טרם הספקנו להתאושש מחג הפסח ומהמימונה, וכבר אנו עומדים בפני אירועי העצמאות והמנגל המסורתי. האמת, אין לי מושג למה נבחר הבילוי החביב הזה לדרך שבה מציינים את החגיגות, אבל התוצאה היא שגם מי שלא יוצא לחיק הטבע לא יכול להימנע מהריח ומהעשן הנישאים באוויר.
לתחושתי, כולם מנסים ללמוד איך להיות מנגליסטים מדופלמים. זה עובד כך: מיד אחרי פסח מתחילים לחפש את הטיפים להצלחה בצליית הבשרים. אחר כך תרים אחר המתכונים למרינדה, אותה משרה לנתחי הבשרים שיעלו על המנגל. על הדרך לא שוכחים לרענן את מתכוני תערובות התבלינים, שהרי הם אלו שיקפיצו וידגישו את טעמו של הבשר הנבחר. רק אז, מצוידים בשפע של טיפים לצלייה, לתיבול, להשריה, לבחירה נכונה של נתחי הבשר ולשילוב נכון של הבשרים והדגים, יוצאים לחפש את המקום המושלם לערוך בו את המנגל.
בשנים האחרונות גם הצמחונים מקבלים ביטוי במנגל, כשמייחדים להם שיפודי ירקות, טופו ופירות. המספר הגדל וההולך של טבעונים מצריך לדאוג גם להם לנפנוף ידידותי, ולכן החלו צצות קציצות טבעוניות שחובקות בתוכן מרכיבים ממשפחת הדגנים והקטניות בתוספת רטבים עשירים בחלבון, שמסייעים להם לקבל את המרקם והטעם המושלם לצלייה.

אבל אני בעיקר מחפשת את השקט ומעולם לא אהבתי את הצלייה בחיק הטבע. אני מעדיפה פיקניקים שאליהם מגיעים עם צידנית ובה כריכים מושקעים שאותם מכינים מראש בבית, סלט ירקות, תבשילים קרים של דגנים וקטניות וגם פירות, עוגה ועוגיות לקינוח וכמובן, כוס תה מהביל ישירות מהתרמוס.
לכן השנה אציין את יום העצמאות בבית, בין התנור שבמטבח למנגל שניצב במרפסת. הפעם אשים דגש על ירקות צלויים, ולהשלמת הארוחה - שיפודי פרגיות פיקנטיים וכנפי עוף מתובלות. זו תהיה ארוחה קלה להכנה, עם טעם נפלא. 

לפורטל הקולינרי של פסקל

תפוחי אדמה אפויים/צלויים. צילום: פסקל פרץ רובין
 
תפוחי אדמה אפויים/צלויים
 
חומרים: (ל־4־6 מנות)

4־6 תפוחי אדמה (בהתאם לכמות הסועדים) המתאימים לאפייה (לבנים)
שמן זית
מלח גרוס
אורגנו
פלפל שחור גרוס
לחלופין: 1־2 כפיות של תערובת עשבי תיבול, לפי בחירה
אופן ההכנה:
קולפים את תפוחי האדמה. חותכים כל תפוח אדמה לפרוסות, אך לא עד הסוף, כך שמתקבלת צורת מניפה. מסדרים בתבנית אפייה.
מזלפים מעל שמן זית ובוזקים מלח, אורגנו ופלפל שחור, או את תערובת התבלינים. מזלפים עוד שמן זית ומכסים בנייר אפייה ומעליו רדיד אלומיניום.
מכניסים לתנור שחומם מראש לחום גבוה (220 מעלות) ואופים במשך כ־30 דקות. מנמיכים את החום ל־180 מעלות ואופים עוד 20 דקות. מסירים את כיסוי האלומיניום וממשיכים בצלייה ובהשחמת תפוחי האדמה, תחת השגחה, 5־7 דקות עד לקבלת הגוון הרצוי. 
 
