בדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה את האוסף. באילו משקאות בדיוק להתמקד? אחרי שדיברנו על וודקה, ג'ין, רום, טקילה, וויסקי סקוטי, וויסקי אמריקאי, קוניאק, קמפרי, אניסים, ורמוט, משקאות דיז'סטיף קשאסה ויינות פורט, נתקדם למדף ה-14: ליקרים.

ליקר רוטס, מילק אנד האני  (צילום: יח''צ)
ליקר רוטס, מילק אנד האני (צילום: יח''צ)

ליקרים: מה הסיפור
ליקרים הם משקאות אלכוהוליים מתוקים המבוססים לרוב על תזקיק אלכוהולי המתובל במרכיבים מגוונים ביותר כגון, פירות, תבלינים, אגוזים, דבש, קפה, שמנת ועוד. הליקרים מכילים בין 15% ל-55% אלכוהול. המילה ליקר הגיעה מהמילה הלטינית 'liquifacere' שפירושה להתמוסס, כשהכוונה היא להתמוססות מרכיבי הטעם השונים במשקה. 

את הליקרים הראשונים הכינו כנראה נזירים בסוף ימי הביניים. המשקאות החלו דרכם, כרגיל בתקופה ההיא, כתרופות או שיקויים על בסיס צמחי מרפא, אותם היו משמרים על ידי אלכוהול. הליקרים הראשונים היו בעיקר מרירים, אך בהמשך הוסיפו להם סוכר כדי שיהיה קל יותר לצרוך אותם. 

הליקרים מחולקים לקטגוריות שונות, לפי המרכיב המרכזי שלהם, כגון קפה, תפוזים, פירות, דבש, אגוזים, אניס, שוקולד, עשבים שונים, צמחי מרפא, תמציות מאכל, סירופים שונים, קרמים ועוד. את המרכיבים מוסיפים בהשריה, בזיקוק ישיר או בדרכים שונות נוספות, כשהבסיס הוא לעתים תזקיק אלכוהול ניטרלי ולעתים תזקיקי אלכוהול איכותיים ביותר כמו, ברנדי או ויסקי. 

ליקר שוקולד בוטגה (צילום: יח''צ)
ליקר שוקולד בוטגה (צילום: יח''צ)

רשימת קניות
אם בא לכם לגוון מדי פעם ולהפתיע חברים שבאו לביקור, כדאי להחזיק בבית ליקר שאפשר להפיק ממנו קוקטייל קליל ומנחם. ליקר קפה או ליקר תפוזים לרוב יעשו את העבודה היטב, ואפשר גם לשתות אותם סתם כך עם קרח.
 
איפה שומרים:
תלוי במרכיבים. את רוב הליקרים אין צורך לשמור בקירור, אלא אם כן מעורבים שמנת או חומרים רגישים אחרים. 

איך שותים  
ליקרים ניתן להגיש בצורות שונות: נקי, עם קרח, עם סודה, בקפה או כחלק מקוקטייל. מאידך, יש ליקרים כל כך איכותיים שלערבב אותם עם מרכיבים אחרים זה לאבד את טעמם המקורי המצוין, כמו בנדקטין או שרטרז.

שימושים נוספים  
ליקרים הינם מרכיב חשוב ביותר בהכנת קוקטיילים, ויש כאלה שכמעט לא שותים אותם בפני עצמם, אלא רק בקוקטיילים, כמו, גליאנו, טריפל סק ואחרים. ליקר תפוזים איכותי כמו, גרנד מרנייה או קוואנטרו ייתן לקוקטייל חיזוק הדרי איכותי.

קוקטייל סינגפור סלינג  (צילום: שעות שמחות )
קוקטייל סינגפור סלינג (צילום: שעות שמחות )

משקה הבית – סינגפור סלינג  -   Singapore Sling
ג'ין ביפאיטר
הלונדוני נודע כמרכיב עיקרי בקוקטייל הקלאסי סינגפור סלינג, שעורבב לראשונה כנראה בשנת 1915, אך לג'ין הוסיפו מספר מרכיבים רב, וביניהם גם כמה ליקרים. האגדה מספרת שהקוקטייל עורבב בשנה זו בידי ברמן ששמו נג'ים בון, שעבד במלון Raffles בסינגפור. בתחילה נקרא הקוקטייל "ג'ין סלינג", שם כללי לכהיל שעורבב עם מים, סוכר ומרירים. בהמשך הפך להיות קוקטייל מורכב יותר ומתקתק שדי פשוט להכינו, למרות מרכיביו הרבים, ובהם, בין השאר, ליקר דובדבנים, בנדיקטין (קיסר הליקרים), ליקר תפוזים, מיץ אננס וליים. עם השנים השתנה הקוקטייל ונוצרו לו אינספור גרסאות ברחבי העולם. הקוקטייל הזה היה להיט גדול בשנות ה־80. בסרט "קוקטייל" מדקלם בריאן פלניגן, הבעלים של הבר, שיר שכתב ובו הוא מזכיר את הקוקטייל סינגפור סלינג.
 
מה צריכים (לכוס גבוהה אחת)
40 מ"ל ג'ין
20 מ"ל שרי הרינג (ליקר דובדבנים)
5 מ"ל ליקר תפוזים
5 מ"ל בנדיקטין
10 מ"ל גרנדין
80 מ"ל מיץ אננס או מיץ ליצ'י או מיץ פסיפלורה
30 מ"ל מיץ לימון/ליים
זילוף אנגוסטורה ביטרס
דובדבן לקישוט
 
מה עושים
מנערים את כל המרכיבים בשייקר עם קרח ומוזגים לכוס. מקשטים בדובדבן. יש הנוהגים להוסיף גם סודה, לפי הטעם.

*המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן