16,400 ישראלים השתתפו בשנה החולפת בסדנאות ובקורסי בישול ברשת 4Chef ברחבי הארץ. באופן לא מפתיע, רוב הלקוחות מגיעים בזוגות: הם חוגגים יום הולדת, יום נישואים או סתם בילוי רומנטי קולינרי. “בילוי זוגי בסדנה הוא מאוד נפוץ", אומר גונן לוין, מנכ"ל הרשת. “שובר זוגי לסדנה הוא המוצר הכי נמכר שלנו. הרבה מאוד זוגות מגיעים לסדנה אחרי שאחד מבני הזוג הזמין את הסדנה כמתנה לבן זוגו. הם מבשלים יחד, אבל לעתים קרובות ניתן לראות מי מבני הזוג דומיננטי, פעיל ואוהב לבשל ומי פחות".

פינוק רומנטי ליום האהבה: כל המקומות שאתם חייבים להכיר
לכבוד יום עוגת הגבינה הבינלאומי: סידרנו לכם מתכונים לקינוחים מושלמים ופשוטים להכנה

לוין, בן 52, אב לחמישה, מנכ"ל הרשת כבר 12 שנים, הוא בשלן בעצמו. “מכל הסוגים, אבל בעיקר דגים ובשר", הוא אומר. "אני אוהב לארח, אולם מעבר לזה, חמישה ילדים זה מפעל שצריך להאכיל בכל יום".

מהן הסדנאות המבוקשות ביותר בקרב ישראלים?
“הסדנאות הכי פופולריות הן ‘צ’או איטליה’ ו’תאוות בשרים’. סדנאות הבישול האיטלקי מאוד פופולריות בקרב הקהל הישראלי. המטבח האיטלקי דומיננטי מאוד בכל העולם, והמושגים והמאכלים שלו נטועים עמוק גם אצלנו – מפסטה, פיצה, פוקצ’ה וטורטליני ועד לטירמיסו וקנולי. בנוסף, יש עלייה בביקוש לסדנאות מהמטבח האסייתי ולסדנאות בשר למיניהן".

האם הייתה סדנה שקידמתם, אבל לא היה לה ביקוש?
“בוודאי. יש טרנדים שמדרבנים אותנו להרים קו סדנאות חדש בנושא נישתי מסוים, או שפים שמגיעים עם רעיון מעניין לסדנה חדשה. לעתים זה מצליח, ולעתים הביקוש נמוך ואנחנו גונזים את הסדנה, לומדים ומסיקים מסקנות להמשך. הייתה למשל סדנה של ‘ארוחה ב־30 דקות’, שהייתה ממש להיט כשיצאה, אבל הביקוש דעך והפסקנו אותה. או סדנת ‘אוכל בסטות’, ששילבה מאכלים מדוכני שוק בארץ ובעולם - גם היא סבלה מביקוש נמוך".

גונן לוין  מנכל 4שף (צילום: יחצ)
גונן לוין מנכל 4שף (צילום: יחצ)

האם הייתה סדנה שלא חשבתם שיהיה לה ביקוש, והיא הפתיעה בגדול?
“קיים בשנים האחרונות טרנד של שימוש בטאבון ביתי. חשבנו שמדובר בטרנד קולינרי מעניין, אבל קשה היה לאמוד את גודל שוק היעד. התחלנו בסניף אחד עם סדנאות אפייה בטאבון, ולאור ההצלחה הסדנאות האלה מתקיימות כיום בכל חמשת המתחמים שלנו".

האם תוכל לשרטט את הפרופיל של הלקוח הממוצע שמגיע לסדנאות?
“מתחמי הסדנאות שלנו נמצאים במשולש של אשדוד־תל אביב והרצליה־מודיעין, אז הקהל באופן טבעי מגיע מאזור המרכז. לאחר הקורונה, הגיל הממוצע ירד מאוד, וכיום גילי 25־55 מהווים את עיקר הקהל, עם הטיה קלה לקהל נשי".

האם מנחי סדנאות שהם סלבס, כמו מיקי שמו, מושכים יותר קהל?
“המנחים הם לרוב שפים וקונדיטורים מהשורה הראשונה ממש של העשייה והמקצוענות הקולינרית הישראלית, שבוחרים להעביר כיתות אמן. אלה שפים שמוכרים מאוד גם מתוכניות הפריים־טיים וגם מפעילות ענפה ברשתות, כך שבאופן טבעי הסדנאות שלהם מתמלאות מהר מאוד".

הלהיט הקבוע
תוכניות הבישול הטלוויזיוניות הובילו לכך שגם ילדים מבקשים לערוך סדנת בישול לחבריהם לכיתה כמסיבת יום הולדת או בר מצווה, כולל סדנאות סושי, אפייה או הלהיט הקבוע – קינוחי שוקולד. בסדנה, שנמשכת כשלוש שעות, הילדים מקבלים סינרים, ובעזרת קונדיטורית מכינים שלל מאפים וקינוחים שוקולדיים, שבסופם גם לוקחים אותם במארז הביתה.

עד כמה סדנאות הנוער והילדים תופסות נתח משמעותי מסך הסדנאות?
“סדנאות הנוער והילדים תופסות נפח גדל והולך", אומר לוין. “נערות ונערים בגילי העשרה חשופים היום למשפיעני רשת, לתמונות של מנות מרהיבות ולמתכונים. זה מעודד את הסקרנות שלהם ואת הנכונות ללמוד ולהתנסות. הם מגיעים אלינו לסדנאות ולקורסי נוער עם מיומנות גבוהה יחסית, ועם רצון אמיתי להרחיב את הידע שלהם באפייה ובבישול".

יש ביקורת על תמחור הסדנאות - 300 שקלים לאדם. בצל יוקר המחיה, יש דרך להוזיל את המחירים?
“לאורך 15 השנים האחרונות, שבהן אנו מקיימים את סדנאות הבישול, המחירים שלהן עלו בשיעור קטן בלבד. ההתייקרויות בשנים האחרונות של כל חומרי הגלם במטבח ושל עלויות האנרגיה, המים וההעסקה - אילצו אותנו לבצע העלאת מחיר. אנחנו לא רוצים שמחירה של סדנה יגיע למספר לא ריאלי מבחינת הלקוחות שלנו, ולכן כל הזמן אנחנו עוסקים בהתייעלות איפה שרק אפשר".

לו היית צריך לבחור סדנה אחת עבורך – באיזו היית בוחר?
“הייתי בוחר בסדנת 'סיפורי דגים' עם השף אביתר חורי. אני אוהב דגים – נאים, מבושלים, בסושי, סביצ’ה או בחריימה. הסדנה הקרובה תתקיים במתחם שלנו באשדוד, ואביתר הוא שף מקצוען שתמיד כיף ללמוד ממנו".