בדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. באילו משקאות בדיוק להתמקד? אחרי שדיברנו על וודקה, ג'ין, רום וטקילה, נתקדם למדף החמישי: וויסקי סקוטי.

טעימת וויסקי Tomintoul

וויסקי סקוטי: מה הסיפור
ארצות הוויסקי הקלאסיות הן סקוטלנד, אירלנד, ארה"ב וקנדה, אך כל חובב ויסקי יודע שהיום אפשר למצוא ויסקי איכותי ממדינות נוספות כמו, אוסטרליה, ניו זילנד, יפן, הודו ואחרות. אפילו ישראל. ובכל זאת, הבכורה והכבוד יינתנו תמיד לסקוטלנד, מולדת הוויסקי הקלאסי. ויסקי סקוטי הוא אחד מחמשת מוצרי הייצוא הרווחיים ביותר בבריטניה. לדברי היצרנים, בכל שנייה נמכרים בעולם 30 בקבוקים של ויסקי סקוטי. אחד מתוך שישה אנשים בסקוטלנד עובד בתעשיית הוויסקי, ובאי פועלות לא פחות מ-100 מזקקות. יש אומרים שכמיליון ליטרים של ויסקי מתאדים מעל סקוטלנד בכל שנה, ומכאן המונח Angel's share – חלקם של המלאכים.

בסקוטלנד, הוויסקי הוא חלק חשוב מהזהות, מהמסורת, מהמנהגים ומההיסטוריה , וככזה הוא מסמל בעיני רבים גאווה מקומית ועצמאות, והכנתו נחשבת לאמנות של ממש. יש שני סוגים עיקריים של וויסקי: מאלט – שמיוצר משעורה בלבד, מזוקק בדודי נחושת מסורתיים, מיושן זמן רב בחביות, ונחשב למשקה יוקרתי ביותר. והשני הוא בלנדד – וויסקי המעורבב מסוגי דגנים ומאלטים שונים, שלרוב מזוקק בתהליך מודרני - זיקוק תעשייתי רציף, שהופך אותו לרך ועדין יותר מאשר המאלט וויסקי. כל בלנדד וויסקי מכיל בממוצע בין 15 ל-50 סוגי ויסקי שונים, משולבים בנוסחה סודית, כדי ליצור משקה עקבי שהוא טוב יותר מסך כל מרכיביו.
 
חובבי המאלט נוהגים לומר שהוא משובח יותר מבלנדד, ובהתאמה הוא גם יקר יותר, אך כולם צריכים להצדיע לבלנדד, מכיוון שבלעדיו המאלטים המשובחים לא היו יכולים להתקיים. הבלנדד הוא זה שמשלם את החשבונות, כי 95% מהוויסקי הנמכר בעולם הם בלנד
סינגל מאלט וויסקי, גלנקדאם 21 (צילום: יח''צ)
סינגל מאלט וויסקי, גלנקדאם 21 (צילום: יח''צ)

רשימת קניות
 
חובבי הוויסקי הכבדים יחפרו לכם תמיד שכדאי להחזיק בבית וויסקי סקוטי, גם מאלט וגם בלנדד, ויסקי אירי, ברבן אמריקאי ואפשר גם יפני אחד. אם אתם לא אנשי וויסקי קלאסיים יספיק לכם בקבוק ויסקי סקוטי בלנדד טוב אחד, גם לשתייה נקייה וגם לקוקטיילים. אם אתם רוצים להיחשב קצת יותר מבינים רכשו גם מאלט וויסקי אחד לאירועים מכובדים.

איפה שומרים 
טמפרטורת הבית הרגילה שלכם טובה לשמירת כל וויסקי, אם תרצו לקרר אותו השתמשו בקרח.

מוצרים נלווים
משקאות מוגזים: ג'ינג'ר אייל, מי טוניק, סודה, אפשר אפילו קולה וספרייט.

שימושים נוספים  
וויסקי הוא בסיס טוב גם לקוקטיילים קלאסיים כמו וויסקי סאוור, אולד פאשן ומנהטן, אותם פגשתם בסדרה מד מן, או הקוקטייל הסקוטי ביותר, רוב רוי. קוקטייל שקרוי על שם גיבור עממי סקוטי, מעין רובין הוד הסקוטי. קוקטיילים שמבוססים על וויסקי יוצרים את השילוב הנכון בין אלכוהול כבד, מרגיע ומחמם לבין רכיבים אחרים שממתנים מעט את השפעתו. לקוקטיילים מספיק לרוב ויסקי בלנדד, אין סיבה להכין קוקטייל עם מאלט יקר להחריד.

קוקטייל ראסטי נייל  (צילום: שעות שמחות )
קוקטייל ראסטי נייל (צילום: שעות שמחות )
משקה הבית - ראסטי נייל -  Rusty Nail
האגדה מספרת כי מקור השם "מסמר חלוד" בשנות ה־40 של המאה הקודמת בכפר סקוטי הנקרא קרמונוק. בכפר גר בחור קשה יום ששמו ג'ון רסדייל, שאהב מאוד להטביע את יגונו בוויסקי, אך לא תמיד ידו הייתה משגת לכך. החסכנות הסקוטית הביאה את הבחור לרקוח ויסקי בעצמו, שאותו יישן כנדרש בחבית עץ שבנה במו ידיו מקורות עץ אלון. כשטעמו אנשי הכפר את הוויסקי החדש, שבטעמו הזכיר חלודה, עיקמו את פרצופם. ג'ון, שלא התכוון לבזבז את כספו לריק, הוסיף לוויסקי דרמבויי (ליקר דבש סקוטי) ופתר את בעיית הטעם. כשנגמר הוויסקי בחבית, גילה המזקק שלנו ששכח בזמן הבנייה מסמר חלוד בתוך החבית.
 
זהו אחד הקוקטיילים הקלים ביותר להכנה, ואחת הדרכים להתחיל להתיידד עם ויסקי, שלא תמיד קל למתחילים. עם הזמן מורידים את כמות הדרמבויי המתקתק עד שבסוף נשארים רק עם הוויסקי.
 
מה צריכים (לכוס  אחת)
60 מ"ל וויסקי סקוטי
30 מ"ל דרמבויי (ליקר דבש סקוטי)
2 קוביות קרח
פלח לימון לקישוט
 
מה עושים
מוזגים לכוס עם קרח את כל המרכיבים ומערבבים בעדינות.
מקשטים בפלח לימון. 

*המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן