על שלושה דברים עומד המטבח העיראקי: על סביח, על קובה ועל עמבה. ב"ריחות וטעמים", מוסד אוכל מוכר ואהוב ברמת השרון, מאתגרים את התפריט הרגיל שלהם, שמתבסס על אוכל ישראלי בעל מכנה משותף נרחב (קציצות עוף ובקר, פלפל ממולא, כרעי עוף, מפרום ופשטידות), לטובת הרפתקה חדשה סביב המטבח העיראקי.

מאחורי המקום עומדים בני זוג, לימור אורן ועודד שהרבני; היא שימשה מנכ"לית רשתות אוכל כגון "ג'פניקה" ו"ג'ירף"; הוא סוחר בפירות ובירקות שנים רבות. יחד הם ממציאים את עצמם מחדש, ונדמה שהם אפילו נהנים. "אנחנו מכינים אוכל מסורתי ממתכוני אמא וסבתא", הם אומרים. לדבריהם, הפאזה העיראקית נולדה בהשראתה של אמו בת ה־75 של עודד, פרחיה שהרבני, ילידת העיר מוסול שבעיראק.

במהלך עבודת הליקוט עם אמו של עודד, נברו בני הזוג בסיפורים ובאנשים שליוו את חייה והתחקו אחר חוויות ילדותה ממוסול השוכנת על גדות החידקל, דרך שנות התבגרותה במעברה ועד היום. הם מספרים שהם גילו עדה עם עבר קולינרי עשיר ומפואר ולמדו על זיקתם של יהודי עיראק לתבלינים, בהיותם סוחרים גדולים.

ומה בתפריט? משמשיה בשר – תבשיל עם 800 שנים של היסטוריה, אשר הוגש אל שולחנותיהם של מלכים ורוזנים ובבסיסו בשר בקר, צימוקים, משמשים, דלעת וגזר; תבשיל חמוץ־מתוק עשיר ברוטב שמוגש על אורז לבן. הטעמים הדומיננטיים נמצאים גם במאכלים אחרים, כגון טבית - החמין של העיראקים שבבסיסו עוף עסיסי ואורז מתובל; סאלונה דגים – תבשיל המורכב משכבות של פילטים של דג אפוי, פרוסות עגבניות, תפוחי אדמה ובצלים ועטוף ברוטב חמצמץ; ועוד. לצדם יוצעו מנות עיראקיות קלאסיות כגון מיני קובה (בראשם סלק), במיה, סמבוסק ועוד (59־89 שקלים לקילו מנות עוף או בקר, 29־39 שקלים לקילו תוספות).
בשורה התחתונה: שווה גיחה לרמת השרון. 
להזמנות: החרש 8, רמת השרון 03־5164465
(אזורי משלוח: כל אזור המרכז)

''ריחות וטעמים'' על טהרת המטבח העיראקי (צילום: אפיק גבאי)
''ריחות וטעמים'' על טהרת המטבח העיראקי (צילום: אפיק גבאי)

רחוק אבל קרוב

לא רק בגלל האריסה המתוקה: מסעדת "דלי אסייתי" בהוד השרון מביאה את וייטנאם ויפן אליכם הביתה. במסעדה משיקים שתי מנות שעד כה נאכלו בעיקר הרחק־הרחק: האחת, באן מי, מזוהה עם המטבח הווייטנאמי; השנייה, דונבורי, מזוהה עם המטבח היפני.

הבאן מי הוא בגט פריך, ובתוכו חזה עוף או נתחי בקר, מה שעלול ליצור תחושה של שווארמייה. אלא שאל תסתכלו בבגט, אלא במה שיש בתוכו: בתוך באן מי עוף מצאנו חזה עוף צלוי עם פפאיה, גזר, מלפפון, כוסברה, אריסה וייטנאמית מתוקה ואיולי (46 שקלים). אריסה וייטנאמית
(Nuoc cham), כך הוסבר לנו, עשויה מפלפלים חריפים ולא חריפים שעוברים תהליך כבישה קצר. לאחר מכן הם נטחנים ונוספים להם רוטב דגים ומעט עגבניות ושאלוט. בא לנו לנגב עם זה את החלה. בבאן מי מעושן יש פרוסות צלעות בקר מעושנות עם מלפפון, כוסברה, שזיפים מקורמלים, אריסה וייטנאמית מתוקה, סויה ואיולי (52 שקלים). הישראלים כנראה יאהבו מאוד את המנות האלה בגלל הבסיס המוכר והפופולרי, לצד הטוויסט שנוסף לו.

מנות הדונבורי מאתגרות יותר - בקערה שוכבים זה לצד זה חומרי הגלם, ללא מחיצות: בשר או עוף, אורז יפני, ביצה רכה וירקות משתנים בהתאם למנה כגון מלפפון, כוסברה, שומשום ועוד (56־68 שקלים).
בשורה התחתונה: מי הראשון שימכור לנו אריסה וייטנאמית בצנצנת? ד
הבנים 15, הוד השרון, 09־8992555 (אזורי משלוח: כפר סבא, הוד השרון, רעננה והמושבים)

מנת באן מי במסעדת ''דלי אסיאתי'' (צילום: אסף קרלה)
מנת באן מי במסעדת ''דלי אסיאתי'' (צילום: אסף קרלה)

חדשות האוכל

יומן מסע: דוד כהן עבד במשך שנים כשכיר במגזר החברתי. לאחרונה החליט לצאת לדרך יזמית עם קונספט המשלב תיירות קולינרית עם ערך מוסף חברתי. את "על המפית - מסע טעימות בדרך שלך", מיזם שמחבר בין טיילים ובין עסקים קטנים, הקים בקיץ 2020, מתוך הבנה כי בעיצומה של מגיפת הקורונה, למיזם שלו יש חשיבות רבה. "על המפית" הוא מסע טעימות שאליו יוצאים באופן עצמאי. המטייל מתחבר לאפליקציית המיזם, בוחר במסלול ונע מנקודה לנקודה על המפה, כשבכל נקודה ניתן לעצור, ליהנות מטעימה נדיבה ומסיפור מקומי מרתק.

"הקורונה פגעה קשות בענפי התיירות והמזון, והחלטתי לעשות מעשה", מספר כהן. "אני יודע שהסקרנות הקולינרית בישראל מזיזה אנשים. מתוך הרצון להוציא אנשים מהבית לחוויה קולינרית ולעודד כלכלה מקומית, נולד 'על המפית'. השיטה מציעה חופש בחירה ומחיר אטרקטיבי נגיש למשפחה המטיילת. הפעילות מותאמת למגבלות הקורונה בכך שניתן לטייל עצמאית בלוחות זמנים מותאמים אישית ובמסלול אוטונומי, להימנע מהתקהלויות, אבל עדיין לחוות פסטיבל".

במהלך חנוכה יתקיים הפנינג של "על המפית" במרחבים של הר הנגב, מצפה רמון, ירוחם ורמת הנגב. מדובר בחוויה חלומית לאניני טעם וחובבי יין, משפחתית, כשרה או טבעונית. בכל מסלול שייבחר באפליקציה מקבלים שש טעימות שונות זמינות למימוש במהלך ימי ההפנינג (90 שקלים למטייל, פרטים באתר).

הפנינג חנוכה 2020 ''חדשות האוכל'' (צילום: מקסים סרדיוקוב)
הפנינג חנוכה 2020 ''חדשות האוכל'' (צילום: מקסים סרדיוקוב)