את תפוחי האדמה אנחנו פוגשים כל השנה, אבל ל"ג בעומר הוא היום המזוהה איתם ביותר. השנה בנוסף לתפוחי האדמה הצלויים במדורה שכולם אוהבים, בחרתי להציע לכם להכין שלושה מאכלים הכוללים את הירק האהוב. הוא לא יסתתר במדורה אלא בתוך המנה, ויהיה קשה להבחין בו או לנחש שהוא שם. תמצאו אותו בחטיפים עגולים קטנים ומטוגנים, שנדמה שהם כדורי פלאפל וילדים משוגעים עליהם. אם אתם בוחרים להגיש אותם למבוגרים, הוסיפו לצדם סלסה פיקנטית של פלפל צ'ילי קצוץ דק ומתובל בשמן זית, מיץ לימון, שום ומלח. זה ממש מעדן.



בנוסף הכנתי לכם קוגל אישי, פריך ומופלא. תפוחי האדמה נחתכים לרצועות קטנות, מעין סרטים שעוזרים ביצירת המרקם. הקוגל כאן אינו מתוק, הוא פשוט מושלם. המאכל השלישי הוא טארט תפוחי אדמה במלית פטריות וירק. הבסיס של הטארט הוא תפוחי אדמה מרוסקים, והם משתלבים נפלא עם מלית הירקות והגבינה. שווה לנסות. לבסוף, לטובת אלו ששכחו ועבור מי שלא יודע, בחרתי להזכיר את הכללים הנכונים לטיפול בתפוחי אדמה.



איך בוחרים את תפוח האדמה?


תפוחי האדמה חייבים להיות מוצקים וכבדים, דבר המעיד על טיבם. הקליפה צריכה להיות יפה ואחידה, ללא פגמים, נקודות שחורות ו/או ניצני נביטה. יש לוודא שתפוחי האדמה לא ירוקים.



איך שומרים את תפוחי האדמה?


במקום חשוך, מאוורר קלות וקריר. מקום סגור ללא אוורור מתאים, עלול לגרום לריקבון. חשוב לא לשמור אותם בשקיות פלסטיק, גם אם הן מנוקבות. את תפוחי האדמה המשווקים באריזות פלסטיק ומיועדים למיקרוגל שומרים במקרר.



איך מבשלים נכון את תפוחי האדמה?


מקרצפים אותם היטב ומבשלים על קליפתם. או אז הם שומרים על ערכם התזונתי. אם מבשלים אותם ללא קליפה, רצוי לבשל במעט מים ולשמור את מי הבישול. אפשר להשתמש בו למרקים. כשהזמן דוחק, אפשר לקלף את תפוחי האדמה, להשרות בקערה עם מים ולשמור אותם במים עד השימוש, כך הם לא ישחירו.



חטיפי פלאפל תפוחי אדמה



החומרים (ל־8־6 מנות):  3 תפוחי אדמה גדולים, מבושלים, קלופים ומעוכים למחית


 ¼ כפית כורכום


 ½ כפית פלפל שחור או לבן


 ½ כפית מלח


 2 ביצים קטנות או 1 גדולה


 שמן לטיגון עמוק


 כ–2 כוסות פירורי לחם בטעמים או קמח מצה או פירורי פאנקו


 1 ביצה טרופה עם 3 כפות מים, מתובלת במעט מלח



להגשה:
2 פלפלים חריפים טריים, קצוצים דק


 2 שיני שום כתושות


 2 כפות שמן זית


 מלח, פלפל


 ½ לימון



אופן ההכנה:
שמים בקערה את מחית תפוחי האדמה. מוסיפים את הכורכום, הפלפל השחור או הלבן, המלח והביצים, ומערבבים לעיסה אחידה.


נוטלים מעט מהעיסה ויוצרים בכפות ידיים לחות כדורים בקוטר 2–3 ס"מ. מניחים ברווחים על תבנית תנור או מגש רחב. מכניסים למקרר ל–10 דקות עד להתייצבות הכדורים.



מחממים את השמן לטיגון. טובלים את כדורי תפוחי האדמה בביצה הטרופה ולאחר מכן מגלגלים אותם בפירורי הלחם. מטגנים בשמן החם דקות אחדות מכל צד, עד לקבלת גוון חום זהבהב. מגישים אותם חמים עם מעט מלח. הכנת המטבל הפיקנטי: מערבבים בקערה את כל חומרי המטבל ומגישים אותו לצד כדורי תפוחי האדמה. כל סועד מוזמן לטבול את החטיף שלו ברוטב, רק צריך לשים לב לדרגת החריפות.



פשטידת תפוחי אדמה


לפניכם גרסת קוגל תפוחי אדמה מהמטבח הליטאי. שיטת חיתוך הירק והשימוש בשמן הרותח מקנה לו את הפריכות והגוון המיוחד.


