לתזונה שלנו יש חלק משמעותי בהשפעה על איכות חיינו ועל איך שבא לנו להרגיש. מה שאנחנו בוחרים לאכול נכנס לתוך חיינו - לגוף שלנו, ״למפעל״ הכי מתוחכם שהופקד באחריותנו ובו מיליוני ״פועלים״ שעובדים למענינו, בכל רגע. במחלקת הלב, באגף השרירים, ביחידת העיכול, העצבים, במרכז הבקרה במוח ועוד. החיים שבנו - עובדים גם בחופשה למענינו, וטוב שכך!

אבל כעת כשאתם בחופשה או בדרך לחופשה, זה לא הזמן להעשיר את הידע התזונתי.

דרך החינוך שקיבלנו, הורגלנו להאמין שעל מנת להרגיש קלילים, חיוניים, בריאים, זאת אומרת, על מנת לפעול לטובת חיינו, עלינו להיות תחת גבולות והגבלות, כביכול תחת שליטה. אך למעשה זו דרך, זו שפה הפוכה מכללי החיים. לראיה רבים חווים "איבוד שליטה" ותחושה שאם "יוצאים מהגבולות" תרתי משמע, מרגישים רע, בוחרים בחירות שפוגעות בעצמינו...

שפה זו מנוגדת לצרכי החיים, לכן נוצרים קונפליקטים, נוצר סכסוך ביחסים שלנו עם הגוף עם האוכל ועם הרגשות החיוניים כמו פינוק, תשומת לב, אמון, אמפטיה.. נוצר מצב של "רעב רגשי" שהינו מקור להשמנה, הפרעות וחולי בימינו. הרעב הרגשי משפיע על עליית הפחד, חוסר האמון וכמובן גם על אכילה שמרחיקה אותנו מהחיוניות, הקלילות, הבריאות ואיך שבא להרגיש?!

אותו סכסוך שנוצר במערכת היחסים בין הגוף, הרגשות והמזון (אוכל), גורם לרבים מאתנו לצאת לחופשה חלומית אבל לחזור מהחופשה בתחושת כבדות הפוכה מכל חלום.

המזון הינו החיבור הכי אינטימי של האדם, לכן אכילה ורגשות מתחברים, למעשה אין דבר כזה אכילה שאינה רגשית אלא קיימת היום אכילה רגשית שלילית. 

לפניכם 5 טיפים חיוניים מתודעת המזון, שיתרמו לכם בחופשה להרגיש איך שבא לכם, בזכות הטיפים שהפעם אינם מתמקדים בתזונה אלא בתודעת המזון, תגלו כיצד מבלי שאומרים לכם מה לאכול בחופשה, בלי הגבלות אתם יכולים פשוט לפעול לטובתכם, לטובת איך שבא לכם להרגיש.

תשומת הלב ותרגול הטיפים, ילוו אתכם גם בחזרה מהחופשה ויהוו טריגר ללמוד את שפת "תודעה מזינה", שפת החיים, כשהמזון אוהב אותנו ואנחנו אותו.

עם הסקרנות להבין וללמוד  כיצד להשתחרר מניסיונות שליטה והגבלות על מנת לשחרר את כל המיותר. לאכול מה שבא לנו ולהרגיש איך שבא לנו, אתם מוזמנים להכיר את הדרך השלמה של "תודעה מזינה", בספר "לא משמינים מאוכל" בהוצאת ידיעות ספרים, בקורסים, בהרצאות או אימון אישי.

לתשומת ליבכם 5 טיפים, פשוטים ומדויקים:

1. יש לכם שפע: לפני ארוחה, כניסה לחדר אוכל/ מסעדה, מלאו את עצמכם בתחושה מעצימה שיש לכם שפע של בחירה לאכול לפי איך שבא לכם. תחושת שפע שהכל שלכם! התחילו ארוחה בתחושה של "יש" להבדיל מתחושה של "אין" "אסור" "ספירות" הגבלות". יש לכם שפע ואם לא יהיה לכם מספיק תמיד יהיה פתרון להשיג עוד. על אותו משקל מומלץ לשחרר ולהתעלם מכל פינות מוצרי הדיאט, "ללא", "דל" ולפנות לחלקים של ה"יש", אין צורך להתמקד בכמה אחוזי שומן אלא לבחור, מה וכמה לאכול כדי שתהיו בתחושת רווח. שוב השאלה: איך בא לכם להרגיש? אתם משפיעים בכל בחירה. תסיימו ארוחה בתחושה של ניצחון, הצלחה.

