בשבוע הבא אנו מציינים את יום הזיכרון לחללי צה"ל, מה ששלח אותי שוב אל הפרויקט הקסום והמצמרר בו זמנית של עמותת "מתכון עם זיכרון" ששמה לה למטרה להנציח את חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה דרך המטעמים והכנת המתכונים האהובים על החללים. העמותה הוקמה על ידי רס"ן במיל' עדן קוהלי בן עוז בהתנדבות מלאה, יחד עם מתנדבות מכל רחבי הארץ ופועלת משנת 2015.

לעוד מתכונים היכנסו לאתר הקולינרי של פסקל פרץ-רובין

דרך מיזם הנצחה ייחודי זה ניתן להיחשף לסיפור חייהם של חללי מערכות ישראל בארוחות ובמפגשים משפחתיים, תוך כדי בישול ואפייה של המתכונים האהובים על הנופלים במטבח הפרטי של כל אחד ואחת מאיתנו. למתכונים מתלווה מצגת המספרת על החללים, וכך מקבלים הזדמנות מרגשת דרך הסיפורים, המטעמים והניחוחות להתחבר באופן אקטיבי ומרגש לסיפור חייהם של הנופלים.

למיזם יש אתר אינטרנט המאפשר גישה אל אוצר המתכונים של החללים, להתחבר לסיפורם, לבשל את המטעמים ולערוך מעין מפגש עם זכר הנופלים האהובים. האתר מהווה ספר מתכונים דיגיטלי להנצחת חללי מערכות ישראל, והוא מאפשר לרבים בארץ ובעולם להיחשף לנופלים, להכירם, להנציחם ולבשל לזכרם.

בחרתי בעוגת הגבינה האהובה על יהונתן יוסף (יוני) ברנד ז"ל. יוני הוא השלישי מבין שבעה אחים ואחיות. למד בתלמוד תורה "מורשה", בישיבה התיכונית "נתיב מאיר" ולאחר מכן כשלוש שנים בישיבת "שבי חברון". לאחר הישיבה התגייס לשירות צבאי מלא בחיל השריון. יוני אהב טבע וטיולים, היה מדריך סנפלינג, למד צלילה ועבד גם כמדריך בקיר טיפוס. במקביל הוא היה סטודנט לפיזיותרפיה באוניברסיטת אריאל.

ב־7.10 הוקפץ יוני בצו 8 לדרום. ברגע שהפלוגה של יוני התכוננה להיכנס לעזה התגלה שהטנק של אחד מהמפקדים תקול והם נותרו בשטחי הכינוס. לאחר כמה ימים, יוני והצוות שלו קיבלו טנק חדש והם נכנסו לעזה. בתאריך י"ח במרחשוון תשפ"ד (2.11.2023), בעת היתקלות עם מחבלים, נפל יהונתן. בן 28 בנופלו. הותיר אחריו הורים ושישה אחים ואחיות. הוא הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. יחד איתו נפל אוריה מש ז"ל.

יוני היה בן אדם מדהים וחבר טוב שנכנס לכולם ללב. אדם שקט, צנוע, כולו נתינה ועזרה לזולת. הוא התנדב במקביל במעל לעשרה ארגונים שונים כמו "עלה", "ידידים", "אבקת אור", היה נהג ב"יד שרה", רכב על אופני טנדם עם עיוורים ועוד. אחד הערכים של יהונתן היה הסתר לכת, מי שלא צריך לדעת, לא יודע. התנדבויות ותרומות רבות לקהילה התגלו למשפחתו רק לאחר מותו.

משפחתו מספרת כי היה בו שילוב של עבודת ה' וחיפוש בצורה חווייתית. לאמו אמר: "אני אמשיך לעשות את הטוב והחסד עד הרגע האחרון כי זו בעצם השליחות והמטרה".

עוגת הגבינה של יוני
המתכון מובא כאן בנוסח שניתן על ידי בני משפחתו לאתר "מתכון עם זיכרון".

עוגת הגבינה האהובה על יוני (צילום: פסקל פרץ-רובין)
עוגת הגבינה האהובה על יוני (צילום: פסקל פרץ-רובין)


מצרכים לתבנית בקוטר 26־24 ס"מ:
4 ביצים L
1 כוס סוכר
1/2 קופסת אינסטנט פודינג וניל
1 כוס חלב
1 גביע שמנת מתוקה
4־3 כפות קורנפלור (עמילן תירס)
1/2 2 גביעי גבינה לבנה 9%

לציפוי אם רוצים:
1 גביע שמנת מתוקה
1 כוס חלב
1/2 חבילת אינסטנט פודינג וניל

אופן ההכנה:
1. להקציף חלבונים + חצי כוס סוכר.
2. לערבב גבינה + חלמונים + חצי כוס סוכר + חצי חבילת פודינג וניל + קורנפלור.
3. לערבב ולשלב את החלבונים ומסת הגבינה הכל יחד.
4. לשים בתבנית (משומנת) ולאפות בחום בינוני למשך 60־40 דקות.
5. לאחר שהעוגה מתקררת למרוח מלמעלה את הציפוי.

אם רוצים אפשר להכין ציפוי:
מקציפים במערבל חשמלי את השמנת המתוקה + חלב + חצי חבילת פודינג וניל לקציפה יציבה ומצפים את עוגת הגבינה בתום הקירור.