כשמגיעים למסעדת “סיטארה” במתחם סי אנד סאן בתל אביב, שחגגה לאחרונה 17 שנה (ברוטו, כולל שנת קורונה), מגלים קהל רבגוני, אווירה ונוף שקשה להישאר אדיש אליהם, יכולת להתנתק מתל אביב הצפופה והרועשת; וגם מנות ראויות לציון – לא מגיעים לכאן כדי לאכול מנות גבוהות ומתיימרות, אלא מנות שיש בהן השפעות דומיננטיות ונועזות של המטבח הערבי והצפון־אפריקאי.

מאחורי התפריט עומד שף אורן מורד, שגדל בעכו, התחנך בסירות דיג ואכל לאבנה עם קלאמרי לארוחת בוקר. אחר כך נסע ללמוד בקורדון בלו, טס לבשל במלון יוקרתי בדנמרק והימם את המקומיים: הוציא את החמאה והבייקון מהתפריט, הכניס לתוכו קוסקוס(!), חצילים על האש, כוסברה, והשוס – חריימה של לוקוס על פריקי. הדנים, מתברר, התאהבו, עוד הרבה לפני שאסף גרניט פתח מסעדות ישראליות בנכר, ואכלו אצלו גם מלכי נורווגיה וסקוטלנד.

גם ב”סיטארה” הוא מתבסס על מנות ים־תיכוניות. כזו היא למשל מנת פילה דניס הצרוב על הפלנצ’ה. מורד לקח את הפולנטה, שאותה מכינים שם מגרעיני תירס טריים, ובישל אותה עם ריזוטו, הוסיף סלט חם של פלפלים קלויים מעל והופ – יצירת מופת, כזו שאומנם לא ממציאה את הגלגל מחדש, אבל עשויה באופן מדויק ונכון, עם יד שמבינה עניין ותיבול, ואי אפשר להפסיק לאכול ממנה (129 שקלים).

חיבבנו מאוד גם את המנה מסחאן של פעם (95 שקלים) – מנה ערבית מסורתית שעיקרה עוף על פיתה. מורד אפה פיתה עגולה ענקית בטאבון, מעליה הניח הר של סופריטו ונתחי עוף, הוסיף גרגירי חומוס וקישט בסלט כרובית בטחינה. להשלמת החוויה, הוספנו סלט ילדות של השף (69 שקלים), המבוסס על עגבניות, בצל ופלפל קלויים, נתחי דג ים על הגריל, לאבנה וזעתר, קרקר לאפה ושמן זית. גם היא מנה אותנטית עם טוויסט עכשווי, תאווה לחך.

מילה טובה גם להראל בלו, בעליה של “סיטארה” (ושלושה מקומות נוספים), שלמרות שנת הקורונה מחזיק את הראש מעל למים, ועדיין יש בו את התשוקה, כמו לפני 17 שנה, שכל סועד יצא מרוצה. אנחנו, אם לא הובן, מרוצים מאוד.

הרצל רוזנבלום 8,
סי אנד סאן, תל אביב,
03־6996633 (לא כשר)

מנת דניס על פולנטה וריזוטו (צילום: אורן מורד)
מנת דניס על פולנטה וריזוטו (צילום: אורן מורד)

הלוחש למחמצת
איתן גלר עוד לא בן 20, אבל כבר מסומן כהבטחה גדולה בתחום האפייה. אחרי שצבר 14 אלף עוקבים בדף האינסטגרם שלו, יוצא גלר בסדנת אפיית לחמי מחמצת ראשונה, שתיערך ב־19 במאי בתל אביב. גלר ילמד את הנוכחים לאפות שלל סוגי לחמי מחמצת, כמו לחם מחמצת כמהין, לחם מחמצת סלק, שום ופטרוזיליה ועוד. אנחנו כבר נרשמנו.
משך הסדנה כארבע שעות, 400 שקלים. פרטים בדף האינסטגרם: eitan_galer_pastry

מדלעת לכרכרה
הנה סיבה טובה ליהנות מספר חדש – “אוכל, אירוח, אהבה” של דבי מצקין: 72 מתכונים קלים להכנה. מצקין מאמינה שאפשר להפוך כל דלעת לכרכרה עם קצת תבלינים, טריקים ואהבה - ואת המסר הזה היא מעבירה לקוראיה. אהבנו מאוד את המתכון של פירה בטטה ומרשמלו(!). אתם חייבים לנסות. עריכה מעולה של שירי ברוק שגיא, צילומים של איתן וכסמן.
הוצאה עצמית, 160 עמודים, 140 שקלים, להשיג בחנויות הספרים ובאתר של דבי מצקין

אוכל, אירוח, אהבה (צילום: יח''צ)
אוכל, אירוח, אהבה (צילום: יח''צ)

והרי המבצעים
חברת סולתם מציעה לקראת שבועות כמה מבצעים שווים, בראשם מארז פנקייק הכולל מחבת, טבעות, מרדד ומרחן ב־89 שקלים. אהבנו גם את תבנית הסיליקון העגולה בעלת תחתית הזכוכית שתימכר ב־59 שקלים. ויש גם מבצעים על סוטאז’ים, סירים ותבניות שונות.
להשיג ברשת חנויות סולתם.

מארז להכנת פנקייק של סולתם (צילום: גל בן זאב)
מארז להכנת פנקייק של סולתם (צילום: גל בן זאב)