יודע כל מי שבוחר לצום בכיפור, שיש איזו התארגנות פנימית, פיזית ונפשית, הנעשית לקראת היום הזה. אבל יש גם התארגנות חיצונית, קולינרית. לא מדובר רק במאכלים שאותם אנו מכינים ומגישים לבני משפחתנו בארוחה המפסקת - כאלו שאינם כבדים, מלוחים והם בעיקר  משביעים - אלא גם המנות שיוגשו עם סיום הצום. 


רגע לאחר תקיעת השופר, המסמנת שהצום נשבר, מתחילים בשתיית משקה חם בלגימות אטיות. אחר כך מגישים לשולחן עוגות יבשות וגם לחות ולצדן ריבות שימלאו לנו את המאגרים בגלוקוז שאבד במהלך היממה האחרונה. לאחר שעה או שעתיים עוברים לאוכל. מרקים קלילים, למשל מרק עוף זך ששטות בו מעט אטריות או בצקניות עדינות. ממשיכים עם נתחי עוף וירקות מבושלים ונמנעים ממאכלים כבדים. 

השבוע בחרתי להציע לכם להכין את המתוקים המוגשים בסיום הצום לצד המשקה החם. לצורך כך נפגשתי עם הקונדיטורית מרי ארזי מקייטרינג מתוקה רומסרוויס, ויחד בחרנו כמה מתכונים למאכלים קלים להכנה  וטעימים. 

לפורטל הקולינרי של פסקל


ראשונות נבחרו עוגיות הפיננסייר, שאפשר להכינן בשלל צורות בהתאם לסוג התבנית שבה משתמשים ובשלל טעמים. הממהרים ימצאו מתכון בזק לטעם "גן עדן", כך אני קוראת לכדורי המרציפן והקקאו. המתכון פשוט, זמן ההכנה קצר, לא נדרש שימוש בתנור והכדורים סוחטים מחמאות. 

בנוסף תמצאו עוגת דבש מיוחדת, שהוכנה בתוך תבניות מיני מאפינס המאפשרות שליטה על כמות המתוק שצורכים מיד לאחר הצום. אהבתי מאוד את האפשרות לשלב מגוון תוספות בבצק המאפינס, לפי הטעם האישי. 

לבסוף, לא יכולנו להתאפק ואפינו גם עוגת שמרים שושנים עשירה במלית תפוחים. זו עוגה פשוט מצוינת. היא נפלאה במיוחד הודות לעובדה שאפשר לחמם אותה קודם להגשה ולהחזיר לה את הרכות שהייתה לה ביום אפייתה. 
עוגת שמרים שושנים במלית תפוחים 
החומרים: (לשתי תבניות אינגליש קייק) 

לבצק:
25 גרם שמרים
45 מ"ל (3 כפות) חלב, או תחליפים כמו חלב סויה ומשקה שקדים 
60 גרם סוכר
3 ביצים
½ ק"ג קמח מנופה 
250 חמאה או מחמאה קרה, חתוכה לקוביות 
10 גרם מלח
למלית התפוחים:
400 גרם (כ־3 תפוחים) מסוג גרני סמיט או פינק ליידי, קלופים וחתוכים לקוביות 
½ כוס סוכר
½1 כפות דבש 
¼ כפית תמצית וניל אמיתית 
30 גרם חמאה

להרכבת העוגה:
למריחה:
140 גרם ריבת שזיפים או כל ריבה אחרת 
להברשה:
1 ביצה טרופה 
לזיגוג:
½ כוס מים רותחים
½ כוס דבש

טיפסקל:  מן המפורסמות הוא שעוגת שמרים טעימה בימיה הראשונים. רצוי לפני ההגשה לחמם את העוגות בתנור ב־150 מעלות, במשך 2־3 דקות לרענון ולשדרוג.

אופן ההכנה:
במערבל חשמלי עם וו לישה מערבלים כ־2 דקות את השמרים, החלב והסוכר. מוסיפים את הקמח והביצים ולשים כ־5 דקות במהירות נמוכה, תוך כדי הוספת קוביות החמאה הקרה בהדרגה, עד להטמעתה בבצק. 

מוסיפים את המלח וממשיכים לערבל וללוש את הבצק במהירות בינונית כ־5 דקות, עד שהבצק נפרד מדופנות הקערה. 

מכסים את קערת המערבל עם הבצק המוכן במגבת לחה או בניילון נצמד מנוקב בשני חורים, ומשהים לתפיחה כשעה וחצי בטמפרטורת החדר, עד שהבצק מכפיל את נפחו.

בסיום התפיחה מכים בבצק ומוציאים ממנו את האוויר. מכסים ומכניסים למקרר לשעה, כדי שיהיה נוח לרידוד.

להכנת מלית התפוחים: מניחים בקערה רחבה את התפוחים, הסוכר, הדבש ותמצית הווניל ומערבבים היטב.

במחבת בינונית ממיסים את החמאה. מוסיפים את התפוחים עם הסוכר והדבש, מערבבים ומטגנים עד שקוביות התפוחים משחימות קלות. 

מחלקים את הבצק לשניים, ושומרים חלק אחד במקרר. מקמחים משטח עבודה ומרדדים את הבצק לעלה מלבני בעובי 1 ס"מ. מורחים על עלה הבצק חצי מכמות הריבה ומשטחים מעליו מחצית מכמות מלית התפוחים המקורמלים. 

