עשו לעצמכם טובה ענקית ולכו לצפות בסרט החדש "טעם החופש" עם כל המשפחה. וכשאני אומרת כל המשפחה אני באמת מתכוונת מנכד ועד סבתא, ובעיקר לכל מה שביניהם. בין שלל תוכניות הבישול על המרקע, שאני מאד אוהבת, פתאם התבהר לי שבעצם מזמן לא היה פה סרט קולנוע על אוכל. לא ברור למה. האחרון שבהם היה אולי "רטטוי", אבל הוא סרט אנימציה, ואילו ב"טעם החופש" הכוכבים הם בני אנוש, וחוץ מכמה שהוא מעורר תיאבון, המראות של הרחובות והאנשים הפשוטים של אוקראינה, הבתים, הרהיטים, הבגדים, ואפילו המפות וכלי האוכל - הכל קסום וכמו נלקח מעולם אחר. נוסטלגיה מתערבבת עם מודרניזם ומוכיחה שוב, שמה שטוב נשאר לנצח. כמו בחיים - גם באוכל.

ורניקי תפוחי אדמה מהמטבח האוקראיני (צילום: יחצ)
ורניקי תפוחי אדמה מהמטבח האוקראיני (צילום: יחצ)

טעם החופש (The Taste of Freedom) הוא סרטו של אלכסנדר ברזאן, זוכה הסרט הטוב ביותר בפסטיבל האוכל SILENCE,ÇA TOUILLE צרפת המספר את סיפור חייה של ואריה, טבחית צעירה אשר חולמת להפוך לשפית מצליחה. בינתיים היא עובדת בתחנת דלק קטנטנה, שם עוברי האורח פחות מתרשמים מיצירות המופת שהיא מנסה לרקוח במטבח הקטן. היא מחליטה לעבור לבדה לגור בעיר, שוכרת דירת חדר ישנה ומוזנחת, ומצליחה להתקבל לעבודה במסעדה יוקרתית, אך זוהי רק ההתחלה. עליה להוכיח את עצמה לא רק במטבח, אלא גם בתוך צוות העבודה המורכב והתחרותי. 

מתוך הסרט ''טעם החופש'' (צילום: יחצ)
מתוך הסרט ''טעם החופש'' (צילום: יחצ)

הכל מתחיל להשתנות כשהיא מגלה במקרה ספר מתכונים עתיק וקסום מ-1929, של אולגה פרנקו, שהוא אגב, ספר אמיתי לגמרי ופרנקו היא לאוקראינים כמו רות סירקיס לישראלים. ואריה מתמסרת לגילוי חדש של המטבח האוקראיני, ובכך מרחיבה את גבולות הטעם והבישול. מתוחכם ומעודן – "טעם החופש" מציג עולמות גורמה של המטבח האוקראיני, ומה שבטוח הוא שתצאו ממנו רעבים. אל תחמיצו את ההזדמנות לגלות ולהתאהב מחדש במטבח הזה, שהוא הרבה מעבר לבורשט, וגם להזכר אולי בשורשים שלכם. אני רצתי לחפש מתכון לורניקי, והנה הוא לפניכם:

מתכון לורניקי מתוך ספר המתכונים של אולגה פרנקו 

ורניקי הם כיסוני בצק ממולאים שמקורם במטבח האוקראיני, המזכירים במידה רבה את הקרפעלך המוכר לנו היטב מהמטבח היהודי-אשכנזי. יש שיגידו שזה בעצם אותו דבר, ויש שיגידו שגם רביולי הם בעצם ורניקי. אנחנו פחות מתווכחים על טעם וריח, במיוחד כשהם כל כך טובים, ולא אכפת לנו איך תקראו להם - העיקר שתכינו ותכבדו גם אותנו.

המילויים המקובלים לוורניקי הם תפוחי אדמה או בשר טחון, אבל האפשרויות הן באמת בלתי מוגבלות ואפשר למלא את הכיסונים הרכים האלה בעוף טחון, פטריות, גבינת טובורג, דובדבנים חמוצים ואף ריבה. מתוק או מלוח. הכל הולך. במתכון שלפניכם המילוי הוא תפוחי אדמה וגבינת קוטג'. הבצק הוא פשוט מאד להכנה וממנו קורצים עיגולים, אותם ממלאים וסוגרים לצורת חצי ירח. הם מתבשלים מספר דקות במים רותחים ומוגשים ככה פשוט, או לצד שמנת חמוצה ובצל מטוגן.

לא רק בורשט. ורניקי אוקראיני (צילום: יחצ)
לא רק בורשט. ורניקי אוקראיני (צילום: יחצ)

מצרכים:
2 כוסות קמח 
חצי כוס מים פושרים
חצי כפית מלח
2 תפוחי אדמה בינוניים, קלופים ומבושלים
חצי כוס גבינת קוטג'
רבע כוס בצל ירוק קצוץ
מלח לפי הטעם
שמנת חמוצה (להגשה)

אופן ההכנה:
1. בקערה גדולה, מניחים קמח, מים ומלח ומערבבים עד לקבלת בצק רך. לשים את הבצק כ-5 דקות עד שהוא חלק.
2. מחלקים את הבצק ל-4 חלקים שווים ומרדדים כל חלק לעיגול דק, ממנו קורצים עיגולים קטנים למילוי.
3. בקערה נפרדת מועכים את תפוחי האדמה המבושלים.
4. מוסיפים גבינת קוטג', בצל ירוק ומלח. מערבבים היטב.
5. שמים כשני כפות מילוי על חצי העיגול, מקפלים וסוגרים היטב את שני הקצוות.
6. מבשלים בסיר עם מים רותחים ומומלחים למשך כ-5 דקות או עד שהם צפים. 
6. מגישים חם לצד שמנת חמוצה.
7. הצעת הגשה נוספת: מקפיצים את הורניקי במחבת עם חמאה ובצל מטוגן.

טעם החופש בקולנוע פלאנט והוט סינמה