ריטואל קבוע שאני מנהלת לקראת סוף השבוע הוא ספירת מלאי. אני בודקת מה נותר ומה חסר במקרר ובמזווה, ועל הדרך מבררת עם מה רצוי לגוון את השבוע הקרוב. מצאתי שכך קל ונכון יותר להיערך לקניות לסוף השבוע ולתחילת השבוע הקרוב.



במהלך הבדיקה הפעם צדו את עיני שלושה תפוחים שנותרו יתומים בסל־ סלה שבמרכז השולחן. במקרר מצאתי פירות מיובשים שנותרו מט״ו בשבט.



ההתלבטות הייתה אם לנגוס בתפוחים ולנשנש את יתר הפירות המיובשים, וכך לחסל את השאריות ללא עבודה והתעסקות או להכין מהן עוגה.



תוך כדי נזכרתי במתכון נוסטלגי שהיה להיט בשנות ה־80. היו אלה תפוחי עץ ממולאים בפירות מיובשים שהוגשו כקינוח פרווה בתום הארוחה.



החלטתי לשחזר את הטעם ולהפתיע את בני הצעיר בקינוח אחר ולא שגרתי בסיום ארוחת הצהריים. הוספתי לתפוחים מעין כובעי בצק מעוטרים בסוכר ובקינמון. הכנסתי לתנור שחומם מראש, וכעבור 30 דקות התפוחים תפחו והתרככו. בני, שריח הקינמון שנישא באוויר קיבל את פניו, מיד חיפש בתנור ועל משטח השיש את עוגת התפוחים בעלת הריח העז, ושאל ״איפה העוגה?״. הצבעתי על הקינוח. בני הביט בתפוחים ואמר ״אמא מה זה? מה קרה לתפוחים?״. ואני אומרת למה שלא תיקחו לכם תפוחים ושקדים ותמתיקו את יומכם.



לפורטל הקולינרי של פסקל



טיפסקל: אפשר בהחלט להכין את המתכון עם חמאה, ולגוון עם אגוזי פקאן. כמו כן, אפשר להוסיף דבלים קצוצות דק במקום צימוקים. ליין התירוש אפשר להוסיף כוכב אניס או שני מסמרי ציפורן. אוהבים מתיקות יתר? לנוזלי היין אפשר להוסיף כף סוכר ומעט קינמון.


תפוחי עץ ממולאים בפירות מיובשים



החומרים ל־4 מנות:


4 תפוחים מסוג גרני סמית


4כפות שקדים או אגוזי מלך גרוסים


4 כפות צימוקים


4 כפיות מחמאה, מזולה, מרגרינה או חמאה


3 כפות סוכר דמררה  


1/2 כפית קינמון  


כוס יין תירוש


100 גרם בצק פריך מוכן לקישוט (לא חייבים)


2 כפות סוכר


1/4 כפית קינמון



אופן ההכנה:


שוטפים היטב את התפוחים. בעזרת סכין מיוחדת מרוקנים את הליבה ומשאירים את התפוחים שלמים. בעזרת סכין מסירים רצועה דקיקה סביב התפוחים. הסרת רצועת דקה מהקליפה מונעת יצירת בקעים בקליפת התפוחים בעת האפייה. בקערית נפרדת מערבבים את השקדים או אגוזי המלך, הצימוקים, המחמאה, הסוכר והקינמון. מניחים את התפוחים בכלי חסין אש. ממלאים בתערובת את הפתחים שרוקנו מהליבות ויוצקים סביב התפוחים את היין.



מרדדים את הבצק המוכן על משטח מקומח וקורצים בעזרת כוסית עיגולי בצק, שאותם מניחים על התפוחים. את שאריות הבצק אפשר לרדד שוב ולקרוץ בחורץ לבבות קטן; את הלבבות מניחים על עיגולי הבצק לקישוט.



מערבבים את הסוכר והקינמון ובוזקים על כובעי הבצק. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות. אופים כ-30 דקות עד לריכוך הפרי. מגישים פושר, אפשר עם כדור גלידת וניל .