"אנחנו נמצאים בתקופת הרנסנס של חנויות היין ויבואני היין", אומר עמית סלובטיק, הבעלים של רשת יין בעיר. "מאז תחילת הקורונה יש עלייה של 35% בצריכת היינות בקרב הישראלים. אני רואה עלייה ברכישת אלכוהול באופן כללי, אבל ביינות במיוחד, אולי מכיוון שאלו מוצרים זולים יחסית לעומת אלכוהול אחר". סלובטיק, שעובד בתחום כבר 35 שנה, סיפר שמעולם לא ראה שיא מכירות כזה, גם לא בתקופות של משברים כלכליים ומלחמות. "קודם כל, אנשים מצאו את עצמם סגורים בבית, ובאין ברירה, בכל ארוחת ערב עם חברים או בלי חברים הם שותים לפחות 2־3 בקבוקים. צריך להביא בחשבון את העובדה שיש הגבלות על מסעדות וברים, אין אירועים ואין מסיבות, ואנשים אוהבים לשתות ולא רוצים לוותר על כך".
סלובטיק טוען שהקהל הישראלי לא רק שותה יותר, אלא גם נהפך מתוחכם יותר. "לישראלים נמאס לבזבז כסף, ורואים את זה בבירור בתקופת הקורונה. הם מבינים יותר מה הם קונים, מה הם שותים, והכי חשוב - מה צריך להיות המחיר. לאנשים נמאס לרכוש במחירים מופקעים, והם מצביעים במבצעים. כל מי שניסו לגזור קופון במחירים מופקעים, הפסידו לקוחות. הישראלים מחפשים תמורה מלאה לכסף, וברגע שיש יין שהוא איכותי וגם נותן תמורה לכסף - ויש הרבה כאלה - רואים את זה במדדי המכירות".
התפוצצות של רוזה
אביתר סדן, הבעלים של רשת שר המשקאות מפעיל ב־12 השנים האחרונות אתר אינטרנט מצליח, נוסף לשלוש החנויות המרכזיות של הרשת. אף על פי שהיה מוכן מבחינה דיגיטלית למבול ההזמנות, אפילו הוא השתאה מכמות הזמנות האונליין המרשימה, והדבר הוביל אותו ליזום מבצעים משתלמים לקנייה מקוונת. "לא רק צריכת היין גדלה ביותר מ־30%, אלא גם צריכת הג'ין", אומר סדן, "צריך להביא בחשבון שיש הרבה אנשים שלא רגילים להיות בארץ בתקופה הזאת. לפחות מיליון איש שבדרך כלל מבלים או עושים עסקים בחו"ל נמצאים כרגע בישראל, מה שלא רק מגדיל פלאים את המכירות, אלא גם גורם לכל מי שהיה קונה בדיוטי פרי לקנות בחנויות ולהבין שיש פה אחלה סחורה במחירים שווים".
סדן אומר שאחד הדברים הנפוצים ביותר בתקופת הקורונה הוא הניסיון להיות ברמן. "יש פה תופעה חביבה ומשעשעת שבה כל אחד חושב שהוא מיקסולוג. אני רואה את זה בקטע קיצוני מאוד. מכירות הקוואנטרו (ליקר תפוזים. רכיב פופולרי בכמה קוקטיילים ובעיקר במרגריטה - ט"ל) קפצו ב־400%. כך גם המכירות של כל הסירופים, המוצרים הבסיסיים לקוקטיילים. גם הכלים והכוסות לקוקייטלים, שייקרים וכדומה נגמרים באתר בקצב מסחרר. נוסף לכך יש יינות שהקורונה עשתה להם טוב באופן מובהק, רוזה, למשל, נמכר בצורה בלתי־נתפסת ביחס לשנה שעברה. זאת לא עלייה אלא התפוצצות. כך גם הפינו גריג'ו והפרוסקו. בחודש האחרון מכרתי 80 ארגזים של מיראבל רוזה, המותג הידוע של בראנג'לינה".
