אם אתם נמנים עם חובבי המאפים והקינוחים, סביר להניח שיצא לכם להכיר את המוסד הירושלמי הוותיק "קפה קדוש", שמנהלים הקונדיטורים קרן ואיציק קדוש. כמעט בכל יום ושעה שבהם תגיעו לבית הקפה המיתולוגי שפועל בעיר כבר 55 שנה, תיתקלו בתור משתרך. בין המנות המפורסמות של בית הקפה נמצאות "הכלה מאיסטנבול", קינוח ערמונים, וקפה עם קרואפין פטל - שילוב מושלם בין קרואסון ומאפין.

כעת איציק וקרן קדוש עולים מדרגה עם עלייתה של תוכנית טלוויזיה בכיכובם, "קונדיTOUR" ברשת 13 (כל יום שישי ב־15:00), שבה הם יוצאים לסיורים קולינריים בערי ישראל. "אנחנו מאמינים שתיירות קולינרית יכולה להניע קהלים מהארץ ותיירים מרחבי העולם לערי ישראל", אומרת קרן.

"עשינו את זה במשך שנים בירושלים, וזה הפך להצלחה מסחררת. הזמנו אנשים להגיע ולהיחשף לצבעים ולטעמים הייחודיים שיש לירושלים להציע, והם באו בהמוניהם. זה לא קורה ברגע, צריך לספר סיפור קולינרי ייחודי לכל עיר, וצריך שהסיפור ישתלב עם האנשים שעושים את העיר ואת האוכל של העיר. בעקבות ההצלחה ההיסטרית של התיירות הקולינרית בירושלים, פנו אלינו מערים רבות כדי שנלמד אותן מה סוד ההצלחה של ירושלים, וזה השתלב מדהים עם התוכנית".

איך נולד הרעיון לתוכנית?
קרן: "לפני קצת יותר משנה קיבלנו שיחת טלפון מאלי הלמן, מנהל 'דתילישס', קבוצת אוכל גדולה לשומרי כשרות שפועלת ברשתות החברתיות. אלי הזמין אותנו לסיור קולינרי בנתיבות כדי לתמוך בעסקים בעיר בתקופה שהמצב הביטחוני בעיר היה רעוע. הגענו לנתיבות, פגשנו מסעדנים מקסימים ואוכל טעים במיוחד. את הסיור העבירה לנו עינב לוי, ילידת נתיבות ומדריכת סיורים קולינריים בעיר. הטעמים בשילוב הסיפורים שלה על העיר כבשו אותנו. את הערב סיימנו אצל הקונדיטור חיים דמרי. ואז נפל לנו האסימון שאת הסיור הקולינרי הזה צריך להפוך לתוכנית טלוויזיה. התחלנו למפות את הערים בישראל שלא כולם עדיין נחשפו לתיירות הקולינרית שיש להן להציע".

מקומות נסתרים

בעבר השניים כבר העבירו את התוכנית “באנו לאפות", שבה הסתובבו ברחבי ירושלים. במסגרת התוכנית החדשה, השניים משתפים פעולה עם אפליקציית סיורים דיגיטליים בשם Dguide, שמעבירה לצופים מידע נחוץ על העסק שבו השניים מבקרים. הסיורים באפליקציה כוללים ניווט עצמאי בין תחנות הסיור, הדרכות של מדריכים מקומיים, הטבות בעסקי הקולינריה שהופיעו בתוכנית ועוד.

“בתוכנית הקודמת שלנו בטלוויזיה קיבלנו מאות שאלות באינסטגרם מאנשים שלא ידעו איך להגיע למקומות שצילמנו בהם", מספר איציק. "לכן החלטנו שבתוכנית הזו נשתף פעולה עם אפליקציית סיורים דיגיטליים מדהימה ופשוטה לתפעול שתביא את הצופים לכניסה של כל בית עסק".

קפה קדוש (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
קפה קדוש (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)


איך בחרתם באילו ערים תבקרו בתוכנית?
איציק: "בחרנו ערים שהתחברנו אליהן ושראינו שיש בהן פוטנציאל קולינרי שעדיין לא נחשף. בכל עיר מצטרף אלינו מדריך קולינרי שמכיר את כל סודות הטעמים בעיר ואת המקומות הנסתרים. למשל אשדוד היא פנינה קולינרית שאנו מקפידים לברוח אליה מדי פעם. יש בה מסעדות מעולות ויש בין היתר את 'פיצה פארינו' - פיצה נפוליטנית שנותנת לך להרגיש שאתה באיטליה. באשקלון שמחנו לראות שהעיר התפתחה מאוד בשנים האחרונות, ומעבר להיותה עיר יפה עם אנשים חמים, המאכלים הרבים שהציפו אותה, ובהם קונדיטוריית 'אנונה', הפכו אותה למוקד קולינרי נפלא. לא בכדי גודשים את העיר תיירים רבים הן בימי חול והן בסופי השבוע. בעכו התאהבנו באנשים. ראינו חבר’ה צעירים שהביאו את האוכל שהם גדלו עליו, עם מאפיינים של מטבח ערבי ולבנטיני, ולקחו אותו לטעמים עדכניים ומודרניים". למרות הבחירה לצאת הפעם מגבולות ירושלים, השניים שומרים לה אמונים. "ירושלים היא הלב והנשמה שלנו", אומרת קרן.

