הקשר בין צרכנים לקפה הוא ייחודי אך מגוון כמעט כמו ההעדפות שלהם: קפה מגיע בצורות שונות, מכינים אותו באופנים שונים והוא נצרך במקומות שונים.

שימו עין: המסעדה הזו בישראל תזכה בכוכב מישלן אחד לפחות
לא תקחו ביס? הבשורה החדשה והמפתיעה של ג'קי אזולאי

פולי צמח הקפה גדלים בעיקר באזורים טרופיים בלמעלה מ־70 מדינות. מדינות הגידול העיקריות הינן ברזיל, וייטנאם, קולומביה, אינדונזיה ואתיופיה. ברזיל היא מדינת הגידול והייצוא הגדולה בעולם זה כ־150 שנים. לפני כ־5 שנים ברזיל עברה את ארה"ב גם כמדינה עם צריכת הקפה הגדולה ביותר בעולם, כך שהיום היא הפכה למובילה עולמית בשתי הקטגוריות.

מטעי הקפה בברזיל משתרעים על פני שטח של 27 אלף ק"מ מרובעים. רק לשם השוואה, מדובר בשטח שזהה בגודלו לשטח מדינת ישראל. המדינות שמובילות את צריכת הקפה בעולם מחוץ לארה"ב וברזיל, הן: גרמניה, יפן, צרפת ואיטליה.

אלא שהנתון דלעיל מתייחס לצריכה אבסולוטית של קפה, שמושפעת כמובן מגידול האוכלוסייה. כאשר בודקים את הצריכה לנפש, מדינות סקנדינביה מובילות את צריכת הקפה לנפש, כאשר פינלנד היא שיאנית העולם עם צריכה שנתית של כ־12 ק"ג קפה לנפש שמשמעותם היא ארבע כוסות קפה ביום. בארה"ב צריכת הקפה לנפש עומדת על 4.5 ק"ג קפה בשנה - ממוצע של 3.1 כוסות ביום.

בישראל, בשנים האחרונות, הצריכה לנפש עולה. אנו ממוקמים כיום במקום ה־25 בעולם בצריכה לאומית של קפה. כמות הכוסות הממוצעת ליום עומדת על 3.5 כוסות ביום. יותר מאשר בארה"ב.

מסקר חדש של מכון המחקר שילוב ושטראוס קפה (עלית) עולה ש־76% מהישראלים שותים קפה בתדירות יומית, 6% שותים לפחות פעם בשבוע ו־4% בתדירות נמוכה יותר. 14% מהנשאלים לא שותים קפה כלל. הסקר העלה כי הירושלמים צורכים הכי הרבה קפה בתדירות יומית (84% מכלל הירושלמים שנשאלו). המותגים שנתפסים "הכי ישראליים" הם קפה נמס עלית וקפה טורקי עלית, עם 45% ו־44% אחוזים בהתאמה.

מגוון אך נאמן

"הצרכן הישראלי מאוד שמרני, הוא סיגל לעצמו טעם והוא שומר עליו בקנאות. אנחנו לא מכירים בעולם עוד אנשים שלוקחים איתם קפה מהבית לחו"ל". אומר ציון כהן, הטכנולוג הראשי של חטיבת הקפה בשטראוס. הצרכן הישראלי מבין בקפה ובטעמים, אבל עדיין שומר נאמנות גבוהה לטעמים הישראליים מהבית ומצד שני הוא גם פתוח מאוד למגמות ולטעמים וזו הסיבה שאנחנו רואים שהצרכן חזק מאוד כיום בתחום הקפסולות".

"הייחודיות של הצרכן בישראל היא בכך שהוא אוהב לגוון בסוגי הקפה השונים שהוא שותה במהלך היום וצורך קפה נמס, קפה שחור וקפה אספרסו", אומר כהן. "תרבות הקפה בישראל בשנים האחרונות נמצאת בתנופה, החשיפה של הצרכנים לבתי קפה ולמשקאות קפה בגל השלישי הביאו לכך שהצרכנים בישראל התחילו לגוון באופן הכנת ושתיית קפה.