גם שקד רואה עלייה ניכרת בצריכת הרוזה ביחס לקיצים קודמים, "זה יין לא מתיימר, כיף לשתות אותו קר, בייחוד במזג האוויר הזה. הוא מתאים גם לאנשים שיין לבן לא ממש מתאים להם, ולפעמים הוא טיפה חמצמץ ולא תמיד יושב בדיוק. רוזה הוא ממש יין של מרפסת ישראלית. הרוזה של לה ז'אמל, שמחירו 50 שקלים, נמכר אצלנו בכמויות גדולות מאוד. גם אני שותה אותו בבית".
"אנחנו נוגעים כמובן גם בקהל ששותה יינות ב־300 שקלים וצפונה", אומר שקד, "סטטיסטית זה קהל שחלק גדול מהזמן נמצא בחו"ל. כרגע הוא בארץ, ויש מאות אלפי ישראלים שרגילים לשתות במסעדות המובילות בצרפת ובאיטליה, ואפילו בניו יורק, אז העלייה היא לא רק בתחום השלושה ב־100, אלא גם בתחום הפרימיום".
כאמור הברים והשמיים פתוחים חלקית, והדיוטי פרי חדל לעבוד. הדבר בא לידי ביטוי בגידול ניכר בצורך של הקהל לשתות יותר ובכמות הביקורים בחנויות. אנשים נמצאים יותר בבית, מארחים יותר ורוכשים יותר. ברשת בנא משקאות מצביעים על גידול של 50% במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
"יש גידול ניכר בהיקף רכישות היין והאלכוהול, והמגמה ממשיכה לשבור שיאים מדי חודש", אומרת פני בכר, מנהלת השיווק של בנא משקאות, "כדאי לציין שהקהל הישראלי רוכש לא רק יותר יין, אלא גם יותר ויסקי. קטגוריית היין נמצאת בעלייה דרמטית בהשוואה לשנה שעברה. גידול של מאות אחוזים, שהגיע מצריכה יין ביתית. קטגוריית הוויסקי מפתיעה ובולטת עם עלייה של 60% במכירות, הקהל מחפש טעמים חדשים, בייחוד בזמנים אלה".
בכר מציינת שהישראלים מצביעים ברגליים ומגיעים אל הסניפים. "יש משהו בחוויית הקנייה בסניף שהוא שונה, ואנחנו מקפידים תמיד לתת טעימות, מה שגורם בסופו של דבר לאנשים גם להתנסות בדברים חדשים".
בכר בדקה את הנתונים בשני גלי הקורונה ומצאה שיש גידול זהה בשני הגלים מבחינת התפלגות רכישת סוגי האלכוהול, "בחודשיים האחרונים יש עלייה נוספת של כ־50% ברכישות. סל פריטים ממוצע עומד על כ־2־3 בקבוקים וכ־200 שקלים. רוב הצרכנים הם בני 25־55".
מגיעים לצעירים
ברשת חינאווי Wine & More מצביעים על גידול של 32% במכירת יינות - גם כאן בעיקר ברוזה, שהפך להיות כוכב הקורונה - ועל גידול של כ־28% במכירות האלכוהול (ויסקי, וודקה וג'ין). עדי חונן, מנהלת הרשת, מספרת שהקהל המפתיע ביותר בתחום היינות הוא דווקא הקהל הצעיר. "מה שקרה בקורונה הוא שגם צעירים מגיל 18־25, שהיו שותים בדרך כלל וודקה, עברו לשתות יין, והם מגיעים, טועמים וקונים. הרבה אנשים שהבינו ששתייה בבית היא בסדר ואין יותר כיף מזה. הקורונה הביאה קהל שעד עכשיו היה קונה רק בחגים". חונן מספרת שגם נשים שותות יותר, אפילו יותר מגברים, בייחוד בתקופת הקורונה. "נשים תמיד היו קהל יעד ליין, ועכשיו אני רואה את המגמה הזאת הרבה יותר. יש נהירה גדולה לאזור הג'ין, שהופך למשקה פופולרי לא פחות מיין".