השבוע אני מציגה בפניכם מתכון של פשטידת תפוחי אדמה ובשר, המוכרת מאוד במטבח האנגלי/אירי בשם פאי רועים. אולם תופתעו לגלות שהיא מוכרת גם במטבח היהודי האשכנזי בשם "יאפצ'יק", מלך הקוגלים, כקוגל תפוחי אדמה משודרג באמצעות שכבת בשר נדיבה במרכז או כלזניה שמכינים בכלי עגול או בתבניות מוארכות. במטבח הצפון־אפריקאי הפשטידה הזו מוכרת כפסטל/בסטיל, שניתן להכינו בתבנית ולאפות.

יש המכינים מעיסת תפוחי אדמה קציצות סגלגלות שממלאים במלית הבשר ומטגנים בשמן החם. לא משנה איך תקראו למאפה הזה, הוא פשוט נפלא, ועד מהרה הוא יהפוך לאחת המנות שתתבקשו שוב ושוב להכין. זו פשטידה כל כך קלה להכנה, ואפשר לגוון ולשנות את התיבול שלה לפי טעמכם וטעמם של בני המשפחה כולה. 

מתכונים נוספים באתר של פסקל


החומרים (ל־8־10 סועדים,
2 תבניות אובליות בגודל 28*18
או תבנית גדולה בגודל 32*26):

לשכבת בשר:
2 כפות שמן
1 קילו בשר טחון
2 בצלים קצוצים
6 שיני שום כתושות
1 כף פפריקה
1 כפית כמון
½ כפית ראס אל־חנות או בהרט
1/2 כפית פלפל שחור טחון
1 כפית מלח
4 גבעולי פטרוזיליה קצוצים דק
3־4 כפות מים

לשכבת מחית תפוחי אדמה:
8־10 תפוחי אדמה בינוניים קלופים וחתוכים לשניים, מבושלים ומסוננים (שומרים ½ כוס ממי בישול תפוחי האדמה)
¼ כפית כורכום
1 כפית מלח
מעט פלפל שחור טחון
1 כף שמן זית
1 ביצה

לאפייה:
תרסיס שמן זית

לעיטור:
עלי תימין

אופן ההכנה:
1. שכבת הבשר: בסיר רחב ונמוך מחממים את השמן, מוסיפים את הבצלים הקצוצים ומטגנים 3־4 דקות עד לאידוי ושיזוף קל של הבצל. מוסיפים את השום הכתוש ומטגנים כמה שניות. מוסיפים את הבשר הטחון ומטגנים תוך כדי ערבוב ומעיכת הבשר. מטגנים במשך כ־6־7 דקות עד שהבשר מקבל גוון אפור ופירורי. מוסיפים את התבלינים ומערבבים היטב. מוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה ומעט מים ומערבבים. מביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה וממשיכים לבשל עוד כ־20 דקות עד לספיגת מרבית הנוזלים וריכוך קל של הבשר. מצננים היטב.
2. שכבת מחית תפוחי האדמה: מועכים את תפוחי האדמה המבושלים במועך לקבלת פירה. מוסיפים את מי הבישול ששמרנו ואת התבלינים, שמן הזית והביצה. מערבבים היטב לקבלת עיסה אחידה וחלקה ומצננים.
3. מחלקים את מחית תפוחי האדמה לשניים. מניחים כמות אחת של מחית תפוחי האדמה בתבנית אליפטית ומשטחים. מניחים על שכבת תפוחי האדמה את מלית הבשר ומשטחים לשכבה אחידה.

מכסים את שכבת הבשר ביתר מחית תפוחי האדמה ומחליקים היטב. בעזרת מזלג יוצרים פסים בצורת שתי וערב או כל צורה אחרת ומפזרים על פני הפשטידה מעט עלי תימין. מרססים את פני הפשטידה בתרסיס שמן זית ומכניסים לתנור שחומם מראש ל־200 מעלות במצב גריל. אופים במשך כ־20־25 דקות עד להתייצבות הפשטידה וקבלת גוון שחום.

פשטידת תפוחי אדמה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
פשטידת תפוחי אדמה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

 טיפסקל
לגרסת ההכנה של פאי רועים יש להוסיף כרפס וגזר קצוץ לעיסת הבשר וקופסת רסק עגבניות. אפשר להסתפק בשכבה אחת ראשונה של מלית בשר, ועליה שכבת מלית תפוחי האדמה. אפשר ליצור קציצות אליפטיות שאותן משטחים על כף היד, מניחים בהן כף מלית בשר וסוגרים. טובלים בבלילת קמח ומטגנים.