חוק יסוד: הממשלה החדש אושר הערב (חמישי) במליאת הכנסת בקריאה טרומית ברוב של 62 תומכים מול 37 מתנגדים ללא נמנעים. ההצעה תועבר כעת לועדה המסדרת שתחליט על הקמת ועדה מיוחדת שתכין את החוק לקריאה ראשונה, שניה ושלישית. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נעדר מההצבעה. חברי הכנסת של ימינה החרימו אותה.

הוועדה המסדרת, בראשות ח"כ אבי ניסנקורן, אישרה קודם לכן בתום דיון ממושך את הבקשה להעניק פטור מחובת הנחה לתיקון לחוק יסוד הממשלה שנועד לאפשר את הקמת ממשלת החירום. כעת הצעת החוק תעבור למליאת הכנסת לדיון והצבעה בקריאה טרומית. בשעה חמש תהיה הצבעה חוזרת לבקשת האופוזיציה.

משמעות ההחלטה היא זירוז הליכי החקיקה של חוק היסוד החדש שיאפשר להקים את ממשלת הרוטציה. הקואליציה החדשה נערכת לקדם כבר היום במליאת הכנסת, בהליך מזורז, את התיקונים לחוק: יסוד הממשלה. זאת, כדי שאפשר יהיה להשביע בעת ובעונה אחת שני ראשי ממשלה ברוטציה. מנגד, באופוזיציה דורשים לא לקיים את הדיון. ח"כ ניסנקורן אמר בדיון: "לא ירדנו מהחוק הנורבגי. בכוונתנו לקדם אותו''.

חה"כ ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, השתתף בדיון והטיח האשמות כבדות בניסנקורן. בפתח דבריו אמר "התכנסו כאן להקים את ממשלת נתניהו החמישית שניסנקורן וחבריו זחלו אליה על גחונם. אנחנו יודעים שזו לא ממשלת קורונה, כי אין אף מילה על הקורונה בכל הדפים האלה. אין תכנית העבודה. לא כתוב מה יקבלו העצמאים שנזרקו לרחובות או חל"ת. עולם שלם מתמוטט סביבנו ופה יש נייר שעוסק בדבר אחד בג'ובים. 52 שרים וסגני שרים שכולם מקבלים משהו יש להם לשכה ונהג וחנפנים וחנפניות".

יאיר לפיד בדיון בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
יאיר לפיד בדיון בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

"אלה החתומים על הצעת החוק שנדונה כעת, אתם מכניסים פה סעיף שראש ממשלה מורשע עבריין יוכל לכהן בממשלה. ניסנקורן? איך תוכל לישון בלילה?", תקף בחריפות והוסיף, "הייתי שר האוצר. 900 מיליון שקל זו הערכה של חובבים. מה תגידו לעשרות אלפי עסקים קטנים שקורסים? הם באים הביתה עם סירים ריקים ואתם באים הביתה עם סירים מלאים בג'ובים כדי שתהיה לכם זכות גדולה לזחול לממשלה של אדם שיש לו כתב אישום על מרמה שוחד והפרת אמונים, ולהיות משרתים שלו של גפני ושל סמוטריץ'. אני יודע מה אתם חושבים עליהם כי יצאנו ביחד לבחירות ואתם אמרתי לי בלילות כמה אתם בזים להם". 

לפיד סיכם באומרו: "אתם מכניסים פה סעיפים שמאפשרים לכהן כראש ממשלה, לא רק מי שנאשם בפלילים, אלא אפילו עבריין מורשע, אתם תאפשרו לו להמשיך לכהן כראש ממשלה".

ח"כ מיקי לוי מיש עתיד הורחק מהדיון לאחר שתקף בצעקות את ניסנקורן ואמר: "תתביישו לכם. איך תסתכלו לילדים שלכם בעיניים? אני בז לכם".

דיון בהצעת תיקון החוק בכנסת  (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
דיון בהצעת תיקון החוק בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

בהמשך עלה חה"כ עפר שלח, שתקף גם הוא בחריפות את ניסנקורן ואמר: "מדובר בהסכם של שני גנבים שלקחו עו"ד. אתה תהיה שר המשפטים שלא יכול למנות תפקיד אחד מהתפקידים הבכירים ללא הסכמה מהצד השני. תחתיך תהיה ועדת חוק ומשפט, שבראשה מישהו שכל תפקידו יהיה להכשיל אותך. כל יום תקומו לממשלה הזאת עם בלוק של 59 ח"כים, שכל מטרתם להכשיל אותכם. הם מסתכלים עליכם ומתגלגלים מצחוק. הם יאכלו אותכם, ארוחה כזאת לא הייתה מאז שסגרו את המזנון הבשרי בכנסת". ח"כ בועז טופורובסקי מכחול לבן הצטרף גם הוא לביקורת הקשה ואמר: "מה שקורה כאן זה ארודאן על ספיד".

גם חה"כ תמר זנדברג דיברה במהלך הדיון והאשימה: "אל תרמו את עצמכם שזו ממשלת אחדות. זה ממשלת ליכוד וממשלת נתניהו. אל תרמו את עצמכם, כי ממשלת חירום זה לא. שעת החירום היחידי זה איך להציל את ביבי ממשפט. אתם השטיח עבורו". 

בהמשך פנתה לתקיפות אישיות יותר ואמרה: "לאיציק שמולי ולאורלי לוי ,שהתמודדו ברשימה שלי, אני רוצה לומר שבתור נציגת מרצ כמעט שבע שנים שאין לה דבר מלבד ניקיון כפים ואמון הציבור, כי חברים ששכנענו לשים פתק של מרצ, הם אלו שנתנו יד למופע שחיתות ונוכלות הזה. אני רוצה לומר לציבור סליחה אני מתביישת". 

תמר זנדברג בדיון בכנסת (צילום: צילום מסך)
תמר זנדברג בדיון בכנסת (צילום: צילום מסך)


קודם לכן, הציג אחד מיוזמי הצעת החוק, ח"כ איתן גנזבורג מכחול-לבן, את פרטי החקיקה ואמר כי "זה נובע מהצורך הדחוף להקים ממשלה ולהפעיל את הכנסת. זאת, אחרי תקופה כל-כך ארוכה של משבר חוקתי ופוליטי ולזה נוסף משבר הקורונה. .הגיעה העת לקבל את הכרעת הבוחר שקבע שזוהי הכנסת, זה הרכבה וזו הממשלה צריכה לקום. הצעת החוק הזו בתמיכת מעל 70 חברי כנסת וראוי לדון בה בכנסת בצורה מהירה ויעילה. על-כן אנחנו מבקשים פטור מחובת הנחה, על-מנת שתחיל לדון בה כבר כהיום".

במכתב ששיגרו אתמול ראשי סיעות יש עתיד־תל"ם, הרשימה המשותפת ומרצ ליו"ר הכנסת בני גנץ הם מביעים חשש שקידום הצעות החוק, טרם החלטת בג"ץ בסוגיית ההסכם הקואליציוני, עלול ליצור מצב שבו הכנסת מחוקקת חוק שהבסיס שלו נשמט בהחלטת בג"ץ. "הדבר עלול להביא לעימות ישיר בין הכנסת לבג"ץ בעיתוי שאין עדין ובעייתי ממנו", נאמר במכתב, "לפיכך אנו דורשים לעכב את קידום הצעות החוק האמורות עד לפסיקת בג"ץ ולבטל את סדר היום שנקבע בעניין".

בד בבד עתרה אתמול סיעת יש עתיד־תל"ם לבג"ץ, בבקשה למנוע את ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, "משום שסעיפיו חותרים תחת עקרונות יסוד בשיטת המשטר בישראל ונגועים בשיקולים אישיים ופסולים במינוי בכירים בשירות הציבורי ובמערכת המשפט".
בעתירה, שהוגשה בידי עו"ד עודד גזית ועו"ד אלירם בקל, צוין: "תחת מעטה מצב החירום, ותחת אצטלת ממשלת האחדות הלאומית, החליטו המשיבות לבצע שורה של מהלכים שכל תכליתם הוא ריסוק שיטתי של שיטת המשטר הנוהגת בישראל, ובכלל זה ניסיון חסר תקדים להביא לפגיעה בתפקוד הכנסת בכלל ובתפקוד האופוזיציה בפרט - כך שזו לא תוכל למלא את תפקידיה לפקח על פעולת הממשלה". 

בעתירה נטען עוד כי מההסכם עולה ניסיון השתלטות של הממשלה ונציגיה על הוועדה לבחירת שופטים, תוך שלילת מעמד האופוזיציה, פגיעה עמוקה ויסודית בהסדרה ובפיקוח על הליכי מינוי בכירים בשירות הציבורי והתחייבות להימנע מפיטוריו של "ראש ממשלה חלופי", בסתירה לחוק.
"לנוכח אלו ועוד, יש עתיד־תל"ם קוראת לביטולו של הסכם פוליטי זה, שנוגד את תקנת הציבור וחותר תחת עקרונות השיטה", נכתב עוד.

בטיוטת הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון - ממשלת חילופים), שהגיעה לידי "מעריב", נכתב כי לתואר "ראש ממשלה חלופי" יזכו יו"ר כחול לבן בני גנץ בחצי הראשון של הקדנציה וראש הממשלה בנימין נתניהו בחצייה השני.

בממשלת החילופים יזוהה כל שר כבעל זיקה לראש הממשלה או לראש הממשלה החלופי, ומספרם יהיה שווה. משתורכב ממשלת החילופים, תתייצב הממשלה לפני הכנסת ותודיע על זהות ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי ועל מועד החילופים בתאריך קבוע. על בסיס הודעתה תבקש ממשלת החילופים את אמון הכנסת.

במעמד ההשבעה בכנסת יצהירו נתניהו וגנץ הצהרת אמונים. במועד חילופי הרוטציה ייכנס ראש הממשלה החלופי לתפקידו בלי שיהיה צורך בהשבעה חדשה. עוד נכתב בהצעת החוק כי בממשלת החילופים סמכות ראש הממשלה לפזר את הכנסת טעונה הסכמת ראש הממשלה החלופי. במקרה של התפזרות הכנסת לפני מועד הרוטציה, ייכנס לתפקיד ראש הממשלה החלופי עד לכינון ממשלה חדשה.

בהצעת החוק נכתב עוד כי כהונת הכנסת ה־23 תימשך שלוש שנים מיום כינון הממשלה ה־35. בתוך כך מתברר ממסמך הנוהלים של הקואליציה החדשה כי גם תפקיד יו"ר הקואליציה יהיה ברוטציה בין הליכוד לכחול לבן.