"יש מעבר לשימוש רב בקפסולות שמאפשרות לצרכנים לגוון בתערובות ובטעמים השונים. בנוסף, אנו עדים למעבר לשימוש בפולים לטחינה ביתית, מה שמאפשר טריות גבוהה לקפה עם מגוון של קפה חד־זני, מחוות מיוחדות ותערובות מובחרות".

כהן מסכם: "הצרכנים בישראל דומים בטעמים שלהם בקפה לצרכנים שנמצאים במדינות הים התיכון: דרום איטליה, ספרד ופורטוגל. ישראלים אוהבים קפה מאוד חזק ומלא, ופחות אוהבים קפה עם חמיצות גבוהה".

בתוך הקפסולה

לפני כשני עשורים וביתר שאת בעשור האחרון פרצו בישראל מכונות הקפה שהנגישו את חוויית הקפה המקצועי וקירבו את חוויית האספרסו לבתים שלנו, שעד אז הכירו בעיקר את הקפה השחור או הנמס. הראשונה שעברה מפולי קפה לקפסולות קשיחות הייתה חברת לאווצה, אבל חברת נספרסו הייתה הראשונה לעשות מהפך בתחום והעניקה לצרכני הקצה חוויה של חנויות בוטיק, בקונספט שונה ממה שהיה נהוג עד אז ועם חברות במועדון יוקרתי של מומחי קפה.

על־פי נתוני חברת המחקר AMI לשנת 2022, שוק הקפסולות העולמי מורכב מכ־80 מיליארד קפסולות, כשנספרסו מובילה עם נתח שוק של 39%. על כן, שוק תחליפי הקפה נצמד ברובו לקפסולות המתאימות למכונות הקפה של החברה, הנמכרות ברחבי העולם. מבחינת החלוקה הכוללת ניתן לומר כי שוק קפסולות הקפה העולמי מורכב מ־63% קפסולות מקוריות של נספרסו ו־37% קפסולות קפה תחליפיות.

בוטיק נספרסו (צילום: גיא יחיאלי)
בוטיק נספרסו (צילום: גיא יחיאלי)

בתחילת דרכה הגיחה לעולם הקפסולה בגביע פלסטיק גמיש, כאשר המטרה הראשונית הייתה לייצר מוצר מהיר לצרכן. אחריו התרחש מעבר לגביע פלסטיק עם ציפוי אלומיניום וכיום חל מעבר לקפסולות אלומיניום מתקדמות, שאותן ניתן למחזר, וכן הן בעלות אטימות מקסימלית לחדירת חמצן, מה שמאפשר גם שמירה על הטעמים וחיי מדף ארוכים. בכדי לשמור על הטריות מוציאים ומסלקים את החמצן ומחליפים אותו בחנקן, ששומר על טריות מקסימלית של הקפה.

בשנת 2010 נכנסו יצרנים רבים לקטגוריית קפסולות הקפה הצומחת ועשו את ההתאמות למכונות הקיימות בשוק. כך למשל, שטראוס, שלה שייך המותג עלית, הצטרפה למגמה, והייתה אחד המפעלים הראשונים בישראל לייצר קפסולות בטעמים שונים, המותאמים במיוחד לקהל הישראלי. תוך שהיא מנצלת את היכרותה העמוקה עם הצרכנים וניסיון רב־שנים בהעדפותיהם. כיום היצע קפסולות הקפה שלה מגיע לכ־20 סוגי קפה שונים, כולל מהדורות מוגבלות לקיץ ולחורף.

תהליך פיתוח של קפסולה חדשה הוא ארוך - משלב הרעיון ועד להשקה חולפת לעתים שנה תמימה. זאת ועוד, בתהליך מעורב צוות גדול שכולל אנשי שיווק, פיתוח מוצר, פיתוח אריזה ועוד. השלב המורכב והעיקרי בתהליך הוא באיתור זני קפה חדשים ובניית תערובת מתאימה.

מה הצפי לשנים הקרובות? נראה כי שוק הקפסולות ימשיך להתרחב ולהציע ללקוחות חדשנות ומגוון רחב יותר של מוצרים. בעולם ובישראל, הדור הבא יהיה פיתוח והשקה של קפסולות מתכלות וכן קפסולות שיאפשרו העשרה שלהן בחומרים פונקציונאליים וכן במגוון טעמים ותבלינים.