מגלגלים את הבצק מהצד הקרוב אליכם אל הצד המרוחק לגלילה עבה במיוחד, ופורסים אותה בסכין משוננת לחמישה שושנים רחבים. מסדרים את

השושנים בתבנית אינגליש קייק מרופדת בנייר אפייה, כך שהצד החתוך כלפי מעלה. בדרך זו מכינים את הבצק שנותר במקרר. 

מתפיחים כשעה בטמפרטורת החדר במקום חמים, עד שהבצק תופח ומגיע לגובה שולי התבנית. מברישים בביצה הטרופה.

מניחים את התבניות בשליש התחתון של התנור ואופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (175 מעלות), במשך כ־30־40 דקות או עד לקבלת גוון שחום. 

להכנת הסירופ: מערבבים בקערה ½ כוס מים רותחים עם ½ כוס דבש לבלילה אחידה. מוציאים את העוגות מהתנור ומברישים אותן היטב בסירופ המוכן.
פיננסייר דבש 

החומרים (ל־30־35 יחידות בתבנית שקעים משומנת היטב):
150 גרם שקדים מולבנים, טחונים דק
150 גרם אבקת סוכר
2 ביצים
⅓ כוס קמח תפוחי אדמה
100 גרם חמאה מומסת
לעיטור:
½ כוס דבש
1 כוס שקדים מולבנים, גרעיני דלעת ואגוזי פקאן

אופן ההכנה:
מניחים את השקדים בקערת מערבל חשמלי. מוסיפים את אבקת הסוכר, ובעזרת וו גיטרה מערבבים אותם יחד תוך כדי הוספת הביצים. מוסיפים את קמח תפוחי האדמה והחמאה המומסת, עד לקבלת עיסת בצק אחידה. 

מעבירים את עיסת הבצק לשק זילוף ומזלפים לתבנית שקעים, כמעט עד הסוף.

יוצקים את הדבש לשקית זילוף וגוזרים במספריים את הקצה כך שיתקבל זרם דק. מזלפים פסים של דבש מעל העוגיות. מפזרים על פני הפיננסייר מעט מתערובת האגוזים, השקדים וגרעיני הדלעת.

אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (175 מעלות) במשך 10־12 דקות. מוציאים ומצננים. 

פיננסייר דבש וכדורי מרציפן וקקאו

כדורי מרציפן וקקאו

החומרים (לכ־40 כדורים):
200 גרם אבקת סוכר
200 גרם שקדים מולבנים
1 חלבון ביצה 
1 כף מיץ לימון
אבקת קקאו בהירה או כהה

אופן ההכנה:
טוחנים במעבד מזון את השקדים ואבקת הסוכר. מוסיפים בהדרגה את החלבון ומיץ הלימון, ומעבדים עד לקבלת עיסה אחידה. נותנים למרציפן להתקרר קלות ויוצרים כדורים קטנים. 

מסדרים על מגש ובוזקים מעט אבקת קקאו בהירה או כהה על מחצית מכדורי המרציפן. 

אפשר להכין מראש ציפוי שוקולד מריר או גנאש שוקולד ולזלף רצועות דקיקות ממנו על פני כדורי המרציפן. מכניסים למקרר עד להגשה.

טיפסקל: עוגות דבש טעימות אף יותר ביום שאחרי האפייה, ומרקמן נשמר מספר ימים. ניתן לשמור מחוץ למקרר לפחות יומיים ובמקרר כשבועיים.
מאפינס דבש בטעמים 

החומרים (לכ־30 מיני־מאפינס או לשתי תבניות אינגליש קייק, או לתבנית בקוטר 26 ס"מ):
2 ביצים מס' 2
½ כוס דבש פרחים עדין 
¼1 כוסות סוכר 
½ כוס שמן קנולה
100 גרם חמאה מומסת
2 כוסות קמח לבן מנופה
קמצוץ מלח
2 כפיות אבקת אפייה
1 כפית סודה לשתייה
1 כף קינמון
1 כוס קפה שחור חם
½ כוס היביסקוס מסוכר (ניתן להשיג בחנויות תבלינים), קצוץ, או צימוקים או חמוציות ללא תוספת סוכר

מאפינס דבש

אופן ההכנה:
מניחים בקערת מערבל חשמלי את הביצים, הדבש והסוכר. מערבלים בעזרת וו גיטרה במשך כ־3 דקות. מוסיפים בזרם דק את השמן, תוך כדי ערבול, עד שכולו נבלע במסה. מוסיפים את החמאה המומסת וממשיכים לערבל כ־2 דקות נוספות.

מוסיפים בהדרגה ולסירוגין את כל המצרכים היבשים: קמח, מלח, אבקת אפייה, סודה לשתייה וקינמון. מערבלים דקה נוספת. יוצקים תוך כדי ערבול את הקפה השחור, עד לקבלת מסה אחידה וחלקה. 

מבליעים בעזרת מרית את ההיביסקוס המסוכר בבצק. מעבירים את הבצק לתבניות המיני־מאפינס המשומנות עד ל־¾ מהגובה. מעטרים כל תבנית בתוספות: חמוציות, שוקולד בצבעים, אגוזים או כל תוספת אחרת.

אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (175 מעלות) במשך 35־45 דקות, או עד שקיסם הננעץ במרכז המאפינס יוצא נקי ויבש. לפני ההגשה אפשר לעטר בנטיפי שוקולד, בסוכריות שוקולד קטנות או בפרחי בצק סוכר מוכנים. 

צילומים: בני גם זו לטובה