בשבוע שעבר החורף סוף־סוף הגיע, והרגיע לא רק את האחראים על משק המים או את בעלי עסקי התיירות בצפון, אלא גם את יצרני המרקים, מהגדולים והתעשייתיים ועד לבשלנים קטנים יותר. בכל חורף, מאוקטובר עד פברואר, סנפרוסט משיקה סדרה של מרקים המכילים את הרכיבים הנדרשים להכנת המרק כמו ירקות, קטניות וכן ציר מרוכז.

הכנת המרקים פשוטה: שופכים את תכולת השקית לסיר, מוסיפים מים ואת הציר המגיע בשקית פנימית נפרדת, ומבשלים בהתאם לסוג המרק 10־20 דקות מרגע הרתיחה. "על פי נתוני סטורנקסט, השוק הזה של המרקים הקפואים עומד על 6־7 מיליון שקל, כאשר אנחנו כ־88% מהשוק הזה", אומרת רוני בהט, מנהלת יחידה עסקית מותגי המזון של תנובה. "בכל חורף תחת המותג סנפרוסט אנו מייצרים אותה כמות של מרקים, וקטגוריה זו מוכרת אצלנו חמישה חודשים. קטגוריית המרקים הקפואים מהווה כ־2% מסך המכירות של הירקות הקפואים של כלל המותגים. היא לא גדולה, אבל זה מכר תוספתי שנותן גם שירות לצרכנים".

רוני בהט- מנהלת יחידה עסקית מותגי הליבה, חטיבת המזון בתנובה   (צילום: יחצ)
רוני בהט- מנהלת יחידה עסקית מותגי הליבה, חטיבת המזון בתנובה (צילום: יחצ)

אין העדפות לטעם

בסדרה של סנפרוסט חמישה סוגי מרקים: ירקות, שעועית, עדשים, אפונה ומרק כתום. "אנחנו מציעים את כל הסיפור - את הירקות הקפואים ואת הציר, ותוך דקות ספורות יש מרק חם וטעים", אומרת בהט. "הטעמים הם אותם טעמים כל שנה פחות או יותר, פעם היה גם מרק מינסטרונה. גם ההתפלגות של טעמי המרק שומרת על עצמה כל שנה. אין העדפה למרק מסוים, וזה מתפלג לכ־20% לכל טעם".
החורף קצת איחר להגיע השנה.

"אנחנו תמיד מייצרים אותה כמות שתספיק לחמישה חודשים. לפני שבועיים למשל המספרים במכירות לא היו אותם מספרים כמו בשנה שעברה, אבל אנחנו בונים על השבוע האחרון של פברואר. בסופו של דבר, כל הקטגוריה הזו נמכרת. כל שנה זה מוכר, הישראלים מאוד אוהבים מרקים, אבל זה כמובן תחום בזמן. רוב השנה הם מעדיפים שייקים".

גם בקנור מבטיחים להקל על הכנת המרק. מחלקת המרקים בקנור מחולקת לארבע קטגוריות: ציר בקר/עוף, המשמש כבסיס להעשרת מרקים ותבשילים, אבקות מרק בטעמי בצל, פטריות, תיבול ירקות (לתיבול ובסיס), נמס בכוס - מרקים אישיים בשקית (רק להוסיף מים) וגם קטגוריה של "מרק היום" - מרקים משפחתיים, כארבע מנות, לחימום בתוך סיר על הגז כמה דקות, בטעמי ירקות, עוף עם אטריות, ירקות־בורגול, עגבניות־פסטה ועוד.

מרק ירקות - קנור (צילום: סטודיו 0304)
מרק ירקות - קנור (צילום: סטודיו 0304)


"המוצרים הללו של קנור, שמטרתם לקצר זמני עבודה של הצרכן במטבח, קיימים לאורך כל השנה, אבל יש פיק עונתי", אומרת אסתר פאוסט, מנהלת שיווק מותגים קולינריים ביוניליוור ישראל. "עונת השיא היא עונת החורף, רואים עלייה בביקושים, וגם הפרסום שלנו מתוזמן לפי מזג האוויר. על פי נתוני סטורנקסט, שוק מרקים מוכנים ארוזים גלגל בשנת 2022 מעל 47 מיליון שקל, כאשר מעל 80% מהמכר של קטגוריה זו מגיע במרקים בשקיות אישיות לאכילה בכוס".

אסתר פאוסט (צילום: עדי סגל)
אסתר פאוסט (צילום: עדי סגל)


למזג האוויר יש כאמור השפעה על הצריכה. "השנה באמת החורף הרבה פחות חורפי מהשנה שעברה. לעומת זאת, חורף 2021־2022 היה קר וגשום ונמשך עד לחודש אפריל", אומרת פאוסט. "מכר מרקים מוכנים ארוזים זינק בחורף בשנה שעברה ב־11.4% (כספי) וב־9.7% (כמותי) בהשוואה לחורף קודם. ואילו במגזר החרדי, מכר מרקים מוכנים ארוזים בחורף 2021־2022 זינק ב־27% (כספי) וב־33% (כמותי) בהשוואה לחורף קודם".

קיצור תולדות הזמן

סדרת המוצרים, כך מסכמת פאוסט, "מתבססת על התובנה הצרכנית שהצרכן מחפש לקצר את זמני העבודה במטבח. אנשים רוצים להכין ארוחה משפחתית בלי מאמץ מיוחד. אף שזה נשמע לכאורה פשוט, לא לכולם יש את הידע להכין סיר מרק. ואילו פה בשנייה לוקחים מוצר ותוך דקות ספורות יש מרק בלי מאמץ בכלל. לא צריך גם בכלל לחשוב אם יש לך בבית כוסברה או פטרוזיליה זמינה".