2. תאכלו רק לפי איך שבא לכם להרגיש! פה עולה השאלה איך בא לכם להרגיש? כל בחירה כרגע משפיעה על הדרך שתרגישו לכן האם בא לכם להרגיש קלילים? כבדים? חיוניים? עייפים? תאכלו איך שבא לכם להרגיש בלי ניסיון שליטה או תכנונים עתידיים, אלא בזמן הווה, בלי החלטות לגבי מה תעשו או לא תעשו כשתחזרו מהחופשה, בלי תכנונים מה לא תאכלו מחר, בעוד שבוע, בעוד שעה. אלא עכשיו! אתם משפיעים עכשיו! תבחרו להרוויח מכל ביס, האם ״הרווח״ הוא עוד ביס או פחות? האם הרווח הוא המזון הזה או המאכל ההוא? אולי תחליטו שהרווח שלכם כרגע הוא דווקא להשאיר בצלחת, במדף, במטבח...ואתם תקבלו עוד תחושה נפלאה ורצויה בגופכם כפי שבא לכם להרגיש?
זכרו כל רגע הוא רגע חדש, במקרה שאתם מרגישים שאכלתם לא כפי שבא לכם להרגיש, נפלא, יש לכם את הרגע הזה לבחור אחרת, בלי מחשבה מטעה "הרסתי/ נפלתי/ אכלתי הרבה אז אמשיך כך כל החופשה".

3. תשתו מים, כ-2 ליטר מים, לא לשתות דייאט, או שתיה ממותקת, עד 3 קפה (כשיש צורך בהמתקה מומלץ להמתיק במידה שכעת נכונה לכם בסוכר אך לא בממתיקים מלאכותיים).

4. אתם בחופשה?!, תתמקדו בחופשה עצמה, בנופים, בחברים, משפחה, בזכות לטייל, לפגוש- התמקדו כרגע בזכות לשמוח, לנפוש. להאכיל לכם את המחשבות ולמלא את ליבכם בכיף, באהבה, בשמחה, מגיע לכם, לשמוח, ליהנות, לכן חדדו עם עצמכם, מה באמת מעניק לכם את התחושה הזו. גם במקרה של חופשה עם ילדים/ חברים דעו מתי לעצור, ולהיות קשובים לצורך שלכם בהפסקה כלשהיא למען תחושת הרווחה, כיף, שמחה.

רגע לפני שהיד מושטת לדבר מאכל, תשאלו את עצמכם מה באמת הצורך שלכם? האם הצורך הוא בעוד אוכל? או באתנחתא, פינוק לעצמכם? חישבו על משהו שמעניק בכם שמחה, רווחה, כיף. גם פעולות ממש קטנות יכולות לשנות רגש ולמלא את הרצוי: לצאת החוצה לטיול רגלי קצר ולנשום עמוק, להקשיב לשיר, לדלג, לעשות פרצופים מול המראה....

5. דברו לעצמכם יפה! אתם 100 אחוז בסדר! גם כשבחרתם לאכול משהו שגרם לכם לא להרגיש איך שבא לכם, דברו יפה!!! למשל לא לחשוב או לומר: מה עשיתי?!, למה עשיתי?!, למה הרסתי?!, בלי כעס, אשמה או כל רעל לא רצוי אחר שיגדיל את הצורך החיוני באמפטיה, תשומת לב, חמלה, כיף. לאף אחת/ד מאיתנו לא בא לגור בבית שמבקרים, שופטים, מאשימים, כועסים... לכן עלינו ליצור לעצמינו, פנימה, בגופינו בית שנעים לנו וכיף לנו להיות בו. ככל שאנחנו מאשימים, כועסים, לא מקבלים, מדברים לא יפה לעצמינו, נרצה "לברוח" מעצמינו, מהבית שלנו והצורך הזה עלול לגרום לאכילה הפוכה מהרצוי. לכן דברו יפה, וזכרו שכל רגע הוא רגע חדש ומאפשר, גם כרגע הוא רגע חדש, הבחירה מה לחשוב, לומר, להאמין, לאכול, הבחירה בכל רגע משפיעה על האיזון רצוי. 

לחלקכם נשמע מוזר לקבל טיפים שמשפיעים על הבחירות התזונתיות, מבלי שיש בהם תזונה, אכן הטיפים שיעזרו לכם כעת בחופשה, מתמקדים בהתרת הפלונטר שנמצא בחיבור שבין התזונה לרגשות, בין הצורך לחופשה ולחופש לבין תחושת כיווץ, איום או סוג של "מאסר עולם" ביחסים עם האוכל והגוף.

כיף גדול ללמוד להרגיש את החופש, האיזון והחיוניות בגופינו בכל יום חול, חג וחופשה.

הכותבת היא מרצה, מנחת קורסים ומטפלת בתחום תודעת המזון, מחברת הספר "לא משמינים מאוכל" ומפתחת הדרך לחיים: "תודעה מזינה"