יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, השיב הבוקר (ראשון) לעתירה שהגישו מפלגות כחול לבן וישראל ביתנו, וקבע כי אין בסמכותו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לעכב את ההצבעה על בחירת יו"ר חדש.

"עמדת היועץ המשפטי לכנסת היא כי אין מקום לחרוג מהנוהג המקובל בכנסת, לפיו יש ליו"ר הכנסת שיקול דעת בקביעת סדר היום של מליאת הכנסת. ואולם, היות שהמועד שמצוין במפורש בסעיף 2 (ב) לתקנון (מועד כינון הממשלה) הוא מועד אחרון, ובהתחשב בכך שיו"ר הכנסת המכהן מכוח עקרון הרציפות מחזיק בתפקידו זה כ"פקדון זמני" עד לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת, ורוב מקרב חברי הכנסת מבקשים כי הכנסת תבחר יו"ר קבוע באופן מיידי, מרחב שיקול הדעת הנתון ליו"ר הכנסת בכל הנוגע לדחיית מועד זה, ככל שחולף הזמן, צריך להיות מצומצם יחסית", כתב עו"ד ינון.

גם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, השיב לעתירה דומה, שהוגשה מטעם עמותת "חוזה חדש", וקבע כי על הכנסת להתנהל כרגיל גם בימי משבר הקורונה, ואין סיבה לעכב את ההצבעה על הקמת הוועדות.

"יש מקום כי מוסדות הכנסת ידאגו להבטיח את המתכונת המתאימה לקיום דיוני הכנסת; וזאת, תוך שמירה על בריאותם של חברי הכנסת וכלל הנוכחים במשכן הכנסת, בהתאם לסמכויות לשיקול הדעת הנתון להם בעניין זה. כאן המקום לשוב ולהדגיש, כפי שאוזכר לעיל, כי הן ההגבלות על התקהלות לפי צו בריאות העם, הן תקנות שעת החירום בעניין הגבלת העובדים ותקנות שעת חירום בעניין הגבלת פעילות, שהותקנו לאחרונה, קובעות במפורש כי הן אינן חלות, בין היתר, על כנסת ישראל. כן ראוי להזכיר כי הממשלה מצאה דרכים שונות להתאמת פעילותה; וכך גם לעניין בתי המשפט, על-מנת לאפשר למוסדות אלה למלא את תפקידם, תוך שמירה על ההנחיות הדרושות לשמירה על בריאות הציבור", כתב מנדלביט. 

גורמים בסביבת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מסרו: "חוות דעתו של יועמ"ש הכנסת מדברת בעד עצמה - הניסיון לייצר ספין לפיו יו"ר הכנסת דורס את הדמוקרטיה קרס תחת חוות דעתו המקצועית והעצמאית. הן בהתייחסותו אודות ייתור העתירה על הקמת ועדות הכנסת ובעיקר נוכח הדגשתו שליו"ר הכנסת שיקול דעת (גם אם מצומצם) בקביעת מועד הבאת הצבעת תפקיד יו"ר הכנסת הקבוע למליאה. הניסיון לייצר רושם תקשורתי לפיו היו"ר פועל מחוסר סמכות תקנונית הוכח כשקרי. הן ההתנהלות לאורך השנים והן תקנון הכנסת, כפי שמפרש אותו יועמ"ש הכנסת, מוכיחים שיש שיקול דעת ליו"ר לקבוע את הדברים".

אדלשטיין עצמו הגיב בפוסט בפייסבוק: "גם יועמ"ש הכנסת המשיך בקו זה וקבע שההחלטה מתי להעלות זאת להצבעה נתון לשיקול דעתי, גם במצב המורכב שנוצר. כפי ששבתי ואמרתי, עשיתי ואני עושה הכל כדי שתקום ממשלת אחדות ויימנעו בחירות בפעם הרביעית. בחירת יושב ראש חדש לכנסת ה-23 בעת הזו, טרם הקמת הממשלה, תמנע לחלוטין כל סיכוי להקמת ממשלת אחדות רחבה. כולי תקווה כי בית המשפט העליון, בניגוד לפוליטיקאים ציניים העושים שימוש במשבר בריאותי חמור המאיים על כולנו, יבינו את החשיבות הרבה, דווקא בעת הזו, על שמירה קפדנית על חוק יסוד הכנסת ותקנון הכנסת - למען הדמוקרטיה הישראלית".

אוחנה האריך את מצב החירום בבתי המשפט עד ה-16 באפריל

שר המשפטים אמיר אוחנה חתם על התקנות המאריכות את מצב החירום בבתי המשפט, בתי הדין לעבודה, לשכות ההוצאה לפועל, בתי הדין לערערים, בתי הדין הדרוזיים ובבתי הדין השרעיים עד ליום 16 באפריל 2020 – וזאת במאמץ לצמצם את התפשטותו של נגיף הקורונה. ההחלטה התקבלה בתיאום עם מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, ועל דעת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות והיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט.