יום הכיפורים כבר בפתח ורבים מאיתנו מתכוננים אליו מבעוד מועד. בכדי להקל על ההכנות, ריכזו עבורכם מומחי ההדרכה של FOREVER ISRAEL מספר דרכים יעילות במיוחד להתכונן לצום בצורה הטובה ביותר ולעבור אותו בשלום.

צום יום הכיפורים הוא אחד הימים המיוחדים במדינת ישראל, יום שבו אלפי אנשים עוצרים את מלאכתם ועוסקים בהתחדשות ובחשבון נפש. הצום שעומד במרכז היום, הוא בן 25 שעות בלבד אך יכול להכביד על לא מעט אנשים. העייפות, הצמא והרעב נותנים את אותותיהם וגורמים למצבים של חוסר סבלנות ואף לעצבנות. אז איך תגרמו לכך שהאיחול "צום קל" באמת יתגשם?  

אכלו עד שובע בארוחה המפסקת, אך אין צורך להפריז
נכון, אתם נכנסים ל-25 שעות בהן מספר הקלוריות לא יעלה, אבל זה לא אומר שאתם צריכים להגזים בארוחה האחרונה, נהפוך הוא. ארוחה כבדה, ובמיוחד בה יופיעו מאכלים בעלי ערך גליקמי גבוה כמו תפוח אדמה, בהם מתבצע שחרור מהיר של הסוכרים, יגרום לכם לתחושת שובע רק לזמן קצר לאחר הארוחה. לכן, כדאי לאכול מאכלים כגון פסטה ואורז, לצד ירקות ומנת חלבון, שהם בעלי ערך גליקמי נמוך וישאירו בכם את תחושת השובע לאורך זמן.

סלט פסטה ברילה עם רימונים, תפוחים ודבש (צילום: אנטולי מיכאלי)
סלט פסטה ברילה עם רימונים, תפוחים ודבש (צילום: אנטולי מיכאלי)

הפחתה מדורגת של קפאין
הקפאין, אף על פי היותו חוקי למהדרין, נחשב לאחד מהחומרים הטבעיים הגורמים להתמכרויות בקרב צרכנים רבים, בעיקר חובבי קפה. כמו רוב החומרים הממכרים, הימנעות מצריכתו, בוודאי ליום שלם מבלי הכנה מוקדמת, עלולה לגרום לתופעות של כאבי ראש, בחילה, עצבים וחוסר סבלנות. על מנת להימנע מתופעות אלה במהלך הצום, מומלץ להוריד את כמות הקפאין בהדרגה במהלך השבוע שלפני הצום.

תכננו סדר יום 
שעמום יכול להיות גורם מאיץ לתחושת רעב וביום הכיפורים להוות סכנה לשבירת הצום. כדאי להתכונן ליום זה גם בהיבט של סדר היום, לתכנן את זמני התפילה והשהות בבית הכנסת, לתכנן זמן למפגש עם חברים או טיול קצר בסביבת הבית. כדאי לשלב בסדר היום גם זמן למנוחה ושהות עם המשפחה.


נפש בריאה
על פי מחקרים רבים יש קשר ישיר בין המצב הנפשי שלנו לבין כמות המזון שאנו צורכים. ליום שנחשב כיום של חשבון נפש כדאי להגיע במצב רוח מפויס ורגוע, כזה שיעזור לנו להתחבר ליום חשוב זה וגם יסייע לנו להעביר את הצום ביתר קלות, ללא רגשי אשם או תחושת רעב שנובעת ממצב רגשי. לכן, מומלץ ביום כיפור לא להיכנס לריבים מיותרים או למצבי סטרס ולנקות את הראש ממחשבות טורדניות של חיי היום יום.

משקאות אלוורה
כולם יודעים שביממה שלפני הצום, מומלץ להרבות בשתייה של מים. מה שפחות ידוע הוא שכדאי לשלב בשתיית המים גם משקאות אלוורה טבעיים. צמח האלוורה ידוע כבעל תכונות מועילות רבות ונחשב לאחד מצמחי המרפא הוותיקים והפופולריים ביותר. רובנו מכירים אותו ומשתמשים בו כג'ל שמשמש להרגעת העור, אולם ניתן לצרוך אותו גם כמשקה שעתיר בחומצות אמינו, ויטמינים חיוניחם, נוגדי חמצון טבעיים ומינרליים החיוניים לגוף בשגרת היום יום ועוד יותר כשאנחנו רוצים להכין את הגוף ליום של צום. למעשה, צמח האלוורה מכיל את מרבית אבות המזון הנחוצים לאדם ולכן נחשב למזון מלא ומזין.

טלו תוספי תזונה
נטילת תוסף תזונה בי פרופוליס ב-24 השעות שלפני הצום תסייע לחיזוק הגוף לפני הצום ובמהלכו. פרופוליס הוא חומר הגנתי שנאסף על ידי הדבורים המשתמשות בו על מנת לחזק את הכוורת שלהם. נמצא שהחומר הנפלא הזה עוזר במיוחד להגביר את החיסוניות ולהילחם בהשפעות השליליות של הרדיקלים החופשיים. פולן הדבורים הוא הרכיב שהדבורים אוספות מאבקני הפרחים והוא נחשב לאחד מהמזונות השלמים ביותר בטבע. ללא הפולן לא היו קיימים צמחים, עצים ופרחים ולכן גם בני האדם תלויים בו. הפולן מהווה מקור עשיר במינרלים רבים, בייחוד סידן וזרחן, אנזימים וקו-אנזימים, חומצות שומן מן הצומח, פחמימות, חלבונים וכ-22 חומצות אמינו. מומלץ ליטול תוסף בי פולן בימים שלפני הצום ולאחריו, כדי לחזק את הגוף, להזין אותו ולהשלים חוסרים.