מי לא אוהב עלי פילו? הם זהובים, מושחמים ובוהקים ובתוכם מסתתרות מליות בטעמים שונים. וכל נגיסה בהם חושפת רובד עלי בצק פריכים וטעימים במיוחד.



עלי הפילו מוכרים בכל בית. אלו עלים מלבניים ורחבים הדומים לדפים דקיקים, שקופים ועדינים. העלים נטולי טעם, ולכן מתאימים לשימוש בהכנת מאכלים מלוחים ומתוקים, חלביים ובשריים. בונוס נוסף: קל מאוד לעבוד איתם, והתוצאות פשוט נפלאות. בתום האפייה או הטיגון המאכלים מקבלים מרקם נפלא שמעורר חשק לנגוס בהם ואז, אז נחשפת המלית העשירה בכל טוב שמסתתרת בין קיפולי העלים, בהתאם למאכל שהוכן בעזרתם.



לפורטל הקולינרי של פסקל


הפעם בחרתי לשלב מלית לא שגרתית בין עלי הפילו – היא מבוססת על כוסמת, מכילה פחמימות ועשירה בברזל, אבץ, סלניום ונוגדי חמצון. יצרתי כיסנים משולשים שיכולים בקלות להיות מנה ראשונה או חטיף בין הארוחות. אפשר לטגן את הכיסנים, אבל אני בחרתי לאפות אותם – פחות קלוריות ויותר בריאות. מומלץ להכין כמות גדולה של כיסני פילו ולהקפיא אותם. 



טיפסקל

  • יש לשמור את עלי הפילו עטופים במגבת לחה, לשמירה על גמישותם. אם העלים חשופים הם מתייבשים, ולא ניתן להשתמש בהם.
  • אפשר להפוך את המלית למתוקה: מוסיפים לכוסמת המבושלת אגוזים, דבש, קינמון, צימוקים ומעט טחינה, מערבבים וממלאים. מגלגלים לסיגרים אישיים, אופים ומגישים עם דבש, סילאן או סירופ סוכר.

כיסנים במילוי כוסמת


החומרים ל־16־20 כיסנים:
3 כפות שמן זית


1 בצל גדול קצוץ דק


2 שיני שום כתושות


300 גרם פטריות שמפיניון קצוצות גס


1 כפית כמון


1 כפית פלפלת מתוקה


¼ כפית קינמון


¾ כוס כוסמת


1 חלבון טרוף


½1 כוסות מרק עוף צח או מים רותחים


מלח ופלפל לפי הטעם


½ כוס צנוברים קלויים


ריבועי עלי פילו בגודל 16X16 ס"מ


שמן או תרסיס שמן



אופן ההכנה:
1. מחממים שמן במחבת רחבה ומטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את השום והפטריות ומטגנים עד להשחמת הפטריות ולאידוי הנוזלים. מוסיפים את הכמון, הפלפלת והקינמון.


2. מערבבים את הכוסמת בחלבון הטרוף ומוסיפים למחבת. מפוררים את הכוסמת עם הפטריות.


3. מוסיפים את נוזלי המרק או המים החמים. מערבבים, מכסים ומבשלים על להבה נמוכה כ־10 דקות. מתבלים במלח ופלפל ומוסיפים את הצנוברים. מערבבים ומסירים מהלהבה.


4. מורחים שלושה ריבועי עלים (שלוש שכבות) בתרסיס או שמן. מניחים כף גדושה ממלית הפטריות והכוסמת. סוגרים כמעטפת או כמשולש. סוגרים את הפתחים היטב.


5.בדרך זו ממלאים את כל העלים. מברישים בשמן את הכיסנים או משולשי הפילו או מרסיסים בתרסיס שמן, ומסדרים על תבנית מרופדת בנייר אפייה.


6. אופים בתנור חם בחום בינוני 180 מעלות כ־20 דקות, או עד שהכיסנים מזהיבים.