מורל גבוה 

מעולם לא ביקרנו בעיר התחתית בחיפה, אבל איכשהו קרה שטעינו בדרך (הווייז מזייף לפעמים) ונקלענו למתחם קטן שוקק חיים, אלטרנטיבי, מסעיר, אפילו כייפי, עמוס בפאבים, בתי יין, מועדון ומסעדות קלילות. כזו היא "מורל", מסעדה שהתנהלה במשך 12 שנים בישוב אבירים תחת אותו השם ועם אותו השף המוכשר, לירז קריספין, ולפני חמישה חודשים עברה לחלק התחתון של העיר - מטר מהנמל, שני מטרים מהים. מורל מכנה את עצמה כמסעדת טאפאס עולמי, שבה מוגשים טאפאס ממטבחים רבים ומגוונים מכל קצוות הגלובוס, עם נגיעות פיוז’ן מקוריות. אנחנו לא מחובבי הטאפאסיות, אבל הפעם לא יכולנו להישאר אדישים.

התפאורה הטובה של המסעדה - חלל ריבועי, תקרה עצומה בגובהה, מנורות ארוכות משתלשלות ממנה, חלונות זכוכית שמתחילות מהרצפה ונמשכות לגובה של ארבעה מטרים, תריסים שחורים, בר מתוק, מזגן (חלש מדיי), מוזיקה מענגת ברקע ומרווחים גדולים בין השולחנות, וכשאנחנו אומרים גדולים אנחנו מתכוונים לכך שניתן ממש לחנות ביניהם - כך יתברר לנו בהמשך, מתכתבות היטב עם המנות שטעמנו, לפחות עם חלקן.



קחו למשל את הסלט הטוסקני (36 שקלים): הסלט מכיל חומרי גלם פשוטים אך טריים מאוד, חתוכים בגסות ומעורבבים אלה באלה למעין חגיגה קרירה וכיפית - עגבניות שרי בשלושה צבעים, בצל סגול, בזיליקום, צנוברים וקרעי גבינת מוצרלה, עם שמן זית ולימון. מזמן לא הצליח סלט לגרום לנו לאושר ולחוש בטעם החיים.



שתי קציצות הכרישה (29 שקלים) היו טעימות מאוד אם כי ביתיות מדיי ולא בטוח שצריך לשלם, גם אם מדובר בסכום נמוך, כדי לטעום מהן. גם מטרטר הטונה (33 שקלים) לא נדהמנו, למרות ההגשה הייחודית - בתוך מיני טאקו. גימיק חמוד ומילוי מצוין, אם כי הטאקו ייבש את המילוי וקלקל את תכולתו הטרייה והטעימה.



מסעדת "מורל" בחיפה. צילום: יפית בשבקין
מסעדת "מורל" בחיפה. צילום: יפית בשבקין



רגשי העונג חזרו עם מנת דג הברמונדי (45 שקלים), שמגודל בקיבוץ משאבי שדה והפך לדג הלוהט ביותר בישראל. כאן מכינים ממנו פילה מדויק, עסיסי ומענג, עם רוטב מנגו מתקתק שמקפיץ את המנה באיכויותיה. גם הפירה המושלם שמתחת לדג מוסיף לאווירה, והופך את השילוב למנה שהיתה מזכה את בעליה בכוכב מישלן. יחד עם הסלט הטוסקני מדובר בשתי מנות חובה.



גם טי-בון הטלה (56 שקלים), מעבר להיותו נדיב בגודלו, בעל שני נתחים, טעים בזכות הרוטב - הפעם דבלים ויין אדום. נתחי הטלה שלנו הגיעו עשויים מדיי, על סף השרופים, אבל הכל נסלח כשחלק לא חרוך זוכה לזרזיף של רוטב המשדרג את החוויה לעוצמתית.



במקום למעלה מ-70 סוגי יין שונים מכל העולם הנפתחים לכוס במחיר של החל מ-19 שקלים. הקינוחים מוכנים במטבח המסעדה, בהם צ’ורוס ברוטב טופי, קרם קטלון ומרקיז שוקולד. חיפה חיפה, עיר עם תחתית. זה הזמן לקפוץ למטה.



ארבעה כוכבים, מסעדת "מורל", הנמל 33 חיפה, 04-8441404



שם טוב


אל תתנו לשם להטעות אתכם, "שטרודל" היא מסעדה ערבית על כל המשתמע מכך – החל בעיצוב האותנטי ועד לשירות החם ולמנות האסליות המצוינות.