החומרים (ל־8־6 תבניות אישיות, תלוי בגודל):  3 תפוחי אדמה גדולים


 1 בצל גדול


 מלח ופלפל שחור גרוס, לפי הטעם (אפשר פלפל לבן)


3 ביצים בינוניות


 ½ כוס שמן קנולה


 ½ כוס צימוקים בהירים או חצי כוס בצל מיובש או פטריות קצוצות



פשטידת תפוחי אדמה , צילום: פסקל פרץ-רובין



אופן ההכנה:
קולפים את תפוחי האדמה, מניחים בקערה, יוצקים מים כדי כיסוי ומכסים בניילון נצמד. שומרים במקרר במשך שעתיים.


משמנים תבניות אישיות ויוצקים 2 כפות שמן בכל תבנית. מניחים אותן בתבנית תנור ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות. מחממים היטב כחמש דקות.



קולפים את הבצל ומגררים אותו על גבי מגררת גסה אל קערה רחבה. בוזקים מלח ופלפל לפי הטעם ומערבבים. חותכים את תפוחי האדמה לרצועות דקיקות במעבד מזון ומעבירים אותם לקערה. מוסיפים את הביצים ובוחשים עד לקבלת תערובת אחידה.



יוצקים את השמן לקלחת ומחממים היטב. מוסיפים אותו לסירוגין ובהדרגה אל הקערה, תוך בחישה מהירה ורצופה עד לקבלת בלילה הומוגנית. בעזרת מצקת או כף גדולה ממלאים את התבניות האישיות עד ל–¾ מגובה התבנית. בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (150–160 מעלות) אופים 35–40 דקות, עד לקבלת גוון שחום ואחיד. אם הקוגל עדיין זהוב, אפשר להמשיך לאפות עוד 5–7 דקות, עד לקבלת הגוון הרצוי.



פאי ירקות / קלתית תפוחי אדמה במלית ירק



החומרים (לשלוש תבניות בקוטר 15 ס"מ): לקלתית:


 3–4 תפוחי אדמה בינוניים, לא קלופים


 1 ביצה גדולה


 1 חלמון


 מלח ופלפל לפי הטעם


 ¼ כפית כמון


למלית:


 3 כפות שמן


 1 בצל בינוני, קצוץ דק


 150 גרם פטריות שמפיניון קצוצות


 1 גזר מגורר גס


 1 עגבנייה גדולה, קצוצה


 3 גבעולי פטרוזיליה קצוצים


 3 גבעולי כוסברה קצוצים


 2 שיני שום כתושות


 מלח ופלפל לפי הטעם


 1 ביצה


 2 כפות שמן זית


 100 גרם גבינת מנצ'גו מגוררת



פאי ירקות / קלתית תפוחי אדמה במלית ירק, צילום וסגנון: פסקל פרץ-רובין



אופן ההכנה: 
מחממים את התנור ל–200 מעלות. משמנים את התבניות ומרפדים את התחתיות והדפנות שלהן בנייר אפייה. משמנים מעט בריסוס קל גם את הנייר. קולפים את תפוחי האדמה ומגררים אותם במגררת גסה לרצועות גדולות. מניחים אותם במסננת ושוטפים היטב מספר פעמים תוך ערבוב.


סוחטים היטב ובחוזקה את תפוחי האדמה. חשוב לייבש אותם היטב לכן רצוי להעביר אותם למגבת רחבה. הייבוש מבטיח את הפריכות של הקלתית.


טורפים היטב את הביצה, החלמון, המלח, הפלפל והכמון. מוסיפים את תפוחי האדמה היבשים ומערבבים היטב.



מרפדים את בסיס התבניות והדפנות בתערובת עיסת תפוחי האדמה. רצוי להקפיד על שכבה אחידה ומהודקת היטב. אופים בתנור במשך 20–15 דקות, עד להשחמה קלה של שולי הקלתית. מוציאים מהתנור.



פאי ירקות / קלתית תפוחי אדמה במלית ירק, צילום וסגנון: פסקל פרץ-רובין



הכנת המלית:
מחממים שמן במחבת רחבה, מוסיפים את הבצל הקצוץ ומטגנים במשך 5 דקות עד להזהבה. מוסיפים את הפטריות והגזר ומטגנים כ–10 דקות, עד שהירקות מזהיבים ואין נוזלים במחבת. מסירים מהלהבה ומערבבים היטב. מוסיפים את העגבנייה, עשבי התיבול והשום הכתוש. מערבבים היטב. מתבלים במלח ופלפל שחור, מוסיפים את הביצה ושמן הזית ומערבבים.



מחלקים את המלית לשלוש הקלתיות האפויות בחלקן ומשטחים. מפזרים מעל את גבינת המנצ'גו המגוררת. מנמיכים את טמפרטורת התנור ל–180 מעלות ואופים את הפשטידות האישיות במשך 35–40 דקות או עד להקרמה אחידה וחלקה. מגישים חם לצד סלט ירקות עשיר.