משתלם להיות עגלה במשק תמיר בעמק יזרעאל: כרבע מהתזונה שלה מבוסס על שוקולדים ומאפים. לא ייאמן, אבל השלט במסעדת “תמרלין" מתברר כעובדה נכונה: פסק זמן, טוויסט, למרבה האירוניה גם שוקולד פרה - עודפי ממתקים של שטראוס שלא נמכרים לציבור, למשל שוקולדים שנדבקו זה לזה, או כאלה שתכף פג תוקפם - ניתנים לעגלות במטרה להשמין אותן מהר יותר. גם המגדלים שמזינים את העגלות חוטפים פה ושם טוויסט לעצמם. איך שלא תסתכלו על זה, זה לגמרי טוויסט בעלילה.

יצאנו לבדוק: האם זו הבשורה הגדולה שנקבל בשנה הקרובה בת"א?
“פיאנו פיאנו״ מצליחה במקומות שגם המסעדות המפונפנות יותר כשלו

כמעט 100 שנה - ליתר דיוק, 97 שנים - משפחת תמיר (לשעבר תמרלין, עד שבן־גוריון ביקש לעברת את השם) מגדלת בקר: תחילה גידלו פרות שהמליטו עגלות, היום הם כבר מייבאים אותן באוניות מאוקראינה, מליטא ומפולין. הן עושות חיים במשק במשך כשנה, ואז מובלות לבית מטבחיים ומשם למסעדות. אנחנו מודים שהמחשבה הזו לא נוחה, אבל אנחנו לא מתחסדים. מי שבוחר לאכול סטייקים, צריך להבין שהם לא גדלים על העצים.

מסעדת הבשרים בנהלל קיימת רק שנה וחצי, וכבר צברה קהל קבוע של משפחות המגיעות בכל סוף שבוע, עם סבתא וסבא והנכדים. היא רחבת ממדים, עם מתחם סגור וממוזג, ולצדו מתחם פתוח ומסוכך. צוות גדול של מלצרים עומד לרשות הסועדים, אווירה ישראלית נעימה, נוף של העמק וגידי גוב ברמקולים. מקררי הבשרים מתפקעים מנתחי בשר טרי, אדום ומגרה, שאותם ניתן להזמין במקום או לקחת הביתה. מה כבר יכול להיות רע.

מסעדת תמרלין (צילום: אלון צרפתי)
מסעדת תמרלין (צילום: אלון צרפתי)

בחרנו לפתוח דווקא במנה צמחונית: סלט עונתי, כך הוא נקרא פה. עונת הסתיו בפתח, אבל הסלט הזה כולו קיץ ורעננות, עם אפרסק, חסה טרייה ושאר ירוקים, קשיו מקורמל וגבינת עזים רכה ברוטב ויניגרט חומץ לבן (54 שקלים). בנוסף לו, המליצו לנו לטעום מ"ברוסקטה מפורקים" (כך היא נקראת בתפריט) - 150 גרם של נתחים שעושנו במשך שמונה שעות, מונחים על ברוסקטה עם איולי חזרת, סלט עלים ובצל מוחמץ. כל ביס מלמיליאן, מלא בטעמים ועשיר במרכיבים (48 שקלים).

"פפר שייטל" (79 שקלים) היא אחת ממנות הדגל, המורכבת מחיבור בסיסי של פלפל שחור (פפר) ו־150 גרם שייטל המוגש כשהוא חתוך כבר לפרוסות, עליו פרמזן ומתחתיו איולי מיונזי. הבשר כה רך, שאפשר לבלוע אותו בשלוש־ארבע לעיסות. האם זו התוצאה של אכילת “מקופלת"?
המנה העיקרית החגיגית יותר היא הפיקניה, הנתח שמוכר פחות מהסינטה, מהאנטרקוט ומהפילה. שמו לקוח ממוט העץ בעל בליטות הברזל ששימש את רועי הצאן הספרדים, ובעזרתו נגעו בחלק האחורי של הפרה כדי לזרזה - זהו בדיוק החלק שמוגש כעת במסעדות. הפיקניה (או ה־פיק־חנ־יה) מוגשת ב"תמרלין" כשהיא פרוסה לנתחים המקלים את האכילה.

טעמיה דומים לסינטה, לצדה תפוחי אדמה שומניים וצ’ימיצ’ורי (125 שקלים). טעמי הבשר ב"תמרלין" מודגשים, אופן ההכנה מוקפד והפרזנטציה טובה. לו היו שואלים אותנו, היינו ממליצים שיחשבו גם קצת מחוץ לקופסה, שייתנו לשף מתן ברזני יותר דרור במטבח לשאוב השראות מטרנדים בעולם ולהתפרע. יש לא מעט מסעדות בשר טובות, אבל אין הרבה כאלה עם טוויסט. הבשר מצוין, ונדמה שכרגע הגישה היא ללכת על הימור בטוח ועל מנות קלאסיות. עוד קצת העזה, ונגיע מתל אביב שוב במיוחד.

“תמרלין", נהלל, 077-7242042 (לא כשר)  

חדשות האוכל

תה סתווי
הסתיו מגיע, האם זה סימן להתחיל לשתות תה? רשת B־FRESH מכניסה לתפריט המשקאות הכיפיים גם חליטות תה צוננות עם כדורי פרי, כמו חליטת לואיזה עם מנגו, סברס, לימונדה ואקסטרה כדורי מנגו וטפיוקה, או חליטת תה שחור עם ספירולינה כחולה, אפרסק ולימונדה; למתפנקים מומלץ לטעום מהקטגוריה המושחתת הקרויה "באבל ברולה", עם תוספת של קצפת: משקה של ריבת חלב עם חליטת תה שחור, קרם ברולה וחלב; משקה תות וניל עם ריבת חלב וקרם ברולה; משקה קפה לוטוס עם ריבת חלב וקרם ברולה. על הקלוריות נדבר לקראת הקיץ (32־30 שקלים למשקה בגודל בינוני).

תה קר של B-fresh  (צילום: גיל אבירם)
תה קר של B-fresh (צילום: גיל אבירם)

המתנה האולטימטיבית
מתי אנשים יבינו שהם לא צריכים לחכות שמישהו יביא להם במתנה מארז של מקס ברנר, אלא ייקנו בעצמם לעצמם? רק דמיינו את העונג שבפתיחת קופסה, הוצאת פרלין ממולא בנוגט ושברי פקאן, ואז לפתוח קופסה נוספת שבה כדורי דגנים עם שוקולד לבן וקוקוס וכן הלאה וכולי. הנה סיבה טובה לרכוש לעצמכם את מארז ULTIMATE HOLIDAY לחגים – תמורת 199 שקלים בלבד תקבלו אושר אינסופי. מגיע לכם, לא?

מארז שוקולד של מקס ברנר (צילום: דני גולן)
מארז שוקולד של מקס ברנר (צילום: דני גולן)