ארוחת חג השבועות היא ללא ספק אחת הארוחות הטעימות והמיוחדות בשנה, אך לא פעם היא מסתכמת בארוחה עתירה בקלוריות אשר מבוססת בעיקר על פחמימות ומוצרי חלב עתירי שומן. איך אפשר לשפר תזונתית את המתכונים האייקוניים ו"על הדרך" לקבל ערך מוסף ממוצרי החלב? אלה ההמלצות של סתיו מלצר-תורג'מן, דיאטנית ב"שטראוס".

בחג הזה נאכל לבן: שלושה מתכונים לעוגות גבינה שאסור לפספס   
ברגע האחרון: קריספי פסטה שכולם אוהבים

המלצתה הראשונה של מלצר-תורג'מן היא שילוב ירקות בארוחת החג: "ראשית, נדאג בארוחת החג שעל השולחן יהיה מגוון רחב של ירקות טריים, מבושלים ואפויים. ירקות הם מקור לוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. שילוב של ירקות בארוחה יכול לתרום לנפח הארוחה וכך גם לתחושת השובע. אין צורך לוותר על המאכלים המסורתיים והאהובים".

הנה רשימת הטיפים המלאה של מלצר-תורג'מן לשדרוג מתכוני החג האהובים כך שיהפכו לבריאים ועשירים יותר:

עוגת גבינה  

"העולם נחלק לשניים, אלו שאוהבים עוגת גבינה אפויה ואלו שמעדיפים אותה דווקא עם פירורים. כך או כך העדיפות היא לבחור בגבינות עד 5% שומן ומועשרות בסידן. היתרון הוא שסידן אינו נהרס בחום ולכן תרוויחו אותו גם אם אתם מאוהבי הגרסה האפויה. בנוסף, לאוהבי החיטוב ניתן להמיר את הגבינה ביוגורט מועשר בחלבון וכך נרוויח עוגה עשירה בחלבון".

פסטות ולזניה ברוטב שמנת  

"בין אם זה רוזה, שמנת פטריות או רוטב שמנת עם גבינות, העדיפו להשתמש בשמנת לבישול 9% או ברוטבי שמנת מוכנים עם 9% שומן, במקום בשמנת להקצפה 38%. וכך תרוויחו צמצום משמעותי באחוז השומן, בשומן הרווי ובערך הקלורי של המנה".

פיצה

"על טרנד פיצת היוגורט שמעתם? כזו שלא מצריכה התעסקות עם שמרים, זמן התפחה ואפילו לא מיקסר. מרוויחים גם זמן וגם תוספת של יוגורט שמשדרג את הטעם ומוסיף חלבון וסידן למתכון. נשאר רק להחליט אם תוספת בצל או פטריות".  

פיצה (צילום: אינג'אימג')
פיצה (צילום: אינג'אימג')

פשטידות

"הכי פשוט והכי טעים, מהמתכונים שמערבבים הכל בקערה ולתנור. גם בפשטידות אפשר למקסם את המתכון מבחינה תזונתית על ידי עקרון פשוט: ככל שהפשטידה תכיל יותר ירקות ומוצרי חלב עם אחוזי שומן נמוכים כמו גבינה לבנה עד 5%, חלב או יוגורט כך ערכה הקלורי יהיה נמוך יותר. ואם תבחרו בחלב מועשר גם תרוויחו אקסטרה סידן". 

רטבים ומטבלים 

"את חשיבות הירקות בארוחה כבר הזכרנו ומה לגבי הרטבים והמטבלים שיכולים להיות עתירי קלוריות? יוגורט יווני יכול להיות תחליף נהדר למיונז ברוטב לסלט ירוק או בסלט טונה וסלט ביצים. ובכלל יוגורט עומד כמטבל בפני עצמו כמו צזיקי לצד לביבות ירק אפויות או ירקות חתוכים. כשאנחנו בוחרים ביוגורט לרוטב שלנו אנו זוכים במגוון יתרונות היוגורט ביניהם אחוז שומן נמוך, סידן וחלבון. יוגורט יכול להיות מקור לחיידקים פרו-ביוטים וניתן גם לבחור ביוגורט מועשר בוויטמינים, מינרלים וחלבון לשדרוג הרוטב שלנו". 

לסיכום הסבירה מלצר-תורג'מן: "אם בעבר ארוחת שבועות הייתה בעייתית לאלו עם אי-סבילות ללקטוז, היום ניתן למצוא על המדפים מגוון רחב של מוצרי חלב דלי ואפילו נטולי לקטוז, שניתן להשתמש בהם כבסיס לשלל מתכוני החג. בנו לכם תפריט בהתאמה אישית עם המוצרים שיוכלו להעשיר לכם את חג השבועות הקרוב".