אין כמו עוגה בתנור כדי למלא את הבית בחום ובניחוח מזמין, שמושך את כל בני המשפחה כבמטה קסם אל לב לבו של הבית - המטבח – שם מתרחש הקסם.



לפורטל הקולינרי של פסקל

אפייה היא פלא. ממוצרים בסיסיים אנו יוצרים תערובות מתוקות שנכנסות לתנור, והופ - הפלא מתרחש ממש לנגד עינינו. מספיק שתציצו דרך דלת התנור, ותוכלו לראות איך הקסם מתרחש. פתאום העיסה שלנו מקבלת חיים משלה וצורה חדשה, וכל בני הבית מוצאים סיבה להיכנס למטבח כדי לראות מה מתרחש, ומתמודדים מול הקושי האמיתי – להתאפק ולחכות עד שהעוגה תצטנן.

האפייה היא אומנם חלק בלתי נפרד מההתנהלות במטבח, אולם במהלך הקיץ ובחופש הגדול האפייה בבית מורידה הילוך והתנור כאילו יוצא לחופשה, ועיקר המתוקים, שאותם אנו נוהגים להכין ולהציע לבני המשפחה, הם בדרך כלל צוננים. גלידות, עוגות גלידה, עוגות מוס קרות ועוגות עשירות בקרמים ובציפויים מיוחדים, שהופכות לחגיגת טעמים עם כל נגיסה.
אולם עכשיו, רגע לפני החזרה לבית הספר, זה בדיוק הזמן הנכון לחזור ולהפעיל את התנור במלוא העוצמה. הימים הללו, שלפני תחילת הלימודים, הם ימים של התארגנות ושל רכישות אחרונות: ספרים, ילקוטים וכלי כתיבה. הילדים, שלא ממש ששים לסיים את החופש ולחזור לספסל הלימודים, שרויים במצב רוח עגום ואולי רק הקטנטנים שעולים לכיתה א' מתרגשים, כי זו להם הפעם הראשונה.
אז רגע לפני שכולם חוזרים לשגרה, חשבתי שיהיה נחמד לשלב את הילדים בהכנת עוגות מלאות בהמון שוקולד ופינוקים לכבוד חזרתם ללימודים. עוגה עם שוקולד וקרם, עוגת שוקולד קלאסית בניחוח תפוז, שניתן להגיש בגביע פלסטיק, ולבסוף בעוגה בחושה עם לימונים, שקולעת יותר לטעם הבוגרים. משהו מעניין, טעים ולא מורכב להכנה, ליד הקפה של אחר הצהריים, כשהזאטוטים חוזרים מבית הספר.
עוגת שוקולד קלאסית
מניסיוני, מוכרחים שיהיה בבית מתכון לעוגת שוקולד קלה ומהירה שמתאימה לכל אירוע. זוהי בדיוק העוגה שלפניכם. אל תוותרו על הסוכריות הצבעוניות, הן משמחות את כולם.
החומרים: (לתבנית קפיצית בקוטר 26 ס״מ)
5 ביצים, מופרדות
1 כוס סוכר
2 שקיות סוכר וניל
1/2 כוס שמן
1 כוס קמח מנופה
6 כפות אבקת קקאו מנופה
1 כפית אבקת סודה לשתייה
1 שקית אבקת אפייה
3/4 כוס מים
לציפוי:
50 גרם חמאה חתוכה לקוביות
4 כפות סוכר
4 כפות אבקת קקאו מנופה
2 כפות מים
1 כף ברנדי
1 כפית רום
לעיטור:
סוכריות צבעוניות
אופן ההכנה:
מקציפים את החלמונים במהירות גבוהה ומוסיפים בהדרגה חצי מכמות הסוכר עד לקבלת תערובת בהירה ותפוחה. מוסיפים את הווניל והשמן וממשיכים בערבול במהירות נמוכה.
מוסיפים בהדרגה את הקמח, אבקת הקקאו, הסודה לשתייה, אבקת האפייה והמים עד לקבלת תערובת חלקה. מעבירים לקערה.
בקערה נקייה של מערבל חשמלי מקציפים את החלבונים במהירות גבוהה. ברגע שנוצר קצף מוסיפים באיטיות ובהדרגה את הסוכר הנותר. מקציפים עד לקבלת קצף יציב. מוסיפים את הקצף בהדרגה ובתנועות קיפול אל תערובת הבצק.
מעבירים את התערובת לתבנית משומנת ואופים במשך 30־35 דקות בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות), עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי ויבש.
להכנת הציפוי: שמים בסיר קטן את כל החומרים ומחממים על אש בינונית, תוך בחישה רצופה, עד לקבלת תערובת אחידה.
יוצקים את הציפוי על העוגה בעודה חמה. מצננים מעט ומפזרים מעל סוכריות צבעוניות.
עוגת לימון עם קליפות תפוזים מסוכרות
מתכון קל, פשוט ומהיר הכנה, שאינו דורש חומרים מיוחדים. אם אין ברשותכם הדרים מסוכרים אפשר להחליפם בצימוקים ואגוזים.
החומרים: (לתבנית מרובעת בגודל 20 ס״מ)
150 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות
1 כוס סוכר
3 ביצים
1.5 כוסות קמח תופח, מנופה
0.5 כוס קליפות הדרים מסוכרות חתוכות לקוביות
1.5 כפות קליפת לימון מגוררת
0.5 כוס שמנת חמוצה
v כוס מיץ לימון
להגשה:
1 כוס שמנת מתוקה, מוקצפת עם כף אבקת סוכר
אופן ההכנה:
מקציפים במערבל חשמלי את החמאה והסוכר, עד שהת־ ערובת הופכת תפוחה ובהירה. מוסיפים את הביצים בזו אחר זו ומקציפים היטב. מקפ־
לים לתוך התערובת את הקמח, קליפת הלימון, הקליפות המסוכרות, השמנת החמוצה ומיץ הלימון.
מעבירים את תערובת הבצק אל התבנית. אופים בתנור שחומם לחום בינוני (180 מעלות) במשך 40 דקות, או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי ויבש.
פורסים את העוגה לפרוסות ומגישים אותה חמה, עם כף או שתיים של שמנת מתוקה מוקצפת.



