במקום 1: פלאפל הזקנים בוואדי ניסנס בחיפה


אל תנסו לשאול מה הסוד, כי איש לא יגלה לכם. לא לשווא הפך המוסד למקום ידוע בכל הארץ. בניגוד למה שחושבים, לא מדובר בעסק משפחתי שעובר מדור לדור (חוץ מהמתכון), אלא במוסד פלאפל ותיק של ג’ורג’ ונג’לה עפארה, שהקימו את המקום בשנות ה־50, ולא היו להם ילדים או דור המשך. לפלאפל קראו נג’לה, אבל הצעירים החיפאים מהמגזר היהודי כינו אותו “הזקנים”, והשם דבק בהם, אך מעולם לא היה שם שלט רשמי שמעיד על כך. באמצע שנות ה־80 מכרו ג’ורג’ ונג’לה, שכבר היו מבוגרים מדי לעסקי הפלאפל, את המקום לעפיף סבית, שהיה לקוח קבוע, בתנאי שישמר את הטעם והמתכון הסודי. הוא זה שהחליט לשמר את השם הלא רשמי “פלאפל הזקנים” ולתלות את השלט הראשון במקום.



פלאפל הזקנים בוואדי ניסנס. צילום: ערן לוף
פלאפל הזקנים בוואדי ניסנס. צילום: ערן לוף



סוד הקסם?


“הסוד שלנו הוא בעיסה”, אומר סבית. “מדובר במתכון הסודי של ג’ורג’ ונג’לה, ואסור לנו לשנות אותו. יש לנו פה לקוחות שאוכלים 40 שנה את אותה מנה ואי אפשר לשחק איתם”.



אצל הזקנים אף פעם לא נשארים רעבים. מיד כשמגיעים מקבלים כדור טבול בטחינה מופלאה כדי להרגיע את הרעב. בכל זאת, לרוב ישנו תור ארוך, שכדי לעמוד בו מגיעים כמעט מכל מקום בארץ.



פלאפל הזקנים בוואדי ניסנס. צילום: ערן לוף
פלאפל הזקנים בוואדי ניסנס. צילום: ערן לוף



בפלאפל הזקנים אין התחכמויות, והם גאים בכך: פלאפל נטו עם סלטים בסיסיים בטעם של פעם. מקפידים לטגן כמעט בלי שמן ולעשות את זה מול עיניו של הלקוח. “צריך אומץ לעשות את זה”, אומר סבית, “לא הרבה מעזים לטגן מול לקוחות. המתכון שלנו והאהבה שאנחנו נותנים ללקוח הם הכי חשובים. להאכיל בכיף. גם אם תמכרי זהב ולא תעשי את זה באהבה, זה לא יהיה שווה”.



מה שמרגש אותם ביותר הוא לראות דורות שחוזרים לאורך השנים: “יש פה אנשים שאכלו אצלנו כילדים, והיום יש להם ילדים בעצמם, שמגיעים במיוחד לאכול את הפלאפל שלנו. אנחנו מתרגשים ושמחים מאד ומזמינים את כולם אלינו באהבה”.



דבר השופטים:
צחי בוקששתר, שף והבעלים של רשת Black: "הזקנים הם הבחירה שלי - שלמות בפשטות, בדיוק ובחוויה החיובית שמעניקים האנשים הנפלאים האלה”.


מיטל שרעבי, "מעריב": “אווירה חמימה, טעמים אותנטיים שמזכירים לי את שנות ה־90 העליזות”.



שף גיא גמזו, מסעדת Aria: “הזקנים הם הפלאפל מספר אחת. בלי קשקושים, קריספי בטירוף מבחוץ ונימוח מאוד מבפנים. המקום הראשון שלי”. שף חמודי עוקלה, מסעדת “איטליאנו דה לה קוסטה” בחיפה: “יש משהו שעושה לך הרגשה טובה לאכול במקום שהוא מוסד כבר 50 שנה ושומר על איכות”.



הקונדיטור מיקי שמו: “פלאפל הזקנים מזכיר לי את הילדות בחיפה. נהגתי ללכת עם אבי לקניות בימי שבת בבוקר בוואדי והיינו עוצרים שם לאכול פלאפל טרי. כל מי שנכנס מיד מתכבד בכדור פלאפל חם”.



