61 חברי הכנסת שהמליצו לנשיא על בני גנץ לראשות ממשלה, פנו הערב (ראשון) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בדרישה לקיים באופן מיידי הצבעה על בחירת יו"ר הכנסת. אדלשטיין הביע התנגדות למהלך שנועד כדי להחליף אותו בח"כ מאיר כהן מטעם כחול לבן ואמר: "צו השעה עבור מדינת ישראל היא ממשלת אחדות רחבה. הצורך בממשלה כזו איננו רק בגלל משבר הקורונה. הוא נולד עוד הרבה לפני התפרצות הנגיף", אמר אדלשטיין.

"מהלכים פוליטיים חפוזים, כמו בחירת יו"ר כנסת קבוע והעברת חקיקה שנויה במחלוקת, מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה" הוסיף. "הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר. לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות, שמטרתו לאפשר ביצוע מחטפים בבית המחוקקים".

אדלשטיין עשוי להשתמש בסעיף מתוך תקנון הכנסת הקובע כי אין לו חובה תקנונית לכנס את הכנסת לדון בהחלפתו עד שתהיה ממשלה. ד"ר עמיר פוקס, חוקר בתכנית להגנה על ערכים דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה, אומר כי אין ליו"ר הכנסת סמכות למנוע קיום ישיבה לבחירת יו"ר מטעמים שאינם ענייניים, בדיוק כפי שהבהיר לו בעבר היועמ"ש אייל ינון, בנוגע להצבעה על הקמת ועדת הכנסת שעסקה בעניין החסינות. 

בתגובה לכך, פנתה מפלגת כחול לבן בבקשה דחופה ליועץ המשפטי של הכנסת וביקשה ממנו להכריע האם אדלשטיין רשאי למנוע הצבעה על בחירת יו״ר כנסת. כזכור, ביום שישי הגישה המפלגה בקשה ליו"ר הכנסת לקיים הצבעה על בחירת יו"ר חדש. הצעד המתבקש הבא, אחרי שאדלשטיין סירב לתמוך בהדחה של עצמו, הוא עתירה לבג"ץ. 

חבר הכנסת יאיר לפיד התייחס להודעת אדלשטיין: "אם אחרי שבאישון לילה אוחנה ביטל את המשפט של ביבי היה צריך עוד הוכחה שהליכוד השתגע, הגיעה הודעתו של יולי אדלשטיין שמונע באמצעים לא חוקיים את החלפתו".

יאיר לפיד בעוטף עזה (צילום: אלעד גוטמן)
יאיר לפיד בעוטף עזה (צילום: אלעד גוטמן)

עוד אמר לפיד, כי "הודעתו המבישה של אדלשטיין לא תעמוד במבחן משפטי, לא במבחן הציבור וגם לא במבחן ההגינות. זהו ניצול מחפיר של מעמדו. יולי לא יוכל יותר לעולם לטעון שהוא 'ממלכתי'. היום הוא גמר להיות כזה. כל דקה שהכנסת לא מפקחת על הממשלה מהווה מחדל עצום לטיפול במשבר הקורונה ופגיעה אנושה בדמוקרטיה".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, הגיש מכתב ליו"ר הכנסת, בו נכתב כי בכוונת המפלגה להעלות לסדר היום של הכנסת את ההצבעה לבחירת זהותו של יו"ר כנסת חדש.

אסירי ציון ומסורבי עלייה לשעבר שלחו היום מכתב פתוח לחברי כנסת, דוברי רוסית, מהמפלגות כחול לבן וישראל ביתנו, בו מחאו כנגד הכוונה להחליף את יו"ר הכנסת ו"להדיח את יולי אדלשטיין מתפקידו", כהגדרתם. 

"השתתפותם של מי שמתיימרים להציג את העלייה מברית המועצות לשעבר במעשה הלא ראוי הזה - היא מעשה מכוער וציני במיוחד. אנחנו מגנים כל שיתוף פעולה עם אלה ששוללים את זכותנו לחיות בארץ הזאת, עם אלה שמשבחים את האנטישמים ואת המרצחים. כל 'הנציגים' האלה צריכים ללמוד מיולי אדלשטיין ציונות אמיתית מה היא". על המכתב חתומים שבעה אסירי ציון ו-12 מסורבי עלייה לשעבר.