חמודי ברגות (בן 34) נולד בין חומות העיר עכו. את מרבית חייו בילה כשהוא גדל בין רשתות הדייגים והשלל היומי שהגיע מהנמל העתיק. כשהתבגר וחיפש לפתוח מסעדה, ידע היטב שאת "אל מרסא", שממוקמת על המזח הקטן וצופה לעבר הים, הוא יקים כמה שיותר בסמוך לאותו נמל. כעת, ולאחר מספר שנים בהן בנה לעצמו קריירה מצליחה כמסעדן, החליט ברגות לחזור למקום בו התחיל את דרכו ולתת את מלוא הבמה לאלו שלרוב נותרים חבויים מאחורי הקלעים, אבל בזכותם נסללה דרכו להצלחה- דייגיה הותיקים של עכו העתיקה. בתפריט חדש, שמושק כעת במסעדה ויימשך לאורך כל החורף, תמצאו מנות חורפיות מהשלל הטרי שמציע הים ונעשו כולן בהשראת סיפוריהם האישיים ומתכוניהם המשפחתיים של דייגי העיר.

בתפריט המיוחד, שיוגש לאורך החורף במסעדת "אל מרסא" תמצאו:

  • חריימה לוקוס טרי עם עגבניות, שום וחריף(136נ ₪)  – בהשראת מתכון הדייג מייקל סעדי
  • סבידה ממולאת בגבינת פטה ותרד, עם ציר ירקות שוק (99 ₪) – בהשראת מתכון הדייג אשרף סואעד
  • קובה נייא דגי ים עם בורגול דק, נענע וגבינת שינקליש (76 ₪) – בהשראת מתכון הדייג חסן זכור
  • צייאדיה בורי על אורז צהוב, עם שקדים, טחינה ובצל קונפי (116 ₪) – בהשראת מתכון הדייג אחמד זכור
  • דג נצרן בתנור עם ירקות חורף, שום ושמן זית (30 ₪ ל-100 גר') – בהשראת מתכון הדייג אסמעיל חבוש

סבידה ממולאת בגבינה. אל מרסא (צילום: גלעד הר שלג)
סבידה ממולאת בגבינה. אל מרסא (צילום: גלעד הר שלג)

הדייגים

כבר למעלה משלושים שנים שמייקל סעדי (בן 45) יוצא אל הים בנמל עכו העתיקה. משפחת סעדי היא כבר דור חמישי בעיר. ארבעה דורות של דייגים. לאחר שנים בהם בני המשפחה התפרנסו ממכירת דגים ברחבי העיר, בשל הידלדלות הדגה באזור, ימי הדוגית המפרנסת של מייקל ושל משפחתו חלפו. כעת, הוא משיט תיירים מסביב לחומות העיר העתיקה. אך מייקל תמיד נשאר ער למחזוריות הים ועדיין יוצא לדוג בבקרים שאחרי לילות חורפיים סוערים. בכל מחזור שכזה, מייקל מחכה ללוקוס הסלעי החום. הוא תופס את הדג הגדול ביותר, כדי שאביו, אבו מייקל, יבשל לו את סיר החריימה במתכון הסודי העובר במשפחה.

אסמעיל חבוש (בן 53), הוא דייג ובן למשפחה עכואית שמתגוררת כבר מעל ל- ארבע מאות שנים בעכו. בכל חופש גדול, היה אסמעיל יוצא להפלגות עם סבו כדי לדוג סרדינים. בימים אלו, כדי לשמר את המסורת המשפחתית, הוא יוצא לדיג רק במחזור ימי נוח לדגה, המתרחש מספר פעמים בשנה. מחזור הים הזה נקרא מחזור המולד וביום זה ניתן לדוג סוגים רבים של דגים, אבל אסמעיל, עיניו על דג האינטיאס הכי גדול ועל הלוקוס הלבן. שני דגים אלה נדרשים לתבשיל החג המסורתי שמכינה אמו- אינטיאס בתנור ממולא בלוקוס ואגוזי מלך.

אחמד זכור (בן 40) הוא בן למשפחת דייגים עכואית עתיקה בת מעל לארבע מאות וחמישים שנים. כשהיה אחמד בן ארבע, אחיו הבכור, מאזן, טבע בים. מאז, אביו עזב את הדגה, כמו מרבית בני המשפחה, ועבר למקצועות שונים, אך המשיך לחייט רשתות ולהכין חוטי דיג בשיטה המסורתית. אחמד למד מאביו- אבו מאזן, את רזי מזג האוויר, דרך התבוננות בשמיים בכדי לבחור את המועדים הנכונים לצאת לדייג, וגם את הנקודות הסודיות שבלב ים. שם, הוא עדיין פורש את הרשתות שהוא מכין במו ידיו. אחמד מחכה לתנועה לילית בים כדי לדוג עבור אימו, אום מאזן, את הדג "אבו רישה" דג ענק המתבשל בכלי בישול עשוי חרסינה בו היא משתמשת לבישול ארוך בתנור של מאכלי ים כמו הצייאדיה.

חסן זכור (בן 41) הוא בן למשפחת דייגים עכואית בת למעלה מארבע מאות וחמישים שנים. כמו רבים אחרים, הוא מתפרנס מסירה קטנה בה הוא משיט תיירים מסביב לחומות העיר העתיקה. אך חסן לא ויתר על הים ועל הדיג שהוא הוא אוהב מאוד. חסן שמר עם אחיו עוד סירה, בכדי להמשיך את הקשר והמסורת המשפחתית. יחד, הם יוצאים לדוג, גם כשאין כמעט דגים. את המתכון המיוחד שלו לקובה, הוא למד מאביו, שעבד כדייג מעל לשישים שנה. חסן אוהב להכין אותה עם בורי או פלמידה ענקי כדי ליהנות מטעם הבשר של הדג הטרי בלי העצמות.

אשרף סואעד ( בן 48) גדל בנמל עכו, למד את סודות הים והדייג מסבו ולאורך חייו היה יורד ים. עד היום, לא הצליח להשתלב ולמצוא את עצמו במקצוע שונה מדיג. אשרף מאד אוהב את הים, את הקרסים הוא מכין בעצמו והוא מקפיד לפרוש רשת באותם המקומות כבר שנים רבות, כשהוא דואג להוציא אותה בבוקר המוקדם, עוד לפני שהים מתחיל לנוע במהירות עם הרוח המערבית. כל זה בניסיון לדוג שלל טוב של סבידה. את הסבידה הוא ממלא בגבינה ערבית לבנה מגורדת שמתובלנת עם תימין, ח'רוב ומלח גס וצולה על המנגל.

הדייג אסמעיל חבוש (צילום: גלעד הר שלג)
הדייג אסמעיל חבוש (צילום: גלעד הר שלג)

אל מרסא נמל הדייגים, עכו העתיקה טלפון להזמנות – 04-9019281