מליאת ועדת הבחירות המרכזית פסלה היום (רביעי) את חברת הכנסת היבא יזבק מבל"ד מהתמודדות לכנסת, ברוב של 27 תומכים מול 7 מתנגדים, זאת בתום דיון סוער שבמהלכו כינה נציג הליכוד את חברי הרשימה המשותפת "מחבלים". מאוחר יותר נפסלה, ברוב של 13 תומכים, ללא מתנגדים, פסלה גם מפלגתה של אשת רוצח ראש הממשלה, לריסה טרימבובלר, מהתמודדות בבחירות. יצויין כי בכל מקרה החלטות בעניין פסילות מועמדים ורשימות יועברו להכרעת בית המשפט העליון. בנוסף, דחתה הוועדה את הבקשה לפסילת הרשימה המשותפת מהתמודדות בבחירות. הדרישה נדחתה ברוב של 18 מתנגדים ו-4 תומכים. 

יזבק מסרה בעקבות ההחלטה: "אינני מופתעת שפסלו אותי, זה היה משחק מכור מראש. וועדת הבחירות הינה גוף פוליטי ולא גוף משפטי, חבריה מקבלות החלטות פוליטיות. אני חוזרת ומדגישה שמעולם לא קראתי לשימוש באלימות. וגם לא התכוונתי להלל את השימוש באלימות. אמרתי את זה בפני הוועדה, כתבתי את זה בתצהיר והצהרתי את זה גם בכלי התקשורת. הסברתי גם בתצהירי המפורט שהיום הייתי מתנסחת אחרת. ברור לי כי אין כל עילה משפטית לפסילתי ואני מקווה שבית המשפט העליון יפעל בהתאם. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מההקשר של הדיון שהתקיים היום, כשברקע מהדהדת תכנית המאה והסיפוח המתקרב, וזה הנסיון של אנשי הימין הקיצוני להסתיר את העוול האמיתי: שהוא הכיבוש, המצור ומדיניות הדיכוי המתמשכת של כל העם הפלסטיני. הרדיפה נגדי לא תועיל וכך גם לא בקשות הפסילה - אני אמשיך לפעול בהתאם לעקרונות ולמטרות שבזכותן נבחרתי - פמיניזם, זכויות אדם, השגת שלום ובניית חברה צודקת ושוויונית לכולם".

תגובות לפסילתה של יזבק פורסמו בקשת הפוליטית. מפלגת ימינה בירכה על ההחלטה. "ימינה מברכת על החלטת ועדת הבחירות להפוך את החלטתו השגויה של היועמ"ש בנוגע להתמודדות יזבק לכנסת ה-23. לתומכי טרור אין מקום בכנסת . חופש הביטוי אינו מצדיק קידום של תומכת טרור", פרסמו גורמים בסיעה.

גם שרת התרבות, מירי רגב, בירכה על ההחלטה וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "הברור מאליו נעשה היום- מי שמסייעת לטרור, לא יכולה להיות חברת כנסת.יזבק היללה מחבלים נתעבים באין ספור מקרים, במיוחד במקרה של סמיר קונטר. לצערי, יש עוד תומכי טרור בבית הנבחרים שלנו", כתבה רגב. 

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, כתב כעת בחשבון הטוויטר שלו: ״מברך על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את היבא יזבק. מקווה שבג"ץ יאמץ את ההחלטה ולא יאפשר לתומכת הטרור להיות בכנסת. מקומה בפרלמנט ברמאללה.״

לריסה טרימבובלר-עמיר מסרה בעקבות פסילת מפלגתה: "זה היה קרקס. זה חושף את הפרצוף האמיתי של הדמוקרטיה הישראלית. בגלל הסיבה הזאת הקמנו את המפלגה כדי לשים קץ לבוגדות ולהשתקה".

עו"ד מיכאל ליטבק, נציג מפלגתה, אמר: "נערער לבית המשפט העליון. אנו רואים כאן את הצביעות במיטבה. מי שרוממות הדמוקרטיה בגרונו לא מסוגל להבין מהי הזכות לבחור ולהחבר.. המטרה שלנו לנהל משפט צדק גם ליגאל עמיר ונועדה לחקר האמת. מי שמתנדג למשפט חוזר ליגאל עמיר כנראה יש לו מה להסתיר".

ההחלטה לפסול את מפלגת לריסה עמיר התקבלה ברוב של 13 מתנגדים בקולות העבודה, יש עתיד וישראל ביתנו. נציגי מפלגת מרצ נעדרו מההצבעה למרות שאת הפסילה יזם יו"ר סיעת העבודה איציק שמולי. אורי זכי, נציג מרצ, טען כי ישב בחוץ בעת ההצבעה ולא ידע על קיומה משום שלטענתו הוקדמה בכשעה וחצי. יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, אמר: "החלטנו להצביע בעד הפסילה מהבטן, מהלב. חשבנו שנחצים פה קוים אדומים". נעדרו מההצבעה נציגי הליכוד, החרדים והרשימה המשותפת.

