מזמן לא נתקלתי במקום כל כך קטן עם סיפורים רבים כל כך. מאיפה להתחיל? קחו קפה, יש לנו זמן. קורן אשר (38) מקיבוץ גת, נשוי ואב לשלוש בנות, הוא בכלל איש ביטוח שעובד עם אביו.

לאחר המתקפה על ישראל: בן אנד ג'ריס ספגו מכה שלא ציפו לה
שנה רביעית ברציפות: ההישג הבינלאומי הנכסף של אסף גרניט
לקראת פורים: מתכון מפתיע במיוחד למאפה שאסור לוותר עליו בחג

“מגיל שמונה אני יודע לתייק", הוא מספר. כשקיבל הצעה לבטח מתחם של פודטראק באשקלון, החליט לקפוץ על העגלה תרתי משמע ופתח עגלת קפה בשם “קפה פלורה". השם נולד מתוך אהבה לפרחים – להלן, פלורה בלעז; הלוגו שנבחר הוא של אישה אפריקאית (המסמלת את מולדת הקפה) יחד עם עלים. אחד מסימני ההיכר של “פלורה" עד היום הוא כותרות עלי פרחים המונחות בעדינות מעל לקפה.

עם הזמן התרחש אירוע קוסמי: “קפה פלורה" מצא בית חדש – בתוך משתלה. במקרה, היא נמצאת ביישוב גני טל – יישוב שפונה מרצועת עזה והוקם מחדש, ובמקרה היא מצויה בבעלות של מי ששירת איתו בעבר בצבא. היום, בדיעבד, אפשר לומר “איך לא חשבו על זה קודם", אולם היום, שילוב בין משתלה לעגלת קפה הקרויה על שם אלת הפרחים במיתולוגיה הרומית נראה טבעי, כאילו נבראו זו למען זו, כאילו המשתלה הולידה מתוכה בית קפה נייד המתכתב עם האווירה הרגועה והפרחונית. בשורה התחתונה, “פלורה" הפכה למקום לעלייה לרגל עבור תושבי האזור, החל מהיפסטרים עם שיער צבוע, עגילים וקעקועים של צעירי גדרה ויישובי עשרת, ועד לזקני גני טל שומרי המסורת. המקום, אגב, כשר.

התפריט כולל מגוון כריכים, סלטים טריים ומיוחדים, קרואסון ברי, לזניה וקישים, ממולאים עבודת יד, סלט אסייתי ייחודי, מאפים וקינוחים שווים המוצעים בוויטרינה עשירה. הקפה המיוחד בטעמי ליצ’י, סמבוק או קרמל, מעוטר בפרח אכיל שהפך לסימן ההיכר של “פלורה", ומוסיף לחוויית הטעם גם ניחוחות וצבע. קפה פופולרי נוסף בעגלה הוא הקפה הקוריאני המיוחד שעושים במקום עם חלב מוקצף, ממש כמו בקוריאה. את הקפה ושאר המשקאות הקרים המיוחדים (חליטות תה, מיצים טבעיים ובאבל־טי בטעמים), מבקבקים במקום במכונת פחיות ייחודית – פטנט כיפי חדשני שהפך פופולרי מאוד ב"פלורה".

קפה פלורה (צילום: יחצ)
קפה פלורה (צילום: יחצ)

אחת מבנות משפחת קורן היא צליאקית, עובדה אשר עודדה אותם להתחשב בלקוחות בעלי רגישויות. “בזמנו, כשהיינו יוצאים למסעדות ולבתי קפה, היא תמיד הייתה נאלצת להתפשר", קורן משחזר. “כבר אז הבטחנו לעצמנו, שאם וכאשר נפתח מקום של אוכל, יהיה בו עושר של מנות לקהלים נוספים". היום, לכל מנה שמוצעת לקהל הרחב יש גם מנה טבעונית מקבילה, גם מנה ללא גלוטן (בפס נפרד), ועם הזמן התווסף למקום סו־שף עם סוכרת נעורים, וכך נוצרו גם מנות דלות סוכר ודלות פחמימות. הכיצד מקום קטן כל כך מצליח ליצור מנות רבות ועשירות כל כך? ככה זה כשיש חלום ויש אג’נדה ויש דרך ויש רעב בעיניים שכל לקוח ייצא עם חיוך.

