תמיד לפני ראש השנה, ותכלס לפני כל חג, עולה השאלה איזה יינות להביא כדי שכולם יהנו ויתאימו לאוכל המגוון שיש על השולחן. לא לחינם קוראים לזה "יין ישמח לבב אנוש", ולכן אספתי לכם 10 יינות שיתאימו לכולם, חלקם קלילים ולא יכבידו על הארוחה ולכן יתאימו גם לתחילתה ולהעלאת מצב הרוח וחלקם מעט יותר כבדים, בינהם לבן נהדר בן 6 שנים, שילוו כל מנה עיקרית בצורה מושלמת גם לראש השנה וגם מתחת לסוכה.

יקב לוטם //אלטאיר 2021 -  99 שקלים
עוד לפני שיושבים לאכול, מומלץ לפתוח בכוסית של יין צונן, לבן רוזה או אדום קליל ולתת לאווירה להיות שמחה כמו שצרי בחג. האלטאיר של לוטם, היקב האורגני, הוא יין בדיוק לזה. זהו יין אדום עשיר אבל קליל, מענבי מרלו ומעט ענבי קברנה פרנק סירה ונביולו שעברו תסיסה עם השריה קצרה יחסית על קליפות לפני שנסחטו. ליין ארומות כיפיות ורעננות של דובדבן טרי על רקע של עשבוניות קלה שיחד מעניקים לגימה ארומטית ורעננה. ליין גוף בינוני עם חמיצות רעננה ומעט טאניות בסיומת. לא לשכוח להגיש קריר.

אלטאיר 2021 של לטם (צילום: חגית גורן)
אלטאיר 2021 של לטם (צילום: חגית גורן)

יקב אמפורה //גרנאש בלאן 2022 –106 שקלים
אמפורה ידועים בלבנים המופלאים שלהם שמתאימים לפתיחת ארוחה לא פחות מלצד עיקריות.  הגראנש בלאן הוא ענב נהדר שבדרך כלל מוצאים בבלנדים, פה הוא מקבל במה משל עצמו והוא מושלם ומספק יין שיוצא מהקופסא הסטנדרטית של יינות לבנים.

עשרה אחוזים מהתירוש תססו בחבית עץ אלון צרפתית ולכן יש בו טעמי קליה עדינים וגוון זהוב אבל הוא רענן בצורה נהדרת, מינראלי עם פרחוניות מתקתקה באף ולגימה מעט חמאתית. 

יאהב מאד גבינות, פחמימות וקינוחים.

אמפורה מד 2022 (צילום: שני בריל)
אמפורה מד 2022 (צילום: שני בריל)

הרי גליל // הכורמים 2020 – 135 שקלים
כמו בכל שנה לקראת החגים, היקב המקסים הזה מוציא מגוון יינות מקלילים ועד כבדים יותר שיתאימו לכל מצב רוח. הפעם בחרתי את הבציר החדש של הכורמים 2020 שלדעתי הוא יין שולחן חג מושלם. יין הכורמים מורכב מהענבים המובחרים ביותר מחמשת כרמי הדגל של היקב: כרם משגב-עם, כרם האלה, כרם יפתח, כרם יראון וכרם מלכיה ומהווה מחווה למי שעומד מאחוריהם – הכורמים.

זהו יין עשיר עם מרקם קטיפתי המורכב מענבי פטי ורדו, קברנה סוביניון, סירה, מרלו וקברנה פרנק. היין התיישן במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי והוא בעל גוף מלא וסיומת ארוכה, מושלם למנות בשר ומנות מתובלות- לא לשכוח לפתוח כשעה לפני.

הרי גליל יין הכורמים (צילום: יחצ)
הרי גליל יין הכורמים (צילום: יחצ)

יקב רקאנטי // ביתוני – 109 שקלים
יקב רקנאטי היה היקב הראשון שייצר יין זני מהזן הקדום מראווי וממשיך בקו הנהדר הזה עם הזן הקדום ביתוני מכרם חברון. היין עצמו רענן ואלגנטי,  התיישן 12 חודשים בחביות אלון צרפתי גדולות, יש בו ארומה פרחונית עדינה של ורדים, מינרליות ברורה וטעמי דובדבנים אדומים ותבלון ים תיכוני עשבוני שהופך את הלגימה לקריספית ומסקרנת. נהדר עם ראשונות ולאנשים שאוהבים טעמים קצת אחרים.

רקאנטי  (צילום: עמרי מירון)
רקאנטי (צילום: עמרי מירון)

יקב נטופה// תל קאסר 2016 // 130  שקלים
יקב נטופה מציע יינות איכות אלגנטיים, בסגנון העולם הישן, המאופיינים בגוף מעודן בעל ניחוחות וטעמים מורכבים. סידרת תל קאסר היא סידרה ייחודית המספקת סיפור של כורמים וענבים שאת הלבנים שלה אני מאד אוהבת.

