האנושות נחלקת לשניים: אלו שאוהבים פרג, ואלו שפשוט לא סובלים את חומר הגלם הגרגירי. אוזן המן, העוגייה האולטימטיבית של חג הפורים, הוכנה במשך דורות על גבי דורות רק עם מלית פרג, שבשנים האחרונות נדחקה קצת הצדה ופינתה את מקומה לשלל מליות בגרסאות חדשות כמו אגוזים, תמרים, שוקולד, חלבה, בוטנים ועוד.



לכבוד חג פורים, שממש עוד רגע כאן, בחרתי לחזור אל הפרג ולהכין את אוזני המן עם המלית הבסיסית והלא מפונפנת, אך לצוות אליה בצק שמרים עשיר עם חמאה ולא את הבצק הפריך המוכר והידוע. 



גם אם אינכם מחובבי הפרג, ברגע שתכינו את השילוב המוצע כאן, אתם צפויים לזכות להתנסות חיובית, ואולי תהיה זו עבורכם תחילתה של דרך חדשה עם טעמו של הפרג והמתוקים השונים שניתן להכין ממנו. 



טיפסקל


פרג טחון מאבד מאיכותו אם לא משתמשים בו מיד לאחר הטחינה. הוא מתקלקל מהר וטעמו הופך מריר. לכן כדאי לקנות גרגירי פרג שלמים, לשמור אותם במקום קריר ויבש ולטחון את הכמות הנדרשת רק לקראת השימוש. אם בכל זאת קונים פרג טחון, יש להקפיד ולבדוק את תאריך התפוגה ולשמור במקרר או במקפיא. 



הדרך הטובה ביותר להמתיק מליות פרג היא לשלב בהן דבש או סוכר חום כהה.



אוזני המן במילוי פרג. צילום: פסקל פרץ-רובין


אוזני המן במילוי פרג

החומרים
:


ל־35־40 יחידות



לבצק:


½3 כוסות קמח מנופה


25 גרם שמרים


1/2 כוס סוכר


1 כפית תמצית וניל


200 גרם חמאה רכה חתוכה לקוביות


1 ביצה


1/4 כפית מלח


1/2 כוס חלב



למלית:


2 כוסות גרגירי פרג טחונים


50 גרם חמאה, חתוכה


1/2 כוס חלב


3 כפות סילאן


1 כפית קליפת לימון מגוררת


1/2 כוס + 2 כפות ממרח תמרים


1/2 כוס אגוזי מלך או פקאן קצוצים


להברשה:


1 ביצה טרופה עם 2 טיפות שמן



סגירה לצורת משולש. צילום: פסקל פרץ-רובין



אופן ההכנה


1. מניחים את הקמח בקערת מערבל ומפזרים מעליו את השמרים, הסוכר, תמצית הווניל והחמאה. מערבלים עם וו הלישה ומוסיפים תוך כדי ערבול את הביצה, המלח והחלב. ממשיכים לערבל עד קבלת בצק אחיד וחלק.



2. מכסים ומשהים במקום חמים להתפחה כשעה, עד שהבצק מכפיל את נפחו. אם ממהרים, ניתן לעטוף בניילון נצמד ולאחסן במקרר כמה שעות להתפחה. מחלקים את הבצק לשלושה חלקים שווים.



3. להכנת המלית: שמים בסיר קטן את הפרג, החמאה, החלב, הסילאן, קליפת הלימון ושתי כפות ממרח התמרים ומבשלים על אש נמוכה תוך בחישה שלוש־ארבע דקות. מחלקים את המלית לשלושה חלקים שווים.



4. מרדדים את הבצק על משטח עבודה מקומח לעלה בעובי שלושה מילימטרים. קורצים עיגולים בכוס. מניחים במרכז כל עיגול כף אחת או שתיים מהמלית וסוגרים לצורת משולש. מהדקים היטב את הקצוות בצביטות. אפשר ליצור צורות אחרות, ובמקום משולשים לעצב את הבצק לסהרונים או כדורי בצק עגולים ממולאים, או פשוט לחתוך את הבצק לריבועים ולסגור את הקצוות כמעטפת מעל המלית. 



5. מעבירים לתבניות משומנות ומסדרים ברווחים שווים. מברישים את הגלילות בביצה טרופה ומשהים במקום חמים ל־20 דקות. אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך 20־25 דקות. מצננים ובוזקים מעל אבקת סוכר.