קפה בסוכה

לכבוד חגיגות ה־60 של קפה טורקי עלית, יחבור המותג לראשונה אל פסטיבל התמר בחול המועד סוכות בין התאריכים 2.10־6.10. הפסטיבל שמתקיים משנת 1999 חוגג את פסגת המוזיקה הישראלית בהופעות ובמגוון אירועים ייחודיים על רקע הנוף המדברי עוצר הנשימה. במסגרת החסות יוקם מתחם בר קפה ענק ומפנק ויוגש קפה טורקי בחינם לקהל האורחים.

בנוסף, ברחבי הפסטיבל יוצבו פינות צ'יל ממותגות לנוחיות הצופים. כמו כן, יארח קפה טורקי כ־100 חיילים בודדים שייהנו מהופעות מעולות ומפינוקים במסגרת האג'נדה החברתית של המותג, שלקח על עצמו לסייע בצמצום תחושת הבדידות בקרב האוכלוסייה על ידי חיבור בין אנשים באמצעות ישיבה על כוס קפה. לעומת החיבור לפסטיבל התמר, ויתר המותג על המיזם המוצלח של "סובב תל אביב", אירוע הרכיבה ההמוני והעממי שהיה מזוהה עם חול המועד סוכות.

פסטיבל התמר בשיתוף קפה טורקי (צילום: אורית פניני)
פסטיבל התמר בשיתוף קפה טורקי (צילום: אורית פניני)

עופרי שבו, סמנכ"ל שיווק שטראוס קפה: "אנחנו גאים ונרגשים לחגוג 60 שנה לקפה טורקי בשילוב יום הקפה הבינלאומי שחל בתחילת החודש. החיבור בין פסטיבל התמר לקפה טורקי היה טבעי לשני הצדדים בשל ערכים משותפים של ישראליות, אהבת הארץ, חיבור לטבע וקפה שיעורר את הקהל בין ההופעות שיחלו בשעות הערב ויימשכו לתוך הזריחה. טורקי הוא חלק בלתי נפרד מתרבות הקפה הישראלית, ואנו נמשיך לפעול ולייצר טורקי איכותי ומוביל עבור הקהל שלנו".

יום הקפה בגרג  (צילום: דן פרץ)
יום הקפה בגרג (צילום: דן פרץ)

5 עובדות שכדאי לדעת על קפה/ מיקי מתתיהו, מומחה הקפה של רשת "גרג"

  1. קפה הוא שם כולל למשקאות חמים או קרים, המופקים מפולי צמח הקפה. התמציות מופקות מן הפולים על ידי קלייתם. מקורו של הקפה הוא ממחוז קאפה שבאתיופיה. רק במאה ה־15 הוא החל להופיע ברחבי העולם. כיום, כמחצית מכמות הקפה בעולם מגיעה מברזיל ומווייטנאם.
  2. בכל יום שותים ברחבי העולם כ־2.25 מיליארד כוסות קפה. צרכני הקפה הכבדים ביותר בעולם הם הפינים. בפינלנד צריכת הקפה הממוצעת לנפש בשנה היא 12 ק"ג. ואצלנו? כ־80% מהישראלים שותים קפה לפחות 3 פעמים ביום.
  3. לקפאין סגולות רבות. הוא מפחית עייפות, מרגיע כאבי ראש באמצעות הגברת זרימת הדם, משפר את הזיכרון ועוד. לפי מחקרים מהשנים האחרונות, צריכה מתונה של בין 3־4 כוסות קפה ביום היא מומלצת ואף הוכחה כמפחיתה את הסיכון להתפתחות מחלות רבות. כמובן, למעט נשים בהריון, מי שסובל מיתר לחץ דם ובעלי גורמי סיכון לשבץ ולמחלות לב.
  4. הוכח כי הקפה מזרז חילוף חומרים, וכן מסייע ליצירת תחושת שובע. היום ידוע גם שמומלץ לשתות קפה כשעה לפני פעילות גופנית. הקפה משפר את הביצועים הספורטיביים ומגביר את כושר הסיבולת.
  5. בתחילת המאה ה־18 כתב היוצר יוהאן סבסטיאן באך את "קנטטת הקפה" ־ אופרה קומית על קפה. חפשו בגוגל. זה אמיתי לגמרי.