צוותי המשא ומתן של מפלגות הליכוד וכחול לבן נפגשו היום (רביעי) בפעם השנייה לאחר הטלת המנדט להרכבת הקואליציה על ח״כ בני גנץ. קיום הפגישה לא נחשף לתקשורת, היא נערכה בדלתיים סגורות ונמשכה שעות ארוכות. בסיום הפגישה נרמז כי הושגה התקדמות קלה במגעים סביב קווי היסוד של הממשלה (המתרכזים בעיקר בנושאי משבר הקורונה), ועל שוויוניות במספר השרים מכל גוש. יחד עם זאת, נראה כי בנושאי הרוטציה על ראשות הממשלה וזהות שר המשפטים - שנחשב לתיק הביצועי הפעיל ביותר בזמן מצב חירום, טרם הושגה הסכמה.

לעומת משאים ומתנים קודמים בהם השרים זאב אלקין ויריב לוין שימשו כנציגי הליכוד וגוש הימין כולו, הפעם חל שינוי בהרכב הצוות. במקום השר אלקין שעוסק כרגע במגעים להקמת ועדות הכנסת, לצוות של הבלוק הצטרף איש עסקים יעקב אטרקצ'י, בעל חברת יזמות הנדל"ן ״אאורה״. בשנים האחרונות אטרקצ'י נחשב למקורב למשפחת נתניהו ובסבב המו"מ הנוכחי נבחר לייצג את גוש הימין לצידו של השר לוין.

צבי האוזר ומיקי זוהר בכנסת (צילום: אנה ברסקי)
צבי האוזר ומיקי זוהר בכנסת (צילום: אנה ברסקי)


לדברי גורמים המקורבים לשיחות, קיימת אי הסכמה בין הצוותים סביב שאלת הרוטציה בממשלת האחדות העתידית. בליכוד מתעקשים על כך שבנימין נתניהו יהיה זה שיכהן ראשון וכהונתו תימשך שנתיים, ולאחר מכן יבוא תורו של בני גנץ. גנץ מצידו מסכים באופן עקרוני לכהן שני, אך ורק בתנאי שכהונתו של נתניהו תיארך שנה אחת לכל היותר.  

לדברי הגורמים, גם מספר 3 בכחול לבן, ח״כ גבי אשכנזי תומך בעמדת הרוטציה המרוככת של גנץ. לעומת זאת, שני חברי הקוקפיט הנותרים - יאיר לפיד ומשה יעלון, מתנגדים עקרונית לכל פשרה שהיא ומתעקשים על כך שנתניהו לא יכהן ראשון בכל  ממשלת אחדות שתקום.

נוכח הוויכוח הזה בגוש הימין מנבאים כי לא מן הנמנע שמפלגת כחול לבן עתידה להתפרק וחברי חוסן לישראל, אשכנזי, הנדל והאוזר יהיו מוכנים להצטרף לממשלת אחדות בראשות נתניהו, כאשר חברי יש עתיד ותל"מ ישארו באופוזיציה. גורמים בכחול לבן דוחים על הסף את ההשערות הללו וטוענים כי המפלגה תישאר מאוחדת ומדובר בספינים של הליכוד.