תל קאסר לבן יין מופק מזן הרוסאן העמוק והמורכב, לאחר כעשרה חודשי התיישנות בחבית ניתן להנות ממורכבות ארומטית ועושר של טעמים. היין שמתקבל הוא עמוק, בעל ארומות מודגשות של אגסים ומשמש מיובש, מלווה בתיבלון עדין שמקורו בחבית העץ. בחרתי דווקא ב 2016 כי רציתי יין לבן עם נוכחות לארוחת הערב, יין שיתאים לעוד כמה שנים של התיישנות אבל לדעתי הוא מושלם עכשיו והוא בא במחיר נהדר. יין שחייב אוכל , נהדר למאפים ומנות מתובלות.

נטופה תל קאסר (צילום: יחצ)
נטופה תל קאסר (צילום: יחצ)

רמת הגולן // פינו גרי 2022 – 70 שקלים
אחד היינות האהובים עלי של יקב רמת הגולן בגלל שהוא מביא בבקבוק אחד גם מחיר נהדר וגם לבן כיפי שצריך להחזיק ממנו כמה בבית. זהו זן צרפתי שהתאקלם פה מצויין ואני מאד אוהבת שעושים ממנו יין זני. הפינו גרי של רמת הגולן מציג ניחוחות של פירות לבנים, הדרים לצד מינרליות מעודנת. זהו יין לבן בעל גוף בינוני, מרענן ומלא טעם עם חמיצות טובה וסיומת פירותית. מושלם לדגים.

 ירדן פינו גרי (צילום: יחצ)
ירדן פינו גרי (צילום: יחצ)

יקב טפרברג // פטיט סירה לגסי 2020- 199 שקלים
ענבי הפטיט סירה נבצרו מכרם בהרי גלבוע, החל את תהליכי ההתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות למשך 18 חודשים. לאחר סיום התבגרות היין בחביות, היין בוקבק ואף המשיך להתבגר חודשים נוספים לפני שחרורו לשוק.

צבע היין אדום מלא ועוצמתי. האף של היין מורכב ומתאפיין בפירות שחורים ודובדבנים בשלים עם מעט קפה, טבק ועץ אלון עשיר. בפה היין מלא ועוצמתי עם טנינים רכים ומלאים. גוף היין עגול ומאוד הרמוני עם טעמים ארוכים. יין נהדר למנות עיקריות. לא לשכוח לפתוח כשעה לפני.

טפרברג (צילום: יחצ)
טפרברג (צילום: יחצ)

יקב פלדשטיין // ארגמן 2021 – 119 שקלים
אני מאד אוהבת את היינות הלבנים של פלדשטיין, הם מיוחדים בכל דרך , פה בחרתי דווקא בארגמן שהוא זן הנוצר ממכלוא ישראלי לגמרי, בין קריניאן דרום צרפתי וסוזאו פורטוגזי ולדעיתי נוצר פה זן נהדר, ים תיכוני  מושלם לחום הדביק שלנו. 
לארגמן יש בשלות לצד רעננות, פירותיות בשלה לצד מינרליות וחומציות מאוזנים. יין כיפי ממש שיתאים לאורך כל הארוחה.

ין ארגמן. יקב פלדשטיין. בציר 2021 (צילום: יחצ)
ין ארגמן. יקב פלדשטיין. בציר 2021 (צילום: יחצ)

 יקב ברקן // Altitude 585,  2019 – 120 שקלים
סידרת הגובה של ברקן היא אחת הסדרות הטובות שלהם בעיני, ענבי קברנה מכרמים בגבהים שונים שמציגים פה קברנה ים תיכוני ולא קלאסי. יין בעל גוון אדום עמוק, באף שפע פרי שחור ובשל, שזיף שחור וקסיס עם רמיזות עשבוניות. הפה מציג פרי בשל, כמעט מתוק אשר מתאזן עם החמיצות הרעננה והטאנינים, יש ביין הזה חיספוס כיפי לא מתחנף- יין מרשים לשולחם החג.

ברקן (צילום: יחצ)
ברקן (צילום: יחצ)

 

יקב תבור // טנאט - 2019 100 שקלים
מקור זן הטנאט בחבל הבאסקים על גבול צרפת-ספרד למרגלות הרי הפירנאים היין עבר תסיסה מאלולאקטית בחביות עץ אלון צרפתיות והתיישן בהן למשך 18 חודשים, לאחר מכן היין התיישן 12 חודשים נוספים בבקבוק. ליין ארומה פראית של אדמת יער ותבלינים עם נגיעה של תה ירוק, גוף מלא וסיומת ארוכה שמספקת לגימה מיוחדת ועשירה. יין לא לכל אחד אבל בהחלט לאלו שאוהבים יין אדום מורכב. חובה לפתוח לפחות שעה לפני ולאכול איתו דברים עשירים, בשר שמן, גבינות וכד'.

תבור טנאט (צילום: יחצ)
תבור טנאט (צילום: יחצ)