קצת כמו ראש הממשלה שמודה שהמצב גרוע, אך מיד מוסיף שגם הגרוע הזה הוא טוב ביחס למקומות אחרים בעולם, כך גם בענף היין, הבירה והאלכוהול הישראלי. רוב העוסקים בענף נפגעו כתוצאה מקריסתו המוחלטת של השוק הקר (שוק התדמית: מסעדות, מלונות, ברים ומועדונים), פגיעה שרק מקצתם הצליחו למזער באמצעות עלייה חדה בביקוש בשוק החם (סופרמרקטים וחנויות יין) או באמצעות צינור ההפצה הגדל ביותר בחצי השנה האחרונה: שירותי הזמנות ומשלוחים. כמה גורמים בסדר גודל בינוני בענף, כאלה שלא השכילו או לא יכלו לייצר שיווק והפצה מוטי הזמנות אונליין, כבר מודים בקשיים – ושלא לייחוס, מודים שהם בוחנים חבירה למפיצים חדשים או אף אפשרות למיזוגים עם גורמים דומים בענף.
 
הבעיות של ענף היין הישראלי (רשימה חלקית) 
אז למה המצב בחלק גדול מהמקומות סביר? ענף היין הוא דוגמה טובה לכך: ראשית מלכתחילה היה מדובר על ענף שהיקף הייצוא שלו מוגבל, בניגוד למעצמות יין אדירות כמו צרפת, איטליה וספרד. אין מדובר רק בהיקפים אלא בעיקר בתמהיל: אחת מהבעיות העיקריות של היין הישראלי היא שלמרות שזכה פה ושם להכרה בינלאומית, הוא כמעט שלא הצליח לפרוץ את גבולות השוק הכשר - ויהודי תושב לונדון, פריז או ניו יורק, שנהג לרכוש יין ישראלי כשר לקראת שבת, לא שינה ממנהגו גם בעת הקורונה. לכל היותר ניכרה ירידה חדה בביקוש ליין ישראלי במסעדות, אלא שזו מראש לא הייתה גבוהה. 

שנית - מדובר בענף קטן יחסית, שבו הביקוש היה מתון מלכתחילה: הישראלים, עד פרוץ קורונה, צרכו כשישה בקבוקי יין לשנה, רובם למטרות פולחן דתי (חגי האביב וחגי תשרי), והעלייה בצריכה הפרטית (שמורגשת היטב בשטח, הגם שלא נכנסה עדיין לסטטיסטיקה