רצועות גזר פיקנטיות. צילום: פסקל פרץ רובין

רצועות גזר פיקנטיות
חומרים: (ל־4־6 מנות)
5־6 גזרים גדולים, חתוכים לרבעים
2 כפות הריסה או פלפל צ׳ומה
2 שיני שום כתושות
שמן זית

מלח ופלפל לפי הטעם

אופן ההכנה:
מניחים את רצועות הגזר בקערה, מוסיפים את יתר החומרים ומערבבים. מצפים בשכבה אחידה של שמן את הגזרים, מעבירים לתבנית, מכסים ברדיד אלומיניום ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום גבוה (200 מעלות), אופים במשך כ־30 דקות.
מנמיכים את החום ל־180 מעלות ואופים עוד 20 דקות. מסירים את כיסוי האלומיניום וממשיכים בצלייה והשחמה עוד 5־7 דקות, תוך השגחה, עד לקבלת הגוון הרצוי. 

 כרובית בתנור. צילום: פסקל פרץ רובין
 
כרובית בתנור
החומרים: (ל־6 מנות)
1 כרובית גדולה
1 כפית מלח
מים
להברשה:
2 כפות מיונז
1 כפית חרדל
1 כפית תערובת עשבי תיבול
מלח ופלפל גרוס

1/4 כוס שמן זית
 
אופן ההכנה:
מכניסים את הכרובית בשלמותה, לאחר שטיפה, לסיר גבוה ורחב. מוסיפים את המלח וממלאים במים כדי כיסוי. מבשלים על להבה בינונית כ־10 דקות, לריכוך חלקי. מוציאים מהסיר ושוטפים בזרם מים קרים.
בקערה רחבה מערבבים את חומרי ההברשה. מוסיפים את הכרובית ובעזרת מברשת מצפים אותה בבלילת המיונז.
מניחים את הכרובית בתבנית, על גבי נייר אפייה, ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) למשך 20 דקות. ממשיכים לאפות ולהשחים את הכרובית בחום גבוה (200 מעלות) כ־15 דקות נוספות.
 

ירקות בתימין. צילום: פסקל פרץ רובין
 
ירקות בתימין

החומרים: (ל־6־8 מנות)
1 גמבה חתוכה לרבעים
2 לפתות חתוכות לרבעים
2 ראשי שומר חתוכים לרבעים
3 גזרים חצויים
3 בצלים סגולים חתוכים לרבעים
3־4 ענפי תימין
מלח ופלפל שחור גרוס
שמן זית
אופן ההכנה:
 
מסדרים את הירקות החתוכים בתבנית, מפזרים מעל את ענפי התימין, המלח והפלפל. מזלפים שמן זית בנדיבות ומכסים ביריעת אלומיניום.
מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) ואופים 30־40 דקות.
מסירים את כיסוי האלומיניום וממשיכים בצלייה והשחמה עד לקבלת הגוון הרצוי. שימו לב: חייבים להשגיח, שכן הצלייה אורכת דקות ספורות.


כנפיים מתובלות. צילום: פסקל פרץ רובין
 
 כנפיים מתובלות
החומרים: (ל־4־6 מנות)
1/2 ק״ג כנפיים נקיות וחתוכות
1 כף כמון
2 כפות רסק עגבניות
1 כפית סילאן
3 כפות שמן זית
1/4 כוס רוטב צ׳ילי מתוק
מלח ופלפל שחור גרוס, לפי הטעם
 
5 שיני שום כתושות

אופן ההכנה:
מניחים בקערה רחבה את הכנפיים, מוסיפים את יתר החומרים ומערבבים. מעבירים לתבנית ומשטחים. אופים בחום בינוני כחצי שעה. לאחר מכן צולים בגריל התנור, בחום גבוה (200 מעלות) 10־15 דקות, או צולים את הכנפיים על המנגל בלהבה גלויה מעל לגחלים לוחשות.
 
 
שיפודי פרגיות
החומרים: (ל־4־6 מנות)
1/2 ק״ג פרגיות חתוכות לקוביות בינוניות
2 כפות רוטב סויה
5 כפות שמן זית

1 כפית פלפלת חריפה
 
1 כפית ג׳ינג׳ר מגורר
1־2 כפות תערובת קייג׳ן או תערובת ראס אל־חנות

אופן ההכנה:
בקערה רחבה מערבבים יחד את כל החומרים ומשרים למשך לילה במקרר.
משפדים את קוביות הפרגית בשיפודי עץ שהושרו במים, או בשיפודי מתכת. בין קוביות הפרגיות ניתן לשלב ירקות כמו קוביות קישואים, ברוקולי, עגבניות שרי וקוביות בצל.
את השיפודים צולים על גריל גחלים, גריל תנור או במחבת צלייה, כ־3־4 דקות מכל צד, עד שהנתחים עשויים.