גם ב"קפה פלורה בחווה" מוגש תפריט אוכל ומשקאות עשיר הכולל כמובן את הקפה הקוריאני המפורסם שמגיע בגודל של 1/2 ליטר ומכונה שהופכת אותו, ובעצם כל משקה שתזמינו, לפחית. התפריט כולל מגוון כריכים, סלטים, מאפים, טוסטים, עלי גפן ממולאים בעבודת יד, לזניה וקינוחים מקונדיטוריות מקומיות. בנוסף, מלבד הקפה הקוריאני המעולה, ישנו תפריט משקאות עשיר הכולל מאצ׳ה וחליטות קרות ייחודיות, באבל־טי בטעמים, מיצים סחוטים, ומגוון משקאות חמים וקרים לבחירה.

בשתי העגלות מעודדים להעסיק עובדים עם מוגבלויות, גם זה כתוצאה מחוויה אישית. לקורן יש אחות עם תסמונת דאון, שאותה הוא “גידל" לאורך שנים. כחלק מהאג’נדה לסייע לה ולכשמותה, מעדיף קורן להעסיק אנשים עם מוגבלויות בשלל תפקידים, כאשר גולת הכותרת היא לערוך מדי פעם ערבי קונספט, כמו מופע שנערך עם יהודה סעדו, כשההכנסות נתרמות למעון עלעלים בחפץ חיים – מעון לפעוטות שחלקם עם שיתוק מוחי. עם כאלה סיפורים, לא תקפצו? 

“קפה פלורה במשתלה", משתלת מרמשלטיין, גני טל (א'־ה' 9:00־16:00, ו' 8:00־15:00); “קפה פלורה בחווה", מושב שדה משה (ד'־ה' 9:00־17:00, ו' 8:00־15:00), שני המקומות כשרים.

חדשות האוכל

הצ’יזבורגר של ברגר

האם ישראל השמרנית עומדת בפני טרנד חדש של צ’יזבורגרים? בברגר קינג מציעים מנה שתוגש עד לסוף אפריל בלבד המבוססת על השילוב הלא כשר בין בקר לגבינה. כריך Cheesy Whopper מגיע עם קציצת הוופר הקלאסית של הרשת, שעשויה מ־100% בשר בקר הנצלית על הגריל, מעליה עגבנייה, בצל, חסה, רוטב ברביקיו, מיונז, מלפפון חמוץ ושלוש יחידות קראנצ’י סטיקס של מוצרלה נמסה.

המנה זמינה בשלושה סניפים בלבד (שדרות רוקח וכיכר רבין בתל אביב ובהוד השרון), ואל תתפסו אותי במילה, אבל לדעתי הרשת בוחנת את תגובות הקהל - ואם תראה כי טוב, תרחיב את התפריט הזמני לקבוע ואת הפריסה המצומצמת לכלל ארצית. החדשות הטובות יותר הן שהמחיר נגיש לגמרי: 42 שקלים לכריך, מחיר ארוחה עם תוספת ושתייה הוא 58 שקלים.

ברגר קינג (צילום: יחצ)
ברגר קינג (צילום: יחצ)

התבשילים של זוגלובק

הטרנד אחד פורח בוודאות בישראל: הארוחות המוכנות. מאז ימי “מנה חמה" עברנו כברת דרך, וכעת מצטרפת גם זוגלובק עם סדרת תבשילים בשם “מאדאם פרז", בהם מרק לקוסקוס עם עוף, רוטב בולונז, קציצות ברוטב עגבניות, צ’ילי קון קרנה, עוף בקארי אדום, עוף סצ’ואן וקארי מסמאן בקר. ההכנה דורשת חימום במיקרוגל בלבד, ובאופן מפתיע המנות מריחות נהדר ואפילו טעימות.

בשונה מהמנות המוכנות של שופרסל, למשל, קהל היעד הוא לא אנשים המבקשים פתרון מהיר לאוכל באמצע העבודה, אלא יותר מבקשים להשקיע בארוחות מוכנות בבית: כל ארוחה בזוגלובק מיועדת לשניים ולא לאדם בודד; והתכולה היא למעשה החלק הבשרי של המנה, ללא התוספת. כך, למשל, הצ’ילי קון קרנה והקארי מגיעים ללא בסיס של אורז או אטריות, ומרק הקוסקוס ללא הקוסקוס. מה שמחייב אתכם, בכל זאת, להשקיע לפחות בהכנת התוספת. המחיר, אגב, נגיש לגמרי: 34.90 שקלים.