסיכול בקשת החסינות של נתניהו בתוך הועדה. לצורך זה הם צריכים את תמיכת ישראל ביתנו, שכן הליכוד וגוש הימין יתמכו בבקשת החסינות. בניסיון להשיג את הסכמתם הציע בימים האחרונים ח"כ ניסנקורן ליו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, להקים בכנסת מספר ועדות זמניות בנושאים אחרים כגון ועדת פנים וועדת חוקה, כפי שדורשת מפלגתו של ליברמן.

ליברמן עצמו התייחס בראיון לכאן ב לשאלת בקשת החסינות לראש הממשלה, וסרב לומר מה תהיה עמדתו במקרה שנתניהו יבקש מהכנסת לשמור על חסינותו. "אני מקווה שראש הממשלה לא יגיש את הבקשה, אם היה שואל אותי הייתי ממליץ לו לא להגיש. אנחנו נתייחס לסוגיה הזאת אם הוא אכן יגיש את הבקשה. כל עוד הוא לא הגיש אין טעם לדון בזה", הדגיש ליברמן.

אביגדור ליברמן. צילום: אלוני מור
אביגדור ליברמן. צילום: אלוני מור

חבר כנסת רשאי לבקש שהכנסת תעניק לו חסינות מפני העמדה לדין בשל אחת מהעילות הבאות: העבירה שבה הוא מואשם נעברה במילוי תפקידו או למען מילוי תפקידו כחבר הכנסת, או שכתב האישום הוגש שלא בתום לב או תוך הפליה. יצוין עוד כי חסינות מתייחסת רק לפעילות של חבר כנסת במסגרת תפקידו, ובאה להבטיח לו חופש ביטוי וחופש מאימת העונש על דבריו ומעשיו בכנסת במסגרת תפקידו, אך לא על עבירות פליליות שנעברו בלי שום קשר למילוי תפקידו בכנסת.

למרות שמדובר בדיון מעין משפטי, בסופו של דבר ההחלטה שתתקבל תהיה בהתאם ליחסי הכוחות הפוליטיים בכנסת הנוכחית, כשההכרעה היא בידיו של ליברמן.

כאמור המערכת הפוליטית כולה דרוכה להודעת נתניהו. מרגע שיודיע כי החליט לבקש חסינות יתחיל מחול השדים הפוליטי במשכן. ניסנקורן יפנה רשמית ליו"ר הכנסת בבקשה לכנס מחר את הועדה המסדרת לצורך הקמת ועדת כנסת שתדון בחסינות, יועמ"ש הכנסת יחווה את דעתו, יו"ר הכנסת יפרסם את החלטתו ובמקביל יתחיל הקרב על דעת הקהל כשבכחול לבן כבר מוכנים עם "קמפיין החסינות" נגד נתניהו והליכוד.