אצלנו בבית קוראים לזה בכלל בורמלוס: ממלאים את המצות בפירה תפוחי אדמה מתובל, מגלגלים ומטגנים בשמן. מגישים לצד ביצה קשה וירקות, ובלי זה אני לא שורדת את פסח. מרבית האנשים קוראים לזה מצה בריי או מצה ברייט, ולאחרונה גיליתי שילדים אוהבים לקרוא לזה מצה-בצה. 

מתוק או מלוח, עם תוספת גבינות, ירקות, פירות, ומה לא בעצם? כל מה שצריך הוא מים או חלב להרטבת המצות, ביצה על כל מצה שבמתכון, ומעט שמן או חמאה לטיגון. מכאן האפשרויות הן בלתי מוגבלות. 

תתחילו לפורר. מצות (צילום: אינג אימג')
תתחילו לפורר. מצות (צילום: אינג אימג')

הדרך הכי פשוטה להכנת מצה בריי דומה להכנת חביתה. טורפים ביצה בקערה, מוסיפים לבלילה מעט מים או חלב, ולתוכה מפוררים מצה. את התערובת יוצקים למחבת משומנת בשמן או חמאה ומזהיבים משני הצדדים. אפשר להוסיף עשבי תיבול, גבינה צהובה, גבינת פטה מלוחה, פטריות, בצל, וכל דבר שאתם אוהבים, ולהכין ממש פריטטה. כאמור היחס הוא על כל מצה - ביצה. אם אתם מכינים פריטטה משפחתית עם 5 ביצים - רסקו 5 מצות בהתאמה. ולא לשכוח לתבל במלח ופלפל.

אפשר גם להכין מצה בריי מתוקה בתוספת סוכר ו/ או שמנת מתוקה, ולהגיש עם פירות, מייפל, סירופ שוקולד, ונעצור כאן, כי צריך לחשוב גם על הקלוריות. 

חלי ממן מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא  (צילום: רונן פדידה)
חלי ממן מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא (צילום: רונן פדידה)

כמה זה משמין באמת?

"מצה במקורה היא מזון פשוט – קמח ומים. ערכה הקלורי והתזונתי מקביל ל-2 פרוסות לחם (מכילה כ- 150 קלוריות ליחידה)" מסבירה חלי ממן, מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא. "מצה מחיטה מלאה מכילה מעט פחות קלוריות (כ-100 קלוריות) והמון סיבים תזונתיים, ובמצת ביצים אין הבדל גדול בקלוריות ממצה רגילה ואחוזי השומן בה גבוהים יחסית. כמובן שתוספת שוקולד, הוספת גבינות ואגוזים למיניהם או טיגון המצה מוסיפים לערך הקלורי של הארוחה. מצה מטוגנת בביצה מכילה כ-220 קלוריות".

"מצה מצופה שוקולד מכילה 200 קלוריות ליחידה. אז אם אתם מאלו שמחכים לפסח רק בגלל המצה עם השוקולד – אולי כדאי להעדיף מצה כזו, שכבר ארגנו לכם עליה את השוקולד. אחרת, כשאתם מורחים שוקולד לבד על המצה, זה יכול להגיע בקלות ל-400 קלוריות ויותר. אבל – היזהרו, כשפותחים את החבילה אפשר לאכול עוד מצה ועוד אחת בלי להתאמץ ובלי להיות מודעים לכמה בעצם אכלתם. אז – קחו אחת, ולפני שאתם אוכלים – סיגרו את החבילה בחזרה. שלא תתפתו. אכילת מצות היא אחד ממנהגי החג החשובים יותר של פסח. אם נבחר בחוכמה אפשר ליהנות ממנהג זה ומאווירת החג גם ללא צבירה עודפת של קלוריות ושומן". והנה אפילו מתכון למצה בריי מתוק:

פנקייק מצה-בריי מתוק לפסח של חלי ממן

4 מצות 
חצי כף גרידת תפוז או גרידת לימון
חצי כפית תמצית וניל
4 ביצים טרופות
חצי כוס חלב
ספריי שמן בטעם חמאה
לציפוי: 2 כפות סוכר, חצי כפית קינמון

אופן ההכנה:
1. מרטיבים את המצות עם מי ברז ומפוררים לקערה
2. טורפים את הביצים עם החלב, יוצקים מעל המצות ומחכים כמה דקות, עד שהמצות רכות.
3. מערבבים היטב עם גרידת התפוז ותמצית וניל.
4. מחממים מחבת מתאימה ומתיזים מעט ספריי שמן. יוצקים כף מתערובת המצות ומטגנים משני הצדדים עד להזהבה. מעבירים לנייר סופג.
5. מערבבים סוכר וקינמון בקערה, מפזרים מעל לביבות המצה-בריי בעודן חמות.