מה תינוקות צריכים לאכול? אחת הבעיות הכי גדולות בתור הורים לתינוקות היא להחליט במה מאכילים אותם מהרגע שהם מתחילים לאכול מוצקים. באזור גיל 10 חודשים אחרי תקופת ביסוס הטעימות הקטנטנים צריכים הרבה ארוחות שצריכות גם להכיל ערכים תזונתיים, ואנחנו כהורים די אובדי רעיונות.

כדי לפתור את הבעיה חברתי ללורן בן יהודה, דיאטנית קלינית מטפלת בתינוקות וילדים ומתמחה בפגים, ויצרנו יחד תפריט שבועי לתינוקות מגיל 10 חודשים.

הוא אכל? הוא לא אכל? הוא רעב? הוא שבע?

הדאגה העיקרית שלנו כהורים בשנה הראשונה לחיים, וגם בהמשך, היא אוכל. תזונת התינוק בשנה הראשונה היא בעלת חשיבות עליונה. ואם לדייק, מדברים על 1000 הימים הראשונים, כלומר מההתעברות ועד גיל שנתיים.

מלידה ועד גיל חצי שנה, תינוק ניזון מחלב אם או תמ״ל באופן בלעדי. החלב מספק את כל מה שהוא צריך. ממש השבוע משרד הבריאות פרסם המלצות עדכניות על שינוי ההנחיה לתחילת מזונות משלימים לגיל 6 חודשים (כאשר בעבר ההנחיה הייתה 4 חודשים). הסיבה היא בעקבות מחקרים המראים קשר לגדילה במשקל תקין בהמשך החיים ושמירה על בריאות מערכת העיכול.

תחילת מזונות משלימים תיעשה בהתאם לגיל אבל חשוב מכך בהתאם לסימני מוכנות. מעבר לסממנים הפיזיים של החזקת גו זקוף, הושטת יד לחפץ (קשר עין-יד-פה) והיעלמות רפלקס דחיקת הלשון החוצה, יש לחפש ולעודד אצל התינוק התעניינות באוכל. כדי שזה יקרה, עוד לפני גיל חצי שנה, אני ממליצה שהתינוק יהיה נוכח בזמן שבני הבית אוכלים, כמובן כשמתאפשר. אם בטרמפולינה או אם בידיים של בני המשפחה. לרוב יגיע שלב, שכבר לא נעים לאכול ליד התינוקות והם רוצים לאכול גם.

תפריט שבועי של מעיין רייכמן ולורן בן יהודה (צילום: באדיבות המחבר)
תפריט שבועי של מעיין רייכמן ולורן בן יהודה (צילום: באדיבות המחבר)

המעבר למוצקים הוא הדרגתי ובהתאם למה שהתינוק מסוגל. התקשורת באכילה היא בעלת חשיבות עליונה. אם התינוק מסמן לכם משהו ותינוקות מסמנים המון, התפקיד ההורי הוא להקשיב. זהו המפתח להאכלה תקינה ובהמשך אכילה עצמאית תקינה.

בין אם בחרתם במזונות טחונים/מעוכים או מתן מזונות אצבע (בייבי לד), יש חלון הזדמנויות למעבר למזונות מוצקים ולכן חשוב לדעת שהשלב הטחון הוא שלב ביניים יחסית קצר לילד בריא עם התפתחות תקינה. בכל מקרה, חשוב שהאוכל יהיה אוכל ביתי, טרי וטבעי ככל שניתן. הימנעו ממזונות קנויים, מעובדים, מתועשים. יש חשיבות במתן טעמים רבים ומרקמים שונים בשלבים אלו מכיוון שלחשיפה יש השפעה גדולה על התפתחות האכילה מבחינת מגוון בהמשך.

משרד הבריאות ממליץ להיגמל מתמ״ל אחרי גיל שנה, ואז ניתן להחליף את שתי מנות החלב בבוקר ולפני שינה באופציות אחרות כמו דייסה/ חביתית/ קרקר עם גבינה/ יוגורט. המסר הכי חשוב הוא להנות מהתהליך. חשוב שאכילה בבית תהיה משהו מהנה, נטול סטרס וללא ביקורת. ואם הרגשתם שמשהו בדרך לא עובד, פנו להדרכת דיאטנית ילדים.