לפני כשבועיים היה יום הפיש אנד צ'יפס, עוד מעט נחגוג את יום הצ'יפס ובאמצע יש לנו משחקי כדורגל.  נראה לי איפשהו שהיקום אומר לי משהו וזה - ללכת ולהכין ערימה נאה של דגים מטוגנים וצ'יפס פריך, כמה מטבלים ולהתנחל מול הטלווזיה. מכיוון שיש מלא משחקים ובכל זאת מדובר על מלא קלוריות של טיגון, הבאתי לכם גם גירסה בריאה יותר וטעימה לא פחות (למרות שבואו נודה שמטוגן תמיד יהיה טעים יותר) .
פיש אנד צ'יפס היא אחת המנות הלאומיות של בריטניה ומנה אהובה בעולם - השילוב של תפוחי אדמה פריכים  ודגים עסיסיים מטוגנים פשוט יותר פצצת טעם כיפית ומושחתת.

אני מתה על דגים אבל לא ממש אוהבת להתעסק איתם או לנקות אותם בעיקר כשאני יודעת שאני צריכה אותם לסביצ'ה או לקציצות וכד' ולכן, עם כל אהבתי לדייגים בשוק, לפעמים אין לי ממש סבלנות לחכות שיפלטו וינקו לי אותם. לכן הפעם חברתי אל מעדני גורמה החדשה שנפתחה בראשון שם כל החנות מסודרת במארזים של דגים מוכנים וחתוכים, מפולטים או טחונים והכל עם תאריך חיתוך ותאריך תפוגה ובעיקר הכל נקי ואסתטי וכל כך קל לשימוש מיידי שזה ממש ממכר.
פיש & ציפס צריכים דג שמן, בעיקר אם אתם אופים אותם, אל תנסו להתחכם פה כי אז תצא לכם מנה יבשושית ומבאסת.
לקחנו ממעדני גורמה, סלמון, נסיכת הנילוס ולברק כדי לבדוק מה יתאים לכל מנה. לכל העניין הזה הוספנו משלוח של ירקות שורש מנטורזה משפחה של חקלאים מעולים מהדרום שגם מפרגנים לחקלאים ומוכרים תוצרת מעולה במחיר אטרקטיבי והתחלנו לעבוד.

פריך וקריספי כמו המטוגן! פיש & צ'יפס אפוי (צילום: FREEPIK)
פריך וקריספי כמו המטוגן! פיש & צ'יפס אפוי (צילום: FREEPIK)

פיש & צ'יפס ירקות אפוי ל-4 אנשים
2 חתיכות סלמון ברוחב 2 אצבעות
2 חתיכות נסיכת הנילוס ברוחב 2 אצבעות
(מזכירה לכם שהדגים מגיעים חתוכים כבר לחתיכות שמתאימות למנה עצמה)
חצי כוס קמח רגיל
2 ביצים טרופות עם מלח ופלפל
כוס פירורי פנקו קלויים על מחבת יבשה מעורבבים עם אורגנו מיובש (לא חובה לתבל באורגנו)
מלח ופלפל
לצי'פס
1 סלק
1 בטטה
1 תפוא
1 זוקיני
1/4 כוס שמן זית, מלח גס ורוזמרין

ההכנה:
הצ'יפס // הבעיה היא שצ'יפס לוקח יותר זמן, אז החלטתי לעשות צ'יפס בסגנון תפוצ'יפס, אם אין לכם מנדולינה - חבל, כי היא תהפוך את ההכנה לקלה , אז פירסו את הירקות הכי דק שתוכלו או במנדולינה, שימו אותם בקערה, שיפכו שמן זית, מלח גס ורוזמרין ושימו בתבנית אבל תשאירו מקום לדגים שיצטרפו עוד מעט, אפו כחמש דקות בחום של 180, שימו לב שכלום לא נשרף.

הדגים // הכינו את הכל מבעוד מועד. . כל נתח דג יש לקמח, לצפות בביצה ואז בשכבת פנקו .
כחמש דקות אחרי שהכנסתם את תפוחי האדמה, תנו להם בדיקה, ערבבו קצת ושימו את הדגים המצופים בצד השני של התבנית ואפו עוד 7 דקות עד הזהבת הפנקו. שימו לב לא לייבש יתר על המידה את הדגים. אם תפוחי האדמה דורשים יותר זמן, עיטפו את הדגים בנייר כסף והמשיכו לאפות את תפוחי האדמה עוד כמה דקות.
סיחטו לימון מעל הדגים ושימו לכם מתבלים שאתם אוהבים ליד הצ'יפס

פיש & צ'יפס מושלם (צילום: אסנת גואטה)
פיש & צ'יפס מושלם (צילום: אסנת גואטה)

הגירסה המטוגנת
תכלס היא יותר טעימה אבל יותר מלכלכת ויותר ארוכה. פה אין לנו איך לשים את הדגים במקביל ולכן נצטרך להכין או שני סירים עם שמן או להכין את הצ'יפס קודם ואז את הדגים כי הם חייבים להיות חמים.
4 תפוחי אדמה גדולים לבנים מקולפים חתוכים לצורת צ'יפס
4 חתיכות לברק
2 חתיכות סלמון 
לבלילה:
1/2 כוס (70 גרם) קמח לבן 
1/2 כוס (70 גרם)  קורנפלור
1/4 כפית אבקת אפייה 
1.5 כוסות בירה קרה לבנה
1 ביצה גודל M  קרה

ההכנה
נתחיל מהצ'יפס // את הצ'יפס החתוך נרתיח עם הרבה מים ו2 כפות מלח עד לריכוך חלקי, אל תגיעו למצב פירה. מסננים ונותנים לו להתקרר. מחממים שמן בסיר עד מצב רתיחה ומכניסים בנגלות קטנות את הצ'יפס עד למצב השחמה, מוציאים לנייר סינון ומכסים.
דגים // מחממים שמן בסיר עד לרתיחה, מערבבים היטב את חומרי הבלילה- שימו לב שהבירה והביצה קרים זה חשוב! מייבשים היטב את הנתחים, ממליחים קלות וטובלים כל נתח בשמן- אם בא לכם קצת קראנץ אז ניתן לטבול גם בפנקו ואז לטגן. גם פה יש לטגן בנגלות קטנות ולא למהר.
מוציאים לנייר סינון ומגישים עם לימון ומיונז ובירה קרה!

תודה לנטורזה ומעדני גורמה דגים שסיפקו לנו חומרי גלם מעולים למשחקים הקולינריים שלנו!