השבוע בחרתי להכין עוגיות נימוחות העשויות מבצק פשוט וקל להכנה. הן נמצאות כמעט בכל בית ונחשבות לעוגיות הכי ביתיות שיש. ולא סתם הן כל כך אהובות: הן עשויות מבצק שמשתלב נהדר עם כל מלית שתבחרו. לעתים קוראים להן כרוכיות ולעתים מגולגלות. ברגע שהן יוצאות מהתנור, כל בני המשפחה מיד מגיעים למטבח כדי לטעום.

למתכונים נוספים - לחצו כאן

לעוגיות הללו יש המון גרסאות, והן משתנות בהתאם לסוג הבצק והמלית שבהם תשתמשו. הן לא מתוחכמות במיוחד, אבל מפתיעות בכל פעם מחדש. מאחר שאין בבצק סוכר, מפדרים את הכרוכיות באבקת סוכר בתום האפייה, ואז פורסים. הפעם בחרתי לפזר מעט שומשום ושקדים מולבנים לפני האפייה.

בעוגיות שלפניכם יצרתי מיקס משאריות של מליות שהיו לי במקרר, כמו ממרח תמרים, חלווה, סילאן ואגוזי פקאן גרוסים. ערבבתי הכל עם קינמון ומעט ציפורן והוספתי מעט פצפוצי שוקולד. בחגים אני מכינה את המגולגלות הללו עם מלית של תמרים או תפוחים ומוסיפה פירות מיובשים.

בתום ההכנה אפשר לשמור את המגולגלות בקופסאות אטומות עד שבועיים. אצלי בבית, אגב, הן מחזיקות בקושי יומיים בטרם הן נאכלות כליל. ראו הוזהרתם.

מגולגלות - החומרים (ל־3־4 גלילות):

לבצק:
3 כוסות קמח מנופה
1 גביע אשל או שמנת
200 גרם חמאה
1 חלמון ביצה
1 שקית אבקת אפייה
1 כפית תמצית וניל

למלית:
250 גרם ממרח תמרים
1/4 כוס מיץ תפוזים
2 כפות מים
1 כף קליפת תפוז מגוררת
1/2 כוס אגוזי מלך/פקאן קצוצים או שקדים
1/2 כפית קינמון טחון
1/4 כפית ציפורן טחון
1/2 כוס פצפוצי שוקולד – לא חובה

לבזיקה:
שומשום
שקדים מולבנים פרוסים
1/2 כוס אבקת סוכר

אופן ההכנה:
1. מערבבים את כל חומרי הבצק בקערה או במערבל חשמלי עד לקבלת בצק אחיד וחלק. אם צריך, מוסיפים מעט קמח. אפשר לאחסן במקרר כחצי שעה.
2. להכנת המלית: מבשלים בסיר את התמרים עם מיץ התפוזים והמים ומניחים על להבה בינונית. מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה.
3. מחלקים את הבצק ל־3־4 חלקים שווים, מרדדים כל חלק על משטח מקומח ומורחים מעל חלק מהמלית. מגלגלים את הבצק לגלילה.
4. מניחים את הגלילות עם רווח זו מזו בתבנית אפייה משומנת היטב ואופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות במשך כ־25־30 דקות. מוציאים מהתנור, ובעוד הרולדות חמות, בוזקים עליהן כמות נדיבה של אבקת סוכר.
5. מצננים וחותכים לפרוסות בעובי 2 ס"מ. שומרים בצנצנות בעלות סגירה הרמטית.

טיפסקל

רצוי לא לעבד את הבצק יתר על המידה, כדי שהחמאה לא תימס ואז יהיה צורך להוסיף שוב ושוב קמח לאיסוף הבצק. לפני האפייה רצוי לסמן את גודל הפרוסות. הדבר עוזר לחיתוך בתום האפייה.

להכנת גרסת פרווה: החליפו את החמאה במחמאה, בשמן קוקוס מוקשה או בשמן. את האשל/השמנת החליפו במעדן סויה, מיץ תפוזים או קצפת צמחית.