אנחנו נמצאים בעיצומה של עונת הערמונים. במדינות שונות כמו איטליה וצרפת אף נהוג לקיים פסטיבלים ייחודיים לערמונים בחודשים אלה. רבים חושבים בטעות כי הערמונים, בעלי הקליפה הקשה והחומה, הם חלק מקבוצת האגוזים בדומה לאגוזי לוז, אגוזי מלך ואחרים. גם הקלייה הנהוגה לעתים לפני האכילה מהווה תכונה משותפת נוספת לערמונים ולאגוזים. אך הם אינם שייכים לקבוצה זו. אולי מפתיע, אך הם קרובים יותר בהרכבם התזונתי לפירות מיובשים, השייכים לקבוצת הפחמימות ולא לקבוצת השומנים, שאליה שייכים אגוזים וזרעים לסוגיהם.



הערמונים מכילים בעיקר פחמימות, המספקות אנרגיה לגוף בטווח הקצר ובטווח הארוך. מכיוון שבגרם אחד של פחמימות - 4 קלוריות לעומת 9 קלוריות שיש בגרם אחד של שומנים, הם גם מכילים הרבה פחות קלוריות מאגוזים. ב־100 גרם אגוזים ושקדים יש 800־600 קלוריות בעוד שבערמונים קלויים כ־180 קלוריות בלבד ובערמונים מבושלים אף פחות - כ־120 קלוריות, תלוי בתכולת המים שספחו במהלך הבישול. מכאן הפער בערך הקלורי, ערמונים קלויים מכילים פחות מים (שתורמים משקל ולא תורמים קלוריות).



ערמונים משתלבים בתבשילים חמים (מרקים, תבשילי קדירה), סלטים, פשטידות, מאפים מתוקים, קינוחים וכמובן גם נאכלים כמו שהם, בשלמותם לאחר בישול במים רותחים או לאחר קלייה, אחרת לא ניתן להפריד את הקליפה מהפרי עצמו. זו גם הסיבה לכך שאם מבשלים או קולים את הערמונים כדי להקל את הקילוף, כדאי לעשות זאת כשהם עדיין חמים (כשהערמונים מתקררים, הקילוף הופך להיות כמעט משימה בלתי אפשרית).



את הערמונים קולים לאחר שבעזרת סכין חדה חורצים חריצים, ארבעה - כמקובל במדינות אירופה, שניים - כמקובל במרוקו או חריץ אחד כפי שנהוג ברוסיה. למי שאין לו כוח להתעסק עם הקילוף ולטובת מי שחושק בערמונים בלי להמתין לעונתם בסתיו, ניתן למצוא ברשתות השיווק, בדומה למוצרי מזון רבים אחרים, אריזות ואקום של ערמונים קלופים מוכנים לאכילה כל השנה.



פחמימות ללא גלוטן


מבחינת האיכות התזונתית, אין הבדל מהותי בין ערמונים שעברו בישול לערמונים שנקלו. הערמונים עשירים בפחמימות, בעיקר עמילן, אך אין בהם גלוטן, כך שהם יכולים להוות חטיף טעים, מזין ומשביע גם במקרים של צליאק. הם בעלי ערכים גבוהים של סיבים תזונתיים, המסייעים לאיזון רמות של שומנים וסוכרים בדם ולפעילות מעיים תקינה.



כפי שציינו, ערמונים אינם אגוזים, הם נבדלים בכמות השומן הנמוכה בהרבה בהשוואה לאגוזים, אך יש בהם כמות לא מבוטלת של ויטמינים מסיסים בשומן כמו ויטמין E, ויטמין בעל תפקידים רבים. ויטמין E הוא נוגד חמצון (אנטיאוקסידנט), המגן על הגוף מפני רדיקלים חופשיים. פעולות הגוף היומיומיות וחשיפת הגוף לזיהום אוויר ולעשן, למשל, מייצרות בגוף מולקולות הנקראות “רדיקלים חופשיים". אותם רדיקלים חופשיים נוטים לבוא במגע עם חמצן - ולהתחמצן. התחמצנות זו עשויה להוביל להתפתחות של מחלות ולהאצה של תהליכי זקנה. נוגדי חמצון הם מולקולות יציבות, היכולות להגן על הגוף מפני השפעתם של הרדיקלים החופשיים ולסייע במניעת ההתפתחות של מחלות שונות. כך שהנוכחות של ויטמין E בערמונים מסייעת בתהליך של ההגנה על הגוף מפני הרדיקלים החופשיים.



תפקיד נוסף שיש לוויטמין E הוא ברקמת העור: הוא תורם לחיוניות העור ולגמישותו. הערמונים מכילים ויטמינים נוספים כמו ויטמין C וויטמינים מקבוצת B ומינרלים חיוניים. בערמונים ישנם לא רק ויטמינים אלא גם לא מעט מינרלים. אחד מהם הוא המנגן, שהוא אחד מיסודות הקורט (מינרלים חיוניים לתפקוד תקין של הגוף, בכמויות קטנות של מיליגרמים אחדים ביום עד עשרות מיליגרמים ביום). המנגן משתתף בהפעלת אנזימים, מסייע לעיכוב חמצון ומשפיע על קרישת הדם. 100 גרם ערמונים יכולים לתרום כמחצית מהקצובה היומית של המנגן - 1.8 מ"ג לנשים, ו־2.3 מ"ג לגברים מגיל 18 ומעלה.



ערמונים הם גם מקור לנחושת, עוד אחד מיסודות הקורט. בדומה למנגן משתתפת הנחושת בפעילות אנזימתית רחבה במיוחד ולכן משפיעה על תפקוד תקין של כל הרקמות, בעיקר רקמת החיבור, השלד, העור, על מערכת העצבים המרכזית, הלב וכלי הדם, מערכת החיסון והעיניים. 100 גרם ערמונים יכולים לתרום כשליש מהקצובה היומית של הנחושת 900 מק"ג מגיל 18 ומעלה.



הערמונים הם גם מקור למינרלים נוספים, כמו זרחן, שמשתתף בבניית השלד, ואשלגן - שהכרחי לתפקוד תקין של מערכת השרירים והעצבים, ובעל השפעה משמעותית על מאזן הנוזלים, המלחים והחומציות בתאים. שני מינרלים אלה נדרשים לגוף בכמויות גבוהות יותר בהשוואה ליסודות הקורט.



ערמוני מים אינם ערמונים


על אף שמם, ערמוני המים אינם ערמונים שגדלים על עצים, אלא פקעות שגדלות בביצות ובמים רדודים. ערמוני המים עגולים ולבנים, מכילים בעיקר מים כ־75%, השאר בעיקר פחמימות, 1% חלבון ועוד פחות מכך שומן. ערמוני מים פופולריים במטבח האסייתי, ייחודם בכך שהם פריכים גם לאחר הבישול. הם משתלבים במנות מוקפצות, סלטים ודים סאם ונאכלים גם בצורתם הטבעית.