הוואדי 18, חיפה. 04-8514959, 054-4299595




במקום 2: פלאפל ערפי, בכניסה לעיר העתיקה, עכו



סלים, הבן של ערפי, הוא הדור השני בפלאפל שקיים מ־1959 ושומר על פשטות ודיוק. הוא, כמובן, לא מופתע מהדירוג הגבוה שאליו הגיע המקום שהוא מטפח באהבה, ומספר שזו לא הפעם הראשונה שמפתיעים אותו בהודעת זכייה. “זה המקצוע שלנו, אנחנו כבר דור שני כאן וכבר מכינים את הדור השלישי. אנחנו מאוד גאים בזה שמגיעים אלינו מכל הארץ, תיירים ואנשים שבאים במיוחד כדי לאכול את הפלאפל מכל המגזרים. זה טוב לכולנו האחווה הזאת”.



סוד הקסם?


“אנחנו מוכרים פלאפל נטו. אין צ’יפס, אין חומוס, רק פלאפל וסלטים כדי להדגיש את הטעם המיוחד של הפלאפל. אנחנו מכניסים לכל מנה קודם כל את התיאבון שלנו ואת האהבה שלנו לאוכל, וזה הכי חשוב בסופו של דבר, פלאפל נטו לבד”.



פלאפל ערפי בעכו. צילום: דורון גולן, ג'יני
פלאפל ערפי בעכו. צילום: דורון גולן, ג'יני



דבר השופטים:
צחי בוקששתר: “ערפי מצליח בעיר, שהופכת להיות מרכז קולינרי גדול, לשמור על איכות וייחודיות ורמה שעליה יעידו כל בני המקום”.


גיא גמזו: “פלאפל מיוחד מאוד, המרקם שלו לא קריספי, אבל מרגיש כמו סוג של סופגנייה בקטע טוב”.


אורי ירמיאס (“אורי בורי” ומלון אפנדי עכו): “אני זוכר שכשהייתי בן 13 עזרתי לאבי בעבודה וחיברתי את פלאפל ערפי לגז. מדובר על לפני 55 שנים בערך. אני מאוד אוהב אותו מאז”.


שף חמודי עוקלה: “המיקום שלו בכניסה לעיר העתיקה כבר נותן חשק לאכול. הוא פריך בחוץ בדיוק במידה הנכונה”.



כיכר פרחי 13, עכו. 04-9919279



במקום 3: פלאפל הקוסם, תל אביב



לא רק תל־אביביים מכירים את המוסד ששוכן בפינת הרחוב העמוסה של קינג’ גורג’ ושלמה המלך. התור הארוך, מסתבר, אף פעם לא מרתיע את מי שהגיע במיוחד כדי לקנות מנת פלאפל אצל הקוסם.



“זה לא רק פלאפל רחוב. אנחנו עומדים בסטנדרטים של מסעדת שף מבחינת חומרי גלם, ניקיון ואסתטיקה”, אומר אריאל רוזנטל, האיש שעומד מאחורי הקוסם המצליח כבר 16 שנה. “תפיסת העולם שלי מתחילה מחומרי הגלם הטובים ביותר - ירק טרי, כוסברה, פטרוזיליה. אנחנו טוחנים את הפלאפל בכל 40 דקות ולא משתמשים בקמח. כשחומרי הגלם טריים, לא צריך דבק. כמו כן, כל התבלינים נטחנים פה באופן טרי”.



סוד הקסם? מלבד הטריות, מדובר בהכנה ידנית של כדורי פלאפל אחד אחד ולא במכונה. גם הפיתות נשמרות בתנור מיוחד שבנה רוזנטל במיוחד למקום.


ומה אתה אומר על הזכייה במקום השלישי? “זה לא מספיק. אנחנו יכולים יותר”.



פלאפל הקוסם. צילום: אבשלום ששוני
פלאפל הקוסם. צילום: אבשלום ששוני



דבר השופטים:
צחי בוקששתר: "כל דבר שהקוסם עושה מביא את האוכל שלו לדרגות חדשות של דיוק והתעלות, עם המצאות קטנות שלא מרחיקות אותו מהקונספט, אלא גורמות לך לשאול למה לא עשו תמיד ככה".


גיא גמזו: "אוהב את הקוסם ועוד יותר מת על החצילים שלו".


פסקל פרץ־רובין, מעריב: "פלאפל מוצלח, טרי וטעים".


מיטל שרעבי: "הפיתה של הקוסם הכי מושקעת, עם מגוון גדול של טעמים, וגם האווירה במקום נעימה".


חמודי עוקלה: “הקוסם הוא אחד המקומות הטובים ביותר שאכלתי בהם. פלאפל עם טעם מיוחד ובלתי נשכח. כמעט בכל ביקור שלי באזור המרכז אני קופץ לשם”.



