החלטה דרמטית בבית המשפט העליון: מיד לאחר הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב (חמישי) במשרד הבריאות, סביב ההגבלות החדשות על תנועת האזרחים בישראל בשל התפשטות הקורונה, בג״צ מגיב ומערער למעשה את תוקף ואורך הצו שהטיל נתניהו. לפי פסק דין שפרסם, עולה כי במידה ולא יפוקחו פרלמנטרית פעולות האכיפה שמפעיל שב״כ בקרב הציבור בישראל עד לתאריך 24 למארס, יש להפסיק להפעילן לאלתר.

עוד נקבע כי גם את פעולות האכיפה הקיימות יותר להפעיל בקרב חולים מאומתים בלבד ומי ששהה בסביבתם, ולא רק אנשים הנחשדים כחולים, כפי שקיוו בממשלה ובמשרד הבריאות לפעול. כמו כן, ההרכב בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון חייב את המדינה להשיב על הקשיים החוקתיים שהעלה מרכז עדאלה בעתירה שהגיש בשם הרשימה המשותפת.

לקריאת ההחלטה המלאה של בג״ץ

האגודה לזכויות האזרח, שעתרה לביטול תקנות שעת חירום, ברכה על צו הביניים. "ההחלטה הדרקונית לאפשר לשב"כ ולמשטרה לעקוב אחר כולנו היא פגיעה קשה בזכויות האדם. לכן, טוב עשה בית המשפט כשקבע כי לא ניתן לאפשר צעד כזה תוך עקיפת הכנסת, רק בשל כך ששיקולים פוליטיים צרים מונעים את כינוס הוועדות והמליאה ומונעים פיקוח פרלמנטרי על הממשלה. אנו בתקופה קשה לבריאות הציבור וגם למשטר הדמוקרטי, ונמשיך לעמוד על המשמר כדי לוודא שבחסות המאבק בקורונה לא ננקטים צעדים קיצוניים ואנטי דמוקרטיים מרחיקי לכת".

ממרכז ״עדאלה״, שהייתה שותפה לניסוח העתירה, נמסר בתגובה: ״אנו מברכים על החלטת בג״ץ שמזכירה כי אין הממשלה רשאית לפעול ללא בקרה, דרישת בית המשפט שהמדינה תשיב על הסוגיות החוקתיות כבדות המשקל שהעלינו, מחזקת את טענותינו לפיהן תקנות אלה בטלות משום שנעשו בחוסר סמכות. גם פיקוח פרלמנטרי לא יוכל להכשיר לדעתנו פגיעה כל כך קשה בזכויות אדם. אסור לדעתנו לאפשר שמצב חרום של סכנה לבריאות הציבור, ישמש מנוף למתן סמכויות נוספות לשב״כ שממילא אינו מפוקח כראוי.״