להיות ראשון זה מחייב. אם אני לא טועה זה סלוגן של בנק. לא יודע איך זה בעולם הפיננסים, אבל בעולם הזיקוק של תחילת המאה התשע עשרה, להיות ראשון זה גם מסוכן. אפילו מאוד מסוכן, כמו שאפשר ללמוד מסיפורו של ראשון מזקקי הוויסקי החוקיים בסקוטלנד, אדם שהמורשת המפוארת שלו חיה איתנו עד עצם היום הזה. הכול התחיל כאשר הבריטים ועושי דברם, החליטו שוויסקי זה יופי של ביזנס והטילו על המזקקים מיסים גבוהים במיוחד. הסקוטים, שלא השתגעו על הרעיון, הפכו לעבריינים, התבצרו בהרים הגבוהים או באיים סחופי הרוחות, זיקקו בתנאים לא תנאים והבריחו ככל יכולתם. ללא תנאים אידיאליים לקיום תהליכי ייצור מודרניים או יישון לאורך זמן.

הרפורמה של הדוכס 
בשנת 1823, אחרי שהבין שאי אפשר לנצח במערכה הזו, הציע הדוכס מגורדון סוג של פשרה. המזקקים ישלמו היטל נמוך מהמס המקורי ויקבלו תמורתו רישיון לייצר ולמכור וויסקי. רוב היצרנים שלחו את הדוכס לחפש את החברים שלו, חוץ מחוואי בשם ג'ורג' סמית' שהחליט לקבל את ההצעה והקים מזקקה בעמק בו זורם הנהר ליווט, אחד היובלים של הנהר ספיי.

האקדחים של ג'ורג' סמית', גלנליווט  (צילום: יחצ)
האקדחים של ג'ורג' סמית', גלנליווט (צילום: יחצ)
השכנים והמתחרים לא היו מאושרים מההתפתחות וסמית', שסבל מהתנכלויות כולל מזקקה אחת שנשרפה בנסיבות פליליות, הצטייד בשני אקדחים שהפכו להיות סימן ההיכר שלו. אבל נפנוף האקדחים לא עזר לו לנפנף את המתחרים, שרכבו על ההצלחה שלו וקראו לוויסקי שלהם גלנליווט. בשנת 1880 הצליח סמית' להשיג בעלות על השם המבוקש והפך להיות לא רק המזקק המורשה הראשון, אלא גם המזקק הראשון בעל מותג מוגן.

זה אקדח בכיס שלך? 
בנוסף לאקדחים ולתושייה היו לסמית' גם קשרים בצמרת. עוד בטרם קבלת הרישיון, כך מספרים, כאשר המלך ג'ורג' ה- 4 היה מזדמן לאזור, הוא התעקש לשתות מהוויסקי של גלנליווט. זה לא הזיק, ככל הנראה להצלחתו של סמית, שהגלנליווט שלו היה לסינגל מאלט הנמכר בעולם עשרות שנים מאוחר יותר.

מה הטעם
למרות תפוצתן של גרסאות מיוחדות למיניהן, סגנון הבית של המזקקה מתאפיין בפרחוניות, קלילות ועדינות ואני לא אומר את זה לרעתו. להיפך. מדובר בסינגל מאלט נגיש וטעים, שגם מבינים גדולים וגם אנשים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הוויסקי, ימצאו אותו מהנה מאוד.

גלנליווט פאונדרס רזרב - לכבודו של ג'ורג' סמית המייסד, נולד וויסקי שאמור להשלים את חזונו וסגנונו. מדובר בוויסקי NAS כלומר ללא ציון גיל. הסוד שהופך וויסקי צעיר לכזה שמרגיש מעט מבוגר מגילו, נעוץ הוא בחביות אמריקאיות שעברו רק שימוש אחד קודם ועל כן מוסיפות הרבה טעם, צבע ואופי בזמן קצר. בטעימה חשים בניחוחות של פרי עסיסי לכיוון תפוח עץ ירוק ואגס, יחד עם הרבה ריחות וניל, אגוזים ואפילו בננה, שמקורם בחביות שהכילו קודם ברבן. ויסקי פתיחה מעניין שמעניק תמורה טובה מאוד למחירו.

גלנליווט 12 - אחד הוויסקים שנחשב לבנצ'מארק בייצור והערכת סינגל מאלט וויסקי. הוא מאוזן ועמוק יותר מקודמו, אך עדיין על הצד הקל . גם כאן אפשר למצוא ריחות של תפוח עץ, עם תיבול נהדר של קינמון ועץ אלון ברקע, מעט טעמי הדרים וסיומת בינונית עד ארוכה.

גלנליווט 15 (צילום: יח''צ)
גלנליווט 15 (צילום: יח''צ)


גלנליווט 15–  יותר קרמי בהשוואה לזוג הקודם, עם מרקם נהדר, ניחוחות חמאה ושקדים קלויים, טעמי חבית אלון טובים וסיומת שמזכירה ברנדי קשוח וטוב.
גלנליווט 18 (צילום: יח''צ)
גלנליווט 18 (צילום: יח''צ)
גלנליווט 18 - וויסקי מעניין עם ריחות פרחים, צימוקים שחורים, דגנים מתקתקים וקלויים ומעט עישן בסוף. בפה מרגישים הדרים, תפוחים, עץ, דבש ותבלינים, ואפילו מעט מנטה בסיומת. וויסקי איכותי, מורכב ומעניין.

גלנליווט 21 - וויסקי עשיר, מורכב וארומטי מאוד עם ריחות אורנים, צימוקים ופרות יבשים עשירים וכהים, פרחים מיובשים ואדומים, דגנים קלויים ואפילו דבש פרחים. בפה אפשר לפגוש מרקם עשיר עם נגיעות אגוז ותבלינים, פירות ואפילו משהו שמזכיר סירופ, והסיומת  ארוכה ומתקתקה.
גלנליווט, מארז טעימות  (צילום: יח''צ)
גלנליווט, מארז טעימות (צילום: יח''צ)

מה עושה מי שרוצה לטעום את כולם בלי לקנות את כל הבקבוקים? מתארגן על ערכת הטעימות של גלנליווט, שכוללת חמש מיניאטורות  במחיר של 199 ₪ ממש כאן, מאחורי הקישור הזה  כדאי להזדרז כי יש רק 48 ערכות כאלה, להזמין חבר או שניים ולערוך טעימה שתגרום לכם לא רק להכיר מחדש את הוויסקי הוותיק, אלא גם להתאהב בו.