 
עוגת שוקולד בניחוח תפוז
שוקולד ותפוזים הם שילוב נפלא. זוהי עוגת שוקולד שטעמה עשיר, ניחוחה ניחוח הדרים והיא מתאימה מאוד לאירוח ולפינוק בסוף השבוע.
החומרים: (לתבנית קפיצית בקוטר 26 ס״מ)
300 גרם שוקולד מריר שבור לקוביות
200 גרם חמאה חתוכה לקוביות
8 ביצים, מופרדות
1 כוס סוכר
1 כוס מיץ תפוזים
1 כף ליקר תפוזים או ליקר שוקולד
100 גרם שקדים טחונים דק
200 גרם אגוזי מלך או פקאן, טחונים דק
•      קליפה מגוררת מתפוז אחד
לציפוי:
100 גרם שוקולד חלב שבור לקוביות
50 גרם שוקולד מריר שבור לקוביות
50 גרם חמאה חתוכה לקוביות
3 כפות שמנת מתוקה להקצפה
3 כפות מיץ תפוזים
1 כף ליקר תפוזים

לעיטור:
פלחי תפוזים מסוכרים או רצועות קליפת תפוזים מסוכרות
אגוזי מלך חצויים
אופן ההכנה:
ממיסים את השוקולד והחמאה במיקרוגל או בסיר קטן על אש נמוכה ובוחשים עד לקבלת קרם אחיד וחלק.
מקציפים במערבל חשמלי את החלמונים תוך כדי הוספת הסוכר עד לקבלת תערובת בהירה ותפוחה.
מוסיפים תוך ערבול ובזרם דק את השוקולד המומס, מיץ התפוזים והליקר. מעבירים לקערה נפרדת ושוטפים היטב את קערת המערבל.
מקציפים במערבל את החלבונים לקבלת קצף יציב וחזק. מקפלים מחצית מהקצף אל תוך תערובת השוקולד ומבליעים אותו היטב. מוסיפים את השקדים, האגוזים, קליפת התפוז ואת שארית הקצף ומקפלים אל תוך הבלילה.
מעבירים את בלילת הבצק לתבנית משומנת ומשטחים אותה. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני נמוך (170 מעלות) כ־50 דקות, או עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא יבש. מוציאים מן התנור ומצננים על רשת צינון.
להכנת הציפוי: ממיסים במיקרוגל או בסיר קטן על אש נמוכה את שני סוגי השוקולד והחמאה ומערבבים לקרם חלק. מוסיפים בהדרגה את השמנת, כף אחר כף תוך בחישה נמרצת, ובוחשים יחד עם מיץ התפוזים וליקר התפוזים.
יוצקים על העוגה את ציפוי השוקולד. מעטרים בפלחי תפוז או קליפות תפוזים ואגוזים. שומרים במקרר עד להגשה.






טיפסקל:
• כדאי לצנן את העוגות על רשת ברזל כדי שיגיע אליהן אוויר קר מכל הכיוונים, כולל התחתית. צינון בדרך זו מונע מאדי המים והלחות להרטיב את העוגה. ניתן לקנות רשת ברזל עם רגליות קטנות בחנויות לציוד אפייה.
• ניפוי כל סוגי האבקות (קמח, אבקת סוכר, אבקת קקאו, אבקת סודה לשתייה) חשוב לא רק מטעמי כשרות. הניפוי משפיע על מרקם העוגות ואווריריותן, ומונע גושים בתערובת הבצק.