מסעדה ערבית בשם "שטרודל"? זיגמונד פרויד בטח מתהפך בקברו. האם בווינה נפתחת ברגעים אלה ממש מסעדה העונה לשם "רמאדן"? מתברר שיש סיפור מאחורי בחירת השם. האחים עלאא ועיסא אסעד פתחו לפני שנים מקום קטן שבו מגישים קפה ועוגת תפוחים שהכינה אמם. השניים החליטו לקרוא לבית הקפה הקטנצ’יק הזה בשם “שטרודל”, אז מה אם מולדת העוגה היא בכלל באוסטריה.



הם מעידים שהם היו רק שניים, הם פתחו, הם הגישו, הם ניקו, הם שטפו כלים, הם עשו הכל. עם הזמן העסק פרח והשניים האלה פתחו מסעדה גדולה, שלשמה הגענו. על מנת לשמור על המומנט של הצלחת המקום הקודם, החליטו לקרוא למסעדה החדשה באותו השם. עדיין, אגב, מוגש במקום שטרודל מרענן ועשיר, שאותו כמובן מכינה אמם.



מסעדת "שטרודל" בחיפה. צילום: יח"צ
מסעדת "שטרודל" בחיפה. צילום: יח"צ



"שטרודל", במושבה הגרמנית של חיפה, שוכנת בבוסתן ירוק, עם מגוון גדול של עצי זית המעטרים את החצר הרחבה, המשקיפה אל הגנים הבהאיים מצד אחד, ואל הים הכחול מצד שני. אך עם כל הכבוד לנוף, החום מנצח בגדול. נכנסנו פנימה, בשם המזגן. התפאורה: ערבית. הטפטים, פרחי הפלסטיק, השנדלירים הראוותניים התלויים מעל, הציורים - אי אפשר לטעות. זוהי לא מסעדה מפונפנת אלא אותנטית. אולי היא זקוקה ליד קלה של מעצב שישלב את האלמנטים הערביים בתוך עיצוב שיקי קצת יותר. ואולי לא.



אגב, האותנטיות היא גם הסלוגן שמלווה את המסעדה. "אותנטיות, פיוז'ן, מטבח". אז התחלנו במטבח. מנת קובה במילוי בשר טלה ועגל (48 שקלים) מגיעה בדמות ארבע יחידות על מצע טחינה ירוקה. כל ביס ממנו מענג.



לא הרגשנו טלה, אבל גם בהיעדרו מדובר בקובה אותנטית בעלת מילוי עסיסי. מחיר המנה אמנם מעט יקר, כמו גם מנות אחרות בתפריט, אבל ניכר שחומרי הגלם טריים ושהמנות הוכנו ביד אוהבת. גם הפטריות הממולאות יקרות למדיי, אבל שוות את מחירן. 46 יעלו לכן שתי פטריות מלאות בתערובת גבינות ומעט זעתר.



כיסוני בצק ממולאים בבשר עגל משובח. צילום: יח"צ
כיסוני בצק ממולאים בבשר עגל משובח. צילום: יח"צ



לחובבי הז'אנר, המנה הטובה ביותר כאן לא ספק היא שושברק (72 שקלים): בתוך צלחת ארוכה עשויה עץ ונראית כסירה, שוחים כיסוני בצק ביתיים ממולאים בבשר עגל משובח, ברוטב יוגורט עזים חם. כל ביס - זאהי ארמלי. גם עלי הגפן (42 שקלים) טעימים מאוד. כאן הם מיניאטוריים - קצרים, דקים ובתוכם אורז. כל עלה גפן הוא כעובי של זרת, אולם מספרם גדול, וניתן להתענג עליהם במשך זמן ארוך.



התפריט כאן מרשים ומגוון מאוד, השירות אישי ומקצועי והאווירה נעימה וחמה. השטרודל הוא קינוח מצוין, אבל עדיין, עם כל הכבוד, אל תסיימו ארוחה מבלי לטעום את הכנאפה האסלית המוגשת עם גלידת וניל ודובדבנים. סיום מתוק לארוחה טובה.



שלושה וחצי כוכבים, מסעדת "שטרודל", שדרות בן גוריון 39 חיפה, 077-7004312