בהכנת מרק אפשר להיעזר גם במותג "טעם הטבע" של חברת שטראוס, שמתמקד בחומרי גלם מהצומח, בצורתם הטבעית וכבר מוכנים לאכילה. בין המוצרים: שעועית (לבנה, אדומה, שחורה וחומה), חומוס, אפונה, עדשים וסלק, שניתן לשלבם גם במרק.

מוצרי טעם הטבע (צילום: סטודיו שטראוס)
מוצרי טעם הטבע (צילום: סטודיו שטראוס)


"מרקים בחורף יכולים להיות מנה ראשונה מלאת ערכים תזונתיים, אבל הם גם יכולים להחליף ארוחה שלמה", אומרת שני ארד, דיאטנית ראשית של שטראוס. "אז איך יודעים איזה מרק יכול להיות תחליף לארוחה ואיזה מרק מתאים כתוספת? מרק המבוסס על פחמימות, כמו מרק כתום או מרק תירס, מתאים כתוספת לארוחה. מרק שיכול להחליף ארוחה זה מרק שמכיל גם מנת חלבון שיכולה להגיע מקטניות או מעוף למשל, בשילוב ירקות ודגנים כמו גריסים או קוואקר. מרק בחורף מהווה תחליף ראוי לסלט, אבל חשוב לזכור לשלב גם ירקות טריים במהלך היום מכיוון שבמהלך בישול הירקות אנחנו מאבדים ויטמינים שרגישים לחום. ובכל זאת, במרק עדיין נשארים ערכים תזונתיים כמו מינרלים וסיבים תזונתיים".

שני ארד, דיאטנית ראשית של שטראוס (צילום: שטראוס)
שני ארד, דיאטנית ראשית של שטראוס (צילום: שטראוס)

מזמינים אפילו הביתה

גם להתפנק על מרק חם בבית קפה או מסעדה זו אופציה. ברוב המקומות המרקים גם ניתנים להזמנה במשלוח עד הבית. "מאוד חיכינו לחורף", אומר רון סימן טוב, השף הראשי של רשת בתי הקפה גרג. "מרק נמצא אצלנו בתפריט כל השנה, אבל כמובן הביקוש הוא בחורף. עכשיו זה השיא. אנחנו גם שמים את המרק כאלטרנטיבה במנות הפתיחה, כדי שיהיה כיף להתחיל את הארוחה. יש את המרקים הקלאסיים, אפונה, בטטה, ירקות, וגם מרקים יותר מיוחדים, כמו קובה טבעוני, שבפנים בצל ופטריות במקום הבשר הטחון, מרק חרירה, מרק ארטישוק ירושלמי. בכל יום יש בכל סניף שני סוגים לפחות, כאשר המגוון משתנה על בסיס יומיומי. אבל כמה שננסה להתחכם, בסופו של דבר ישראלים אוהבים את הטעמים הקלאסיים, כמו בטטה וירקות".

מרקים במשלוח עד הבית, עד כמה זה שכיח?
"לא אגיד לך שזה יוצא כמו פסטה, אבל בתקופה הקרה זה יוצא הרבה".בבב

10 דוגמאות: כמה תשלמו על מרק בחוץ?

רשת קפה גרג: מרק בטטה/ ירקות/ אפונה / קובה טבעוני - 34 שקל (בתוספת פוקצ'ה חמה).

מרק כתום, קפה גרג (צילום: דן פרץ)
מרק כתום, קפה גרג (צילום: דן פרץ)


רשת לנדוור: מרק כתום / עדשים/ קרפלך - 34 שקל.

מרק קרפלך, רשת לנדוור (צילום: שי נייבורג)
מרק קרפלך, רשת לנדוור (צילום: שי נייבורג)

רשת מינה טומיי: מרק טום יאם (חמצמץ ופיקנטי עם טופו / עוף / פירות ים) - 48 / 49 / 54 שקל, בהתאם לתוספת.
רשת קינג קונג: מרק Bim-Bam-Bam (תירס חם, שמנת, חלב קוקוס, שמן שומשום, בצל ירוק וצ'יפס בטטה) - 42 שקל.
קיטשן 94, תל אביב (פופ של השפים אסתר ויהונתן מיר, זוכי "MKR המטבח המנצח"): מרק בטטה טבעוני - 25 שקל.
פודטראק קוניצ'יווה במתחם הבילוי DNA, תל אביב: גיו ניקו ראמן / טורי ראמן / ראמן טבעוני - 39 שקל
(חצי מנה), 58 שקל (מנה שלמה).

מרק בקוניצ'יווה (צילום: שירן כהן)
מרק בקוניצ'יווה (צילום: שירן כהן)

קפה האנוי, תל אביב: מרק פו בו מסורתי (עם אניס, פרוסות סינטה, אטריות אורז, כוסברה ועוד) - 74 שקל.

מרק פו בו מסורתי, קפה הנאוי (צילום: יחצ)
מרק פו בו מסורתי, קפה הנאוי (צילום: יחצ)

בית תאילנדי, תל אביב: מרק קאו לאו פט (מרק אווז שמבושל בחמישה טעמים) - 78 שקל (מקטגוריית מרקים לחלוקה).

מרק קאו לאו פט, בית תאילנדי (צילום: יחצ)
מרק קאו לאו פט, בית תאילנדי (צילום: יחצ)


מסעדת ג'סיקה, באר שבע:
מרק חרירה - 38 שקל. 

מרק חרירה של אמא של הזנואים (צילום: מסעדת הג'סיקה)
מרק חרירה של אמא של הזנואים (צילום: מסעדת הג'סיקה)


מעדניית האפיסרי של השף אביב משה, נתניה
: מרק חורשט סבזי - 9 שקלים ל־100 גרם.