נאמר רבות על מה באמת מכילות הנקניקיות, אך עד כמה הן מוצר לא בריא, מזיק ועלול לגרום למחלות כמו סרטן. הן מככבות במנגלים ובהרבה בתים מאכלסות את המקפיא עבור הילדים או האורחים ויש תחושה שהן מאכל חלבוני. אך למעשה הן מכילות רק 30-40% חלבון, איכות הבשר בהן היא נמוכה ויש בהן חומרים שבכמות גדולה ומצטברת לאורך זמן עלולים להזיק לנו. למעשה מדובר בשאריות שומן שנחתך, גידים, בשר ראש ועוד חלקים שאי אפשר למכור באטליז.  

על אף ההבטחות והציפיות: הרשת העולמית שקרסה בישראל ותיסגר | דיווח
לאחר המתקפה על ישראל: בן אנד ג'ריס ספגו מכה שלא ציפו לה
למה נכשלה העיתונאית בניסיון להימנע משתייה במשך שבוע?

כל מה שיש בנקניקיות ולא אמרו לכם:

ניטריטים וניטראטים - חשודים כגורם מסרטן עם כניסתם למערכת העיכול. מחקרים חדשים מוכיחים שצריכת ניטריטים מדי יום (בכמות של 150 גרם נקניק או נקניקיות) גורמת לעליה בסיכון למחלות ריאות. למעשה השימוש בהם כבר נאסר במספר מדינות ובארה"ב ניתנה ארכה ליצרנים למצוא תחליפים נאותים. אמנם חומרים אלו מונעים התפתחות של החיידק המפריש את רעלן הבוטולינום הקטלני, אולם אמצעי שימור אחרים (לרבות קירור) ישיגו אותה מטרה.

צבעי מאכל- לצבעי מאכל אין שום תפקיד, אין להם שום ערך, מטרת השימוש בהם היא ויזואלית בלבד כדי למשוך את העין. צבעי המאכל הלא טבעיים, חלקם נמצאו קשורים עם היפראקטיביות, אלרגיות, כאבי בטן ואפילו סרטן. חלקם נאסרו לשימוש בחלק מהמדינות למשל בנורבגיה. אמנם הכמות היא קטנה, אך יש אפקט מצטבר לאורך שנים.

עדיף לצרוך צבעי מאכל טבעיים. אבל מה שטבעי הוא גם לא בהכרח בריא. למשל מיץ סלק שמקנה צבע אדום לבשר, מכיל ניטריטים שבריכוז גבוה יגרמו לנזק שהוזכר. כמו כן צבע מאכל טבעי עשוי להכיל שאריות של חומרים כימיים שבעזרתם הפיקו אותו.

מייצבים (פוספטים)- פוספטים קושרים את המים שבנקניקיות ומונעים קלקול, הגוף שלנו מייצר אותם, אבל בכמות גדולה הם מפרים את האיזון ועלולים לגרום לנזק

דוגמא לחומר מייצב הוא הקראגינן -נמצא במחקרים שהוא מזיק למערכת העיכול וקשור עם התפתחות מחלות מעי דלקתיות.

מעכבי חמצון-רובם דווקא בטוחים לשימוש. אלו יכולים להיות אשלגן לקטט, נתרן דיאצטט, נתרן ציטרט. חשוב לזכור שכמות הנתרן במאכל הממכר הזה הינה גבוהה במיוחד ולאנשים הסובלים מיתר לחץ דם ומוגבלים בנתרן אכילת נקניקיות לא תתאים. 

סוכר ועמילן- מגבירים את ההתמכרות שלנו למאכל, גורמים לתנודות סוכר בדם ולהגברת הכמיהה והדחף לאכול. צריכה מופרזת של פחמימות ריקות קשורה גם היא לעליית לחץ דם ולהעלאת הסיכון לסוכרת, למחלות לב וכלי דם, לכבד שומני ולהשמנה.

יש כמובן הבדל בין יצרנים ובין הסוגים השונים ויש גם חברות שמייצרות נקניקיות לא מעובדות. צפו: כך תכינו לבד נקניקיות לא מעובדות 

המרכיבים:

חזה עוף בינוני שלם 

100 גרם שומן בקר או כבש 

בצל אחד קטן 

2 שיני שום 

5-6 עלי סלרי 

רבע כפית פלפל שחור 

כפית מלח 

חצי כפית שטוחה זרעי כזברה טחונים 

אופן ההכנה:

לטחון הכול במעבד מזון.

ליצור צורות נקניקיות בגודל הרצוי ולעטוף בנייר אפייה ולסגור בקצוות כמו סוכריה

לשים את הנקניקיות במחבת חמה, להוסיף קצת מים, לכסות ולבשל חמש דקות מכל צד. 

להסיר את נייר האפייה ולטגן עם מעט שמן זית

4 נקניקיות ערכים תזונתיים לנקניקיה: 430 קלוריות, 4 גרם פחמימות, 1 גרם סיבים, 25 גרם חלבון ו-35 גרם שומן.

עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית, מחברת הספר "הדיאטה הקטוגנית", חברה במועצה הלאומית לסוכרת ויו"ר עמותת עתיד לשעבר.