בחזית תפריט מסעדת "וונג" הווייטנאמית בתל אביב מופיעים ילדים חייכניים, מתוקים ממש. באופן מפתיע למדי, בתפריט עצמו, הרווי 47 סוגי מנות שונים, אין אפילו מנת ילדים אחת. "אפשר להכין להם נודלס מוקפץ עם עוף וירקות או אורז מוקפץ עם ירקות", אומרת המלצרית החיננית. כמו מסעדות רבות, גם "וונג" מכוונת בוגר, אולי מדי, ומפספסת את הקהל שעשוי למלא את המסעדה בסופי שבוע ובחגים - המשפחות. 
עד כאן פינת הילד. כשמדובר בביקורת לבני 13 ומעלה, או אז הופכת "וונג" לאחת ממסעדות המזרח הרחוק הכיפיות בעיר: עיצוב מזמין, מוזיקה רגועה ושירות יוצא דופן במקצועיותו הופכים אותה לפנינת המזרח, שילוב בין מנות אקזוטיות לאווירה מערבית.
אחת כזו היא מנת Cay (עולה 84 שקלים) - נתחי פרגית צלויים על מצע אורז קראנץ' עם בצל ירוק וצ'ילי, ובצד רוטב יוגורט המורכב מעשבי תיבול. האורז מודבק בתחתית המנה, כמקשה אחת ארוכה, ועליו נתחי העוף, הר של בצל ירוק וצ'ילי. מומלץ לחתוך את המנה כמו שחותכים עוגה, פרוסות־פרוסות, ולאכול ממנה בשילוב יוגורט עשבי התיבול המצורף. קצת ישראלי לאכול בידיים, אבל הסועדים האחרים לא רק שיסלחו לכם, אלא גם ירגישו יותר בנוח בעצמם.

גם הסלט Cha Ca La Vong  (עולה 65 שקלים) בנוסח האנוי הוא כיפי וקליל, שילוב של קר וחם - פילה דג בתיבול כורכום ויוגורט על מצע אטריות ורמיצ'לי דקיקות ורצועות גזר ומלפפון. זיהינו המון נענע ברוכה, כוסברה וצ'ילי. היתרון הממשי של המנות כאן הוא טריות חומרי הגלם שלהן: הירקות מבריקים, האטריות מבהיקות, אפשר לצלם כל מנה ולדמיין שהיא תתאים למגזין קולינרי.
מבחינתנו, גולת הכותרת כאן היא לחמניות הבאן במילוי בקר (46 שקלים לזוג) - לחמנייה אוורירית כצמר גפן, שבתוכה התמהיל הרגיל בתוספת צ'ילי ורוטב איולי אסייתי. אנחנו מחובבי הבאנים, ולא תמיד מנה כזו מצליחה להיות מדויקת מבחינת חומרי הגלם, המינונים ורמת החריפות. הנה פה, הכל בול, מדויק וטעים, כל כך טעים.
המנה העיקרית Vietnamese Curry (עולה 26 שקלים) היא המאכזבת מכולן - מנה בסיסית ופשוטה, הכוללת תפוחי אדמה מבושלים עם נתחי פרגית מועטים מדי, ברוטב קארי וייטנאמי שבקושי מורגש. זו מנה שהזכירה לנו, בעיקר, מנה נוסטלגית מהילדות: מזינה אך נטולת הפתעות, תבלינים וירקות. נראה שמצאנו כאן בתפריט, בלי להתכוון, מנה שמתאימה לילדים. 
"וונג", רוטשילד 15, תל אביב, 03-6337171
 
מנת Cay ב"וונג". צילום: יונתן בורק
דג זהב / אילן שאול
אם אתם מחפשים ארוחת צהריים מנצחת, מהביס הראשון ועד האחרון, “פיש אנד צ'יפס מרקט" בשוק הכרמל היא המקום בשבילכם.
“בסוף תכתוב?”, מסתכל לי בלבן של העיניים חן רצאבי, השף והבעלים של “פיש אנד צ’יפס מרקט”, מסעדה חדשה שנפתחה בשוק הכרמל. “כן”, אני מבטיח, והוא מבקש מסמסון הטבח להכין לנו “מיקס דגים”: מנת הדגל של המסעדה.
על מפה משובצת אדום־לבן, לצלילי מוזיקה יוונית אסלית, מוגשת מנה ענקית הממקססת בהצלחה ברבוניות דגי בקלה ודגי קוד (36 שקלים). וואו. בום לפנים. ליד מוגשים רטבים בטעם טרטר, קארי וקטשופ בקופסאות פלסטיק קטנות, והחגיגה מתחילה. מהר מאוד מגיעה גם מנת הצ’יפס הבלגי המתובל.
פתאום רצאבי לוקח ביד ברבוניה, מבתר לשניים ושואל אם אני יודע מה זה “קראנצ’י”. “קראנצ’י זה הרעש בביס”, מסביר רצאבי ושואל אם אני שומע. “משהו כמו הקנאק ב’מכופף הבננות’”. 
לפני שאני מתאושש מהברבוניה המתובלת בטרטר, מפתיע רצאבי עם צלחת סביצ’ה (33 שקלים) – מאכל ספרדי המורכב מסלט עם דג כבוש, מלח, לימון ותבלינים (“כולם מיוון”), ועל הדרך שם על השולחן גפילטע פיש, מעשה ידיו להתפאר. “אמא שלי אוסטרית”, הוא טוען להגנתו.
לכאורה, בין הפסטה לפירה בבית, אאוט אוף דה בלו, יש כאן ארוחת צהריים מושלמת במסעדת שוק באווירת שוק, המשתלבת היטב בטרנד מסעדות השוק, בתי הקפה והפאבים שנפתחים כפטריות אחרי הגשם בכרם התימנים; שכונה שהתחילה את הקריירה כ”ח’ארת אל־טאנק” לפני 119 שנים, והיום הפכה למקום הכי לוהט בתל אביב.
תוך כדי לעיסה של הבקלה, פלוס סיבוב הצ’יפס בקטשופ, שואלת אשתי את רצאבי אם כרם התימנים בעצם העתיק את הפורמט של מחנה יהודה. רצאבי, דור שלישי למשפחה שהכתה שורש בכרם לפני 60 שנה והתפרסמה בכל הארץ בזכות “סלטי רצאבי”, מחייך בחצי זלזול ופולט: “מחנה יהודה זה כסף קטן לידנו”.

“תגיד, יש לכם גם חריימה?” מסתקרנת אשתי. רצאבי מנתר מהכיסא ומזמין אותה למטבח בחיוך ניצחון, שם מתבשל סיר ענק עם המרק של החריימה, שאותו הוא מכין בשישי על גחלים. 
אנחנו מסיימים את המיקס דגים, הצ’יפס והסביצה, עד אחרון הקראנץ’. “הייתי מזמין לכם מלאבי, אבל היום אין לי”, מתנצל רצאבי, “שנזמין לכם לימונדה?”. בעוד שבועיים, הוא ממתיק סוד, הוא פותח ממול מעדנייה, “צ’יז מרקט” יהיה שמה. גם חנות הדגים הסמוכה למסעדה היא של המשפחה. “אפשר להזמין דגים מהוויטרינה”.
אז אם תרצו ארוחת צהריים מנצחת, מהביס הראשון ועד האחרון, “פיש אנד צ’יפס מרקט” זה בהחלט מקום שכדאי לנסות. בתיאבון. 
“פיש אנד צ’יפס מרקט”, יום טוב 7, תל אביב, 03-7399953