שלמה המלך 1, תל אביב. 03-5252033



במקום 4: פלאפל כדורי, הוד השרון



קהל מעריצים קבוע מאז 1964 ובודקה קטן הם כל מה שצריך כדי לספק את אחת ממנות הפלאפל האהובות במדינה. ואכן, תור ארוך משתרך מחוץ לכדורי, ואף פעם אין מספיק שולחנות לשבת, אבל זה לא מרתיע את האנשים שממשיכים לנהור למוסד. אנשים מספרים שזה פלאפל מהדור הישן והטוב, שמזכיר את הילדות ואת הפשטות של מה שהיה אז. בלי להתחכם. רק פיתה, פלאפל, סלט וכרוב. לא צריך יותר.



לפני שנה בדיוק נפטר אמנון דוד, מבעלי פלאפל כדורי המיתולוגי, שהיה הצעיר מבין האחים השותפים במקום, ומאות אנשים, רובם לקוחות קבועים ואנשים שגדלו על הפלאפל, הגיעו ללוות אותו בדרכו האחרונה. מחמת שבועה משפחתית, לאורך השנים מסרבים בני המשפחה להצטלם ולהתראיין.



פלאפל כדורי, הוד השרון. צילום: אבשלום ששוני
פלאפל כדורי, הוד השרון. צילום: אבשלום ששוני



סוד הקסם?


פלאפל טרי עשוי מחומרי הגלם הטריים ומשובחים ביותר. סלט חתוך דק־דק, וכמובן הפלפלים החריפים שאסור לפספס.



דבר השופטים:
פסקל פרץ רובין: “הפלאפל של כדורי מאוד טרי, נעשה במקום. מדובר במתכון שעובר מדור לדור, והם מקפידים לשמר את המסורת. הם אף פעם לא רוצים לגלות לי את הסוד, ואני תמיד מבקשת ומנסה. אבל הם מצדם עונים לי – זה טעים? זה מה שחשוב”.


נופר זוהר, פיינליסטית משחקי השף: “כדורי פשוט מדהים. אי אפשר להפסיק לאכול אותו”.


צחי בוקששתר: "כדורי, כדורי. דמעות של זיכרונות ילדות ממליחות את המנה הקלאסית כל כך שלו".



דרך רמתיים 59, הוד השרון, 09-7406402



במקום 5: פלאפל ג’ינה, שוקן, תל אביב



הסניף הראשון של הפלאפל המיתולוגי, שהפך מאז לרשת הגדולה בגוש דן, הוא סניף שוקן של ג’ינה, שהקים ג’ינה (יעקב אגמון) המיתולוגי. כיום מנוהל הסניף בידי אורן אגמון, בנו של “ג’ינה”, שמקפיד לשמר את המסורת הקטנה של אבא ולהנחיל אותה עם אחיו שלומי. המוטו: טריות ושפע.



פלאפל ג'ינה. צילום: אבשלום ששוני
פלאפל ג'ינה. צילום: אבשלום ששוני



סוד הקסם?


“קודם כל תודה רבה", אומר אורן אגמון. "זה מרגש תמיד. אני חושב שסוד ההצלחה שלנו הוא בחיוך, בשירות ובאהבה שאנחנו נותנים קודם כל במזון וכמובן, גם ללקוח. אנחנו מכינים הכל טרי יום־יום, ולא לוקחים צ’אנס בשום דבר. אם לא נראה לנו משהו, זורקים ומכינים חדש”.



אבל זקני השבט שהגיעו לאכול בג’ינה בשוקן פעם וזוכרים לה חסד נעורים גם היום, מספרים על פיתות טריות שנאפות בעבודת יד והופכות את המנה למקורית ומשובחת עוד יותר, על הסביח, על החצילים, על הסלטים הטריים והטחינה, שמכנים אותה לא פחות מ”אלוהית”.



פלאפל ג'ינה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
פלאפל ג'ינה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



דבר השופטים:
ננה שרייר “ננוצ’קה”: “זה הפלאפל הכי מנחם שלי. הוא נמצא ליד בית המשפט לענייני תעבורה, ולצערי אני מדי פעם שם. אבל מיקום מושלם. הוא ללא ספק הפלאפל הכי טוב בעיר, הפיתה טרייה, הפלאפל טעים והוא תמיד יהיה שם עבורי לנחם ולחבק”.


מיטל שרעבי: “פלאפל משובח טרי וטעים. סלטים עשירים ופיתה טרייה שנותנת את הטוויסט הסופי בטעם. רק חבל שאי אפשר להוסיף צ’יפסים”.


צחי בוקששתר: “אסור לצאת מג’ינה מבלי לקנות כמה פיתות רכות ונפלאות הביתה”.



שוקן 22, תל אביב 03-6831123