"מחבלים": מהומה בדיון פסילת יזבק

מהומה החלה במהלך הדיון, כאשר נציג הליכוד, עו"ד קובי מצא, קרא לאנשי הרשימה המשותפת בשמות קשים. "אי אפשר לתת לחבורת המחבלים כאן להפריע כל הזמן", אמר מצא. הדיון הופסק למספר דקות בעקבות תגובות נסערות לדבריו מצד חברי הכנסת הערביים, שהובילה לחילופי דברים בין ח"כ אוסמה סעדי מטעם הרשימה המשותפת, לבין ח"כ איתמר בן גביר מטעם סיעת עוצמה יהודית, שכינה את סעדי "רב המחבלים". השופט נזף במצא ודרש להוציאו מהאולם על מנת להרגיע את הרוחות. 

גם בתוך מפלגתו של מצא ניסו להרגיע את הנציג הנסער, כשח"כ דוד ביטן ניגש למצא וביקש ממנו להתנצל. מצא אמר בתגובה: "אני חוזר בי מהמילה מחבלים, אבל כל אלה שיושבים פה הם תומכי טרור".

את הדרישה לפסילתה הגישו חברי הכנסת אופיר כץ (הליכוד), עודד פורר (ישראל ביתנו) ועוצמה יהודית, בטענה כי היא מעודדת ומשבחת ארגוני מחבלים הפועלים נגד מדינת ישראל. העתירות התייחסו בין השאר לפוסט שכתבה ח"כ יזבק יום לאחר חיסולו של המחבל סמיר קונטאר ובו כינתה אותו "השאהיד הגיבור". 

הדיון בוועדה. צילום: מרק ישראל סלם
הדיון בוועדה. צילום: מרק ישראל סלם

יזבק אמרה בוועדת הבחירות כי "חשוב שתשמעו אותי. יכול להיות שאני נאיבית לחשוב שההצבעה לא תהיה אוטומטית. הציבור שאני מייצגת עשה בחירה ברורה במאבק ציבורי לגיטימי ובלתי אלים. זו דרכנו, וכך אנחנו מנהלים את מאבקנו. לכן, אני כאן בכנסת. אני מאמינה בדרך הזו ובכוחה להביא שינוי ממשי. אני רוצה לומר שפעמים רבות הנוכחות בכנסת, בפוליטיקה, אינה קלה לערבים, אזרחי המדינה, אך זו הדרך שלנו ואנחנו נחושים להמשיך בה. נוכחותי כאן היא התגלמות ההכרעה הפוליטית לטובת מאבק פרלמנטרי וציבורי. הכרעה זו, היא שהופכת את הניסיון להאשים אותי בתמיכה באלימות לאבסורד מוחלט".

את דבריה חתמה באומרה כי "מעולם לא תמכתי באלימות. יש לי כוונה להאיר את המקום שכל מי שהגיש את בקשת הפסילה נגדי ניסה להעלים. הניסיונות להשתיק את הוויכוח הפוליטי האמיתי לא יצליחו. הפכו אותי למפלצת".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אמר בדיון: "במקום זה, בו אני עומד לפניכם, יו"ר ועדת הבחירות וחברי הוועדה, ללמד קטגוריה על היבא יזבק - אין אני עומד יחידי; עִמדי ניצבים כאן בשעה זו מליוני אזרחי ישראל קטגורים, ועוד אלפי נרצחים שנרצחו בפעולות טרור במאבק נגד מדינת ישראל". 

"יחד איתי", המשיך בן גביר, "עומדים כאן דני הרן הי"ד, שהמחבל השפל סמיר קונטאר ירה בגבו אל מול בתו הקטנה. עינת הרן הי"ד, שאותו רוצח נאלח רוצץ את ראשה בסלע, והתינוקת הקטנה יעל הי"ד שנחנקה למוות לאחר שאמה ניסתה להסתיר אותה. עומדים כאן השוטרים שהמחבל השפל רצח. יחד איתנו, עומדים גם שלושים וחמישה קדושים שנרצחו בידי המחבלת השפלה דלאל מוגרבי, ועוד ועוד נרצחים. דמם זועק, אך קולם לא יישמע. אהיה אני להם לפה, ואבקש מכבודכם לפסול את יזבק מלהתמודד בבחירות לכנסת". 

ח"כ יוסף ג'אברין, לעומת זאת, טען כי "יזבק מעולם לא כתבה מילה אחת ולא אמרה מילה אחת, ואין הקלטה אחת של תמיכה בארגוני טרור".

בתום הדיון נמסר מהרשימה המשותפת כי "ההתעלמות המוחלטת של ועדת הפסילות מהדברים שאמרה ח"כ יזבק כמו ההתעלמות הבוטה מהעובדות המשפטיות שקיבלו משנה תוקף מהחלטת היועמ"ש, מוכיחה פעם נוספת שאין בוועדה דבר מלבד ריטואל קבוע של פסילה וקרקס פוליטי. אנחנו נמשיך להיאבק למען חופש הביטוי ודמוקרטיה לכולם על אפם וחמתם של הימין הקיצוני ואלה שנגררים אחריהם. אנו מודים לצוות המשפטי של מרכז עדאלה על העבודה המסורה שהם עושים בתחום זה לאורך יותר מ-20 שנה".