קרביש לבנוני, קוזונאק רומני, רוטי תבלינים הודי, בורקיטס דה מואז תורכי, חלווה דעלזין מרוקאי, ביצ'ק בוכרי ועוגת אהבה פרסית – כל המאפים האלו הם רק חלק מהאוצרות הקולינריים שיזכו לחיים חדשים בפסטיבל המאפים היהודיים האבודים של Foodish, האגף הקולינרי של אנו – מוזיאון העם היהודי.

לקראת "פסטיבל מאפים אבודים", שיתחיל ב­־20 לדצמבר ויימשך עשרה ימים, איתר הצוות של Foodish תשעה אופים ביתיים מרחבי הארץ ומשלל עדות, שכל אחד מהם מחזיק באוצר אמיתי - מתכון ייחודי למאפה יהודי שכמעט ונעלם מהנוף. בשלב הבא חיברו אנשי foodish בין האופים הביתיים ובין מאפיות מובילות (בר לחם, לחמנינה, מאפיית קדוש, מאפיית הלחם של תומר, נורדיניו, ביסקוטי, דוד לאור ועוד) כשכל מאפיה בחרה ולמדה את המתכון שהכי דיבר אל ליבה והיא תציע אותו למכירה במהלך ימי הפסטיבל. וכך כולנו נוכל להיחשף, לטעום ולהכיר את המאפים הנדירים האלו והם יזכו לעבור הלאה ללבבות ולמטבחים חדשים - כל מאפה יימכר עם גלויה שעליה המתכון והסיפור של המאפה.

קוזונאק אווה נפתלי עם מאפיית לחמנינה  (צילום: אנטולי מיכאלו)
קוזונאק אווה נפתלי עם מאפיית לחמנינה (צילום: אנטולי מיכאלו)

קצת על המאפים:

קרביש לבנוני - מעמול מבושם ממולא בפיסטוק וטבול במרנג של הבשלנית נינה דבש שעלתה מלבנון כילדה יימכר במאפיית נורדיניו התל אביבית. הקרביש היה אחד מ"שבעת הכיבודים" – שבעה מיני מתוקים שהוגשו בכל חתונה יהודית לבנונית.

רוטי תבלינים הודי - לחם מחבת עשיר בתבלינים של שרית צ'רי, קונדיטורית ובת למשפחה הודית מדימונה, שיימכר במאפיית אלחנן שקיבוץ משמרות היה הלחם היומיומי עבור חלק ניכר מבני קהילת יהדות הודו שאף נהגו להפריש ממנו למצוות הפרשת חלה.

הביצ'ק הבוכריים - כיסנים ממולאים בדלעת של ליאת סגל אפשטיין ששורשי משפחתה בבוכרה ובשכונת הבוכרים בירושלים - יימכרו אונליין בקונדיטוריית פרוייקט פאי הם מלאכת מחשבת של עבודת יד ונטועים עמוק במסורת הכנסת האורחים של יהודים יוצאי בוכרה. מידת ההשקעה הכרוכה בהכנתם היא פועל יוצא של מידת הכבוד לאורח. 

עוגת קוזונאק רומנית - עוגת שמרים גבוהה המזכירה מעט לחם, מבצק עשיר הדומה באופיו לבריוש של אווה נפתלי שתימכר במאפיית הלחם של תומר. העוגה התפוחה והרכה מגולגלת עם קינמון או וניל היא שוברת הצום של יום הכיפורים בקרב רבים מיהודי רומניה (ובולגריה). 

בורקיטס דה מואז תורכיים - בורקיטס מתוקים, ממולאים תפוחים ואגוזים של הבשלן למי נפוסי שמשפחתו התגוררה בתורכיה למעלה מ־600 שנה, יימכרו במאפיית לחמנינה התל אביבית. הבורקיטס הפריכים והלא שגרתיים הוגשו בעיקר בחגי תשרי.

עוגיות חלווה דלעזין מרוקאיות – עוגיות בצק מטוגן ומקורמל של הבשלנית והבלוגרית אווה קדוש יימכרו במאפיית ביסקוטי בבני ברק – ממתקי אגוזים  ושקדים הוגשו בקרב היהודים במרוקו בשמחות כמו חינה, חתונה או שבת חתן. מי שידו לא הייתה משגת היה מחליף את ממתקי האגוזים והשקדים היקרים בעוגיות הפטנט האלו שטעמן וצורתן מדמה אגוזים.

עוגת קוקוש הונגרית – עוגת שמרים ממולאת בשוקולד של מלכה המר שעלתה כילדה מבודפשט  תמכר במאפיית דוד לאור במבשרת ציון – הקוקוש היא בעצם הבבקה הסודית של ההונגרים, היא עשויה בצק שמרים פריך ייחודי ודקיק ומתפקעת ממלית עשירה במיוחד של שוקולד, פרג או אגוזים (ואז היא מקבלת את שם המלית - מוקוש או דיוש בהתאמה).

קרביש לבנוני והמתכון שלו (צילום: אסנת גואטה)
קרביש לבנוני והמתכון שלו (צילום: אסנת גואטה)

עוגת אהבה פרסית – עוגה בחושה מתובלת בהל, מי ורדים ולימון של מחברת ספרי הבישול והבלוגרית רותם ליברזון – מקור השם הוא באגדה על נסיכה פרסייה שניסתה לפתות באמצעותה את הנסי, בחלק מהרסאות היא מצליחה, בחלק כושלת ובכל מקרה, היהודים הפכו את העוגה שמכוסה בגלייז של רכז רמונים לחלק מהקינוחים המוגשים בחגי תשרי.

סאבייה עלים תימנית – מאפה שכבות דקיקות של בצק פריך של מזל קהתי, יימכר במאפיית בר לחם התל אביבית. הסאבייה העדינה נחשבת למדע טילים בקרב אופים תימנים, היא חלק ממאכלי השבת והיא פריכה וטעימה במיוחד.

לדברי יונית נפתלי קו אל, מנהלת התוכן של Foodish: "הטעמים והריחות של המאפים האלו מקפלים בתוכם תחושה של בית וזהות עבור המשפחות שמכינות אותן, הם מספרים את הסיפור של החיים היהודיים במקומות שונים ובזמנים שונים. לצערנו, עם השנים חלקם הגדול נדחק אל השוליים והם כמעט ונעלמו. חלק מהעבודה שלנו כאן ב־Foodish, היא להבטיח שהם לא ייעלמו, בשאיפה שהם ימשכו ליצור זכרונות בבתים ובלבבות חדשים. 

לכל נקודות המכירה הכנסו ללינק ולאתר