להקת אבבא שרה על כל הדברים שתעשה אם רק יהיה לה כסף, באחד מלהיטי הפופ הגדולים של הסבנטיז. אצלנו שר רמי פורטיס על "כסף, כסף, כסף, שורף לי את קצה היד" (בשיר: "אין קשר"), אבל המקורות ההיסטוריים של הלהקה השוודית כנראה עמוקים מעט יותר: כי ב-16 ליולי 1661, נפל דבר באירופה: בנק שוודי בשטוקהולם הדפיס את שטר הכסף הראשון ביבשת.

רמי פורטיס (צילום: טינו וואקה)
רמי פורטיס (צילום: טינו וואקה)
ההיסטוריה של הממון 
דברי ימי הכסף כשיטה הכלכלית שמחליפה את סחר החליפין (תן שלוש תרנגולות, קבל עז במבצע) עתיקים כמעט כימי ההיסטוריה האנושית המתועדת: שימוש במטבעות כסף ידוע כבר מימי האימפריה של חמורבי, לפני כמעט 4,000 שנה – ואפילו לפניו שימש המלח, יקר המציאות בימים ההם כמטבע עובר לסוכר (המילה SALARY כמילה שמתארת תשלום שכר על עבודה, מקורה במילה SAL, כלומר מלח) והקדימה אותו הבירה, במצרים העתיקה וברחבי מסופוטמיה. ההנחה היא כי שטרות כמייצגים ערך בהמרתם לסחורה הופיעו לראשונה בסין, שבה יש תיעוד לשטרות כבר מהמאה השמינית לספירה. רק חשבו כמה פרוע הרעיון של הענקת ערך נתפס לחתיכת נייר, שאנו מוכנים להמיר תמורתו סחורה ממשית מתוך אמונה שהעברתו לצד שלישי תזכה אותנו בסחורה אחרת תמורתו!
ציורי קיר מצרים העתיקה (צילום: רויטרס)
ציורי קיר מצרים העתיקה (צילום: רויטרס)
בירה. אמצעי התשלום הראשון בהיסטוריה 
לאירופה הגיע שטר הכסף באיחור אופנתי של משהו כמו 900 שנה – והודפס לראשונה לפני 359 שנים בלבד. משמעות הנתון האחרון מעניקה אולי פרופורציות למרווחי הזמן של ההיסטוריה האנושית: הבירה שימשה כמטבע עובר לסוחר בין מצרים העתיקה למסופוטמיה, לאורך פרק זמן ארוך בהרבה מהתקופה שבה אירופה משתמשת בשטרות כסף.
בירה ווילדר לאגר  (צילום: יח''צ)
בירה ווילדר לאגר (צילום: יח''צ)

מי נעלם קודם. הכסף או הבירה? 
אפשר היה למתוח כאן את היריעה עד לארצות הברית של אמריקה וכיצד הפך מקורו של סמל הדולר ($) לפולמוס היסטורי, שיש הגורסים שמקורו בסמל בית המלוכה הספרדי (נחש שנכרך סביב עמודי הרקולס, כלומר מצרי גיברלטר) ויש שמרחיקים לכת אף לימי יוון העתיקה. בכל אופן, מאחר שאנחנו תחת השראת בירה, אמצעי התשלום הראשון בהיסטוריה האנושית, ומאחר שבבירה ספרדית כמו ווילדר עסקינן, הרי שאנו נישאר עם ההסבר הספרדי. עם השטר השוודי ועם פורטיס, ששר - אולי על התכונה הכי חשובה של הכסף: "בא ונעלם מיד".
בירה ווילדר חיטה  (צילום: יח''צ)
בירה ווילדר חיטה (צילום: יח''צ)

Let's Go Wilder - איך הכל התחיל? 
כשמצאנו בירה קלילה, כיפית, לא יקרה – שאפשר לשתות בכיף על החוף. ווילדר היא בירה ספרדית קלילה וכיפית, עם 4.5% אלכוהול וטעמים לימוניים קלים, שהופכים אותה לנעימה במיוחד לחודשי הקיץ. לווילדר יש גם בירת חיטה, אף היא נעימה מאוד לשתייה, בחוזק של 5.2%. לכבוד הגילוי, החלטנו להקדיש לווילדר מדור שיציג אירועים פרועים מההיסטוריה שאירעו באותו השבוע לפני. תתפרעו