צמים ביום כיפור? לארוחה המפסקת, שאותה אנחנו אוכלים רגע לפני כניסת הצום, ישנה חשיבות רבה למידת ההצלחה שלנו להעביר את הצום בהצלחה ובקלות יחסית. אז איזה מזונות כדאי לשלב במהלך הארוחה, ממה להימנע ואפילו - באיזה אופן עלינו ללעוס את האוכל במהלכה?  

סוף טוב - הכל טוב: מתכונים משביעים ומרעננים לשבירת הצום
נערכים לסתיו: ארבעת המזונות שיעזרו לכם לעבור את העונה הקרובה

כדאי לאכול מזון עשיר בפחמימות מורכבות, אשר תורמות לתחושת שובע. הפחמימות ימלאו את מאגרי הגליקוגן שבכבד ויכינו אותנו ליום הצום עם מחסנים מלאים באנרגיה. כדוגמת: לחם מחיטה מלאה, בטטה, פסטה מלאה, אורז מלא, בורגול, כוסמת וכו'.

מומלץ להימנע מאכילת קטניות וממזונות ממשפחת המצליבים (כרוב,כרובית,ברוקולי),שעלולים ליצור נפיחות בבטן וגזים.

חשוב ללעוס טוב את המזון ולאכול לאט כדי להימנע מתחושת שובע מהירה מידי ותחושות של אי נוחות וכאבי בטן לפני הצום.

בארוחה המפסקת מומלץ להפחית טעמים מלוחים, חריפים או מתובלים יתר על המידה.

כדאי לשלב בארוחה מזון המכיל שומן כמו- שמן , טחינה , אבוקדו וכו' על מנת להאט את קצב התרוקנות הקיבה ולתרום לתחושת שובע.
במהלך כל היום וגם בארוחה המפסקת מומלץ לשלב חלבון איכותי  - דג, עוף, בקר, ביצה, טונה, גבינות לא מלוחות, טופו שעוזרים גם כן לתחושת השובע. לא כדאי לאכול כמויות גדולות מידי בארוחה כדי להימנע מתחושת נפיחות וכבדות.

בצאת הצום כדאי להתחיל עם שתייה בטמפ' החדר, לדוגמה תה. כדאי לספק לגוף אנרגיה זמינה, ולכן מומלץ להתחיל לאכול פרי טרי או פרוסת לחם עם ריבה או דבש או פרוסת עוגה\עוגייה יבשה. לאחר כשעה מומלץ לאכול ארוחה קלה-המשלבת פחמימות, חלבונים כמו לחם, ביצה, גבינות, מרק וכמובן הוסיפו ירקות עשירים בסיבים תזונתיים. יש להימנע ממזון כבד או מטוגן שעלול לגרום לבחילות, צרבות".

ההמלצות באדיבות שירה נחושתן ביטון, דיאטנית קלינית במתחם הרפואה של הגליל מדיקל טופ.