"אנו מאוהבים בעיר, מחוברים אליה, מרגישים שגרירים שלה ורוצים בטובתה ובטובת העסקים הפועלים בה. בשיא הצניעות אנו אומרים שזו העיר הקולינרית הטובה בישראל. הסיפור הקולינרי של ירושלים קשור לזה שבאותו בניין גדלו כורדים, ספרדים, מרוקאים, אשכנזים. זו עיר חמה שתושביה גדלו עם דלתות פתוחות וסירים ושכנים שקופצים לאכול, וכך האוכל התערבב. ישנה גם השפעה גדולה כאן מהמטבח הערבי שגדלנו לצדו ויחד איתו. כל הטעמים והעדות התערבבו ויצרו מטבח פיוז'ן מטורף ומיוחד, ותוסיפי לזה את התעוזה שלנו. לירושלמים יש תעוזה והם לא מפחדים לשחק, לשנות מתכונים ומסורות, לקחת את האוכל המסורתי ולהוסיף פרשנות משלהם. הם מעזים להכניס הכל מהכל, בלי לפחד. החיבור בין אוכל פתיליות מסורתי לאוכל ערבי ולכאן ועכשיו - יוצר מסעדות מיוחדות ונפלאות. כך נוצרה בשנים האחרונות תיירות קולינרית של ממש".

חלוקת תפקידים

השניים הכירו אחרי הצבא. "הכרנו בקורס חמש יחידות לימוד מתמטיקה בבית ספר אקסטרני", מספרת קרן. "איציק שב מטיול בחו"ל, ושנינו נרשמנו ללימודים כדי לשפר ציונים במתמטיקה. במסגרת הלימודים נוצר קליק. כמובן שאיציק התחיל איתי, הוא יזם, חיזר, התקרב, ואני לא יכולתי להישאר אדישה".

איך מתמודדים עם עבודה כזוג נשוי?
איציק: "בדיוק כמו שמתמודדים בבית. ישנה חלוקת תפקידים ברורה בינינו, ואנו מקבלים בסוף גם את החיכוכים שיש לפעמים כי הכל למען המטרה. אני מנהל את צוות העובדים ואחראי על המאפים, וקרן אחראית על הקינוחים ועל השיווק".

מה חלוקת התפקידים ביניכם בבית?
קרן: "איציק אחראי על הכביסה, על קניות, תיקונים ועוד. אני על כל השאר: כלים, ילדים, חוגים, אסיפות הורים. האוכל מתחלק: אני מבשלת לרוב, אך גם איציק מכין ארוחות ומנצח על המנגל כשאורחים מגיעים. איציק מוציא את הכלב לטיול ואני מוציאה את השואב לטיול בבית".

למי מכם יש יותר תשוקה לאוכל?
קרן: "לשנינו יש אהבה מאוד גדולה לאוכל. קרואסונים, פחזניות, בצק רבוך, אוהבים מאוד מתוק ובכלל אוהבים אוכל טוב ומעריכים אותו".

"קפה קדוש" הוא מוסד שנוהרים אליו מרחבי הארץ והעולם. איך עומדים בציפיות?
קרן: "אנו גאים במוסד הזה ומתרגשים בכל פעם מחדש כשמגיעים אלינו מרחבי הארץ והעולם ומספרים לנו ששמעו עלינו, או שחוזרים אלינו שוב לאחר ביקור טעים. אנחנו באמת אוהבים את העבודה שלנו, מחוברים אליה ונהנים מכל רגע בה. יש משפט שאומר: 'תבחר עבודה שאתה אוהב ולא תצטרך לעבוד יותר אפילו יום אחד בחייך'. שנינו מזדהים עם המשפט וחושבים שהוא מדויק לגבי כל אדם. בימים אלו אנו עובדים בקצב גבוה על הרחבת 'קפה קדוש' על מנת לתת מענה לביקוש מצד הלקוחות שלעתים נאלצים להמתין זמן רב עד שיתפנה מקום לישיבה".

מתוך הצילומים לסדרה (צילום: שירן כהן שי)
מתוך הצילומים לסדרה (צילום: שירן כהן שי)


יש סיכוי שנראה את "קפה קדוש" מתפתח לרשת?
איציק: "כמות ההצעות שקיבלנו כמעט מכל עיר בישראל וגם מעבר לים שנפתח אצלם סניפים של 'קדוש' - היא פשוט מטורפת, לכל הפחות מאות פעמים. לכולם השבנו בדרך דומה: תודה אך זה לא יקרה. תמיד דגלנו באיכות ולא בכמות, ולדעתנו רשת תפגע בטיב המוצר. בנוסף אנו שמחים שאנשים באים לירושלים כדי ליהנות מהעיר הנפלאה שלנו, שלפני הכל אנו שגרירים שלה, גאים בה ומאוהבים בה".

מה דעתכם על מה שמתרחש בתחום הקולינריה באינסטגרם וברשתות החברתיות בכלל?
איציק: "יש יתרונות ויש חסרונות. מצד אחד אנו רואים גורמי מקצוע שמנגישים לקהל הרחב בקלות יתרה מידע חשוב, מתכונים וטיפים. מנגד, אנו עדים להרבה מאוד אנשים שמשתפים מידע שהוא יותר מלהיב בנראות ולא באיכות. אסור שאנשים ייפלו לטרנדים, חשוב שנראות מלהיבה תעלה בקנה אחד עם טעם ערב לחך. בסופו של יום כל אחד מבין שמאכל שנראה טוב מבחוץ, יגרה יותר, אך אסור שזה יבוא על חשבון האיכות. השילוב בין שני הצדדים הוא הדרך הנכונה היחידה שתצליח לאורך זמן. המראות היפים של מאכלים שאינם מושקעים ומאוזנים יהיו טרנדים שיאבדו מערכם לאחר זמן מה".

ולסיום, מה הפרויקט הבא שלכם?
איציק: "הפרויקט הבא כבר התחיל, החג הלאומי של קרן, חנוכה. הסופגניות כבר מככבות וככל שהחג יתקרב, הקצב יתגבר והכמות תגדל באופן דרמטי, וכך גם המבחר".