אנחנו לא באמת צריכים להסביר לכם מה זה בורקס כי אין מישהו בארץ שלא מכיר ואוהב בורקס. הוא נחשב למאכל כל כך ישראלי שלפעמים שוכחים שבמקור הוא הגיע בכלל מטורקיה. כעת לראשונה יוקדש לו פסטיבל שלם שיתקיים בנמל תל אביב ויימשך כשלושה ימים. במהלך ימי הפסטיבל, שיתקיים בין התאריכים 2-4 במאי (ימים שלישי עד חמישי) משעות הצהריים ועד שעות הערב, תתמלא הרחבה החיצונית של שוק הנמל בשלל דוכנים של מיטב האופים, המסעדנים והקונדיטורים, כשכל אחד מהם יביא את הפרשנות האישית שלו למאפה הפופולרי והאהוב, יוצגו טרנדים עכשווים בתחום לצד מסורות הכנת בורקסים העוברות במשפחה לאורך דורות ושפע של מנות בורקס עם טוויסטים יוצאי דופן. 

באי הפסטיבל עצמו ייהנו מהחלק האומנותי המתחייב בפסטיבל מעין זה – הקרנת מבחר סרטי הבורקס הפופולריים בישראל על פני מסך גדול בצמוד לשוק הנמל. בנוסף, לראשונה, עם פתיחת הפסטיבל, יוצעו מנות הבורקס הייחודיות באפליקציית "משלוחה" ותינתן האפשרות להזמין מנות שונות ממספר דוכנים במשלוח עד הבית באמצעות האפליקציה.  

מימין למעלה: הבורקסים של עופר בן נתן, רחלי ור ניר, שרי קריספי ומהראן אבו אחמד (צילום: שני בריל)
מימין למעלה: הבורקסים של עופר בן נתן, רחלי ור ניר, שרי קריספי ומהראן אבו אחמד (צילום: שני בריל)

נבחרת המציגים של פסטיבל הבורקס מגוונת וכוללת את מיטב השפים, הקונדיטורים ומומחי הבצק הישראלי: רחלי ור-ניר זוכת "הקינוח המושלם" והבעלים של הקונדיטוריה הירושלמית הקרויה על שמה, תגיע לפסטיבל עם כמה מהבורקסים המפורסמים המעטרים מדי יום את הויטרינה שלה. גם עופר בן נתן, הכישרון שמאחורי "פופ אנד פופ בייקרי" בתל אביב, שלאחרונה גם נכנס לרשימת "30 אנדר 30" היוקרתית של פורבס, יגיע עם בורקס הבטטה סנט מור המפורסם שלו, לצד בורקס בלקני, חדש ובלעדי לפסטיבל. 

אור יוסף, הקונדיטורית האהובה, בעלי קונדיטוריית "oryosss" השוכנת בקיבוץ ארז שבעוטף עזה, תשתתף בפסטיבל עם כמה מהבורקסים העצומים שמככבים בויטרינה שלה. אסף גבאי, השף והבעלים של מסעדת הדגים "שיינע" בתל אביב יגיע לפסטיבל עם מנת הפסטייה דגים הפופולרית שלו מהמסעדה. השפית ואשת הקולינריה, דפי קרמר (סיר לסלאם), החוקרת את מטבחי יהדות מזרח אירופה, תציע בפסטיבל "קנישס" בשני סוגי מילוי, בשרי ופטריות (ללא גלוטן). 

מימין דפי קרמר משמאל אסף גבאי. פסטיבל הבורקס (צילום: שני בריל)
מימין דפי קרמר משמאל אסף גבאי. פסטיבל הבורקס (צילום: שני בריל)

בפסטיבל נוכל למצוא גם את בורקס ליאון, עסק משפחתי שנולד עם העלייה הבולגרית ליפו סמוך לקום המדינה, ליאון יציגו את "פשטידת פילו" או אם תרצו הגרסה הבולגרית לבורקס המים הטורקי ועוד הפתעות נוספות. ואם כבר טורקיה, לפסטיבל תגיע גם שרי קרספי, אשפית המטבח הטורקי שפתחה בזמן הקורונה את "שרי'ס" בחולון שהפכה תוך זמן קצר למוקד עליה לרגל עבור חובבי הבצק, ואת בורקס בבא, מאפיית הבורקסים המשפחתית המייצרת כבר שלושה דורות בורקס טורקי בשיטה ייחודית ובעבודת יד לכל אורך התהליך. 

עוד יגיעו השף מהראן אבו אחמד מנצרת, מדריך קולינרי ושף, שיציע בורקס המבוסס על חומרי הגלם הגלילייים לצד בורקס מתוק. גם הנמנעים מגלוטן יוכלו להגיע לפסטיבל וליהנות מבורקסים טעימים ומפתיעים של מאפיית 'בליקמח',  ולסיום - הבורקס של קלרה, בויוס טורקי יפה וטעים בעבודת יד במילוי גבינה, תרד או תפוח אדמה שיגיע לפסטיבל הישר מהכרמל. גם דוכני שוק הנמל נרתמים לאירוע, בהם קצביית "איוו" שתציע בורקס בשר עם טוויסט מפתיע ודוכן "דלישס" שיציעו גרסה משודרגת למשה בתיבה ועוד.

פסטיבל הבורקס של "משלוחה" ימים ג׳-ה׳, 02-04/05 האנגר 12, שוק הנמל תל אביב בין השעות: 16:00-21:00. משלוחים דרך אתר ואפליקציית "משלוחה"

גם במשלוח עד הבית. פסטיבל הבורקס הראשון ב''שוק בנמל'' תל אביב (צילום: שני בריל)
גם במשלוח עד הבית. פסטיבל הבורקס הראשון ב''שוק בנמל'' תל אביב (צילום: שני בריל)