אתחיל מהסוף. יקב רקנאטי הוא לדעתי יקב הביניים המעניין ביותר בישראל! הוא מצליח לרקוד בצורה נפלאה על שתי חתונות במקביל, מצד אחד הוא יקב מאסה המייצר יינות מיינסטרים, ברורים, נגישים ולא יקרים, ובד בבד הוא משכיל לייצר מגוון ומשרעת של יינות ייחודיים ומרתקים, המהווה מעיין מעבדה לימודית וחוקרת. כמו יקב קראפט קטן ואותנטי בתוך יקב מסחרי. זהו שילוב שמאד קשה ליצור, וקשה שבעתיים להצליח לשמור  על שני המאפיינים שלו לאורך זמן בצורה עקבית ואיכותית.

משמח, אפילו משמח מאד לראות את היקב לומד, מתחדש בלי לעשות מהפיכות, מחדד מסרים היישר אל תוך הבקבוק, בין אם מדובר ב-"יונתן לבן" ובין אם ב-"ספיישל רזרב", תוך יצירה של קו קוהרנטי המצליח לשלב בצורה הדוקה את משרעת היין הגדולה, אולי אפילו גדולה מדי שלו.

הסדרה הים תיכונית, יקב רקנאטי (צילום: שלמה שהם ובועז לוי)
הסדרה הים תיכונית, יקב רקנאטי (צילום: שלמה שהם ובועז לוי)

החזית הים תכונית 
לפני עשרים שנה, היקב הוקם מתוך אהבת הארץ ואמונה בכך שהיין הוא יבולה המובחר, המשקף את תבנית נוף מולדתו טוב יותר מכל דבר אחר. עם זאת, בתחילת הדרך התבסס היקב על יינות ברורים ובנאליים שהפגינו איכות אך ללא מיקוד מוגדר, תוך התמקדות בקהל היין המרכזי ובזנים המובילים של התקופה: קברנה סוביניון, מרלו, שרדונה וסוביניון בלאן. עם השנים עבר היקב תהליך שקירב אותו אל מטרתו הראשונית ובחר לעמוד בחזית תעשיית היין הישראלי בכל הקשור בזנים בעלי מאפיין ים תיכוני ומקומי, כגון: קריניאן, סירה וביתוני. תוך שהוא מחדד את פילוסופיית הייצור במטרה להגיש יינות רעננים יותר, מאופקי אלכוהול ובעלי מאפיינים אותנטיים שמשקפים בצורה מובהקת חלקת גידול מסוימת וביטוי של מאפייני הזן באזור הגידול. גם יינות העלית של היקב, ספיישל רזרב לבן ואדום, נוצקו ועוצבו מחדש אל תוך תפיסת העולם החדשה.
טעימת יינות רקנאטי  (צילום: יאיר גת )
טעימת יינות רקנאטי (צילום: יאיר גת )
לא שוקטים לרגע 
הביקור האחרון הראה כי היקב וצוות הייננים שלו, אינם שוקטים לרגע וממשיכים בתהליכי הלמידה והעיצוב לשנים הקרובות. הידוק התפיסה הים תיכונית הכוללת, לא רק ממבט צר של זן הענבים, אלא כתפיסה הוליסטית  בה גם זנים שאינם "ים תיכוניים" במקורם, מקבלים ביטוי מובהק ומלא חן, המעניק להם את התוכן המתאים ויוצר יינות מאופקים, צנועים ובטוחים בעצמם. כאשר גם זנים כגון שרדונה מקבלים זהות מעודנת ושלמה יותר ומייצגים בצורה יפה ורעננה את הקו של יינות היקב ופחות דגש על מאפיינים מובלטים של זן הענבים.

עבורי השנין בלאן החדש של היקב מספר יותר טוב מכל יין אחר את התהליך הרציף שמאפיין את יקב רקנאטי, ככזה שאינו פוחד לשנות, מתמודד עם השינויים בקהל לקוחותיו, מצד אחד כיקב גדול להיות עדכני ורגיש לסגנונות והמגמות בארץ ובעולם ומן העבר השני לשמור על קו מהודק ומובחן בו הייננים עובדים קשה מאד בכרם ואילו ביקב המטרה היא לייצר יינות מאופקים, מלאי חן ואמירה בלי להעמיס ולהכביד. תודה על ביקור נהדר, ולחיי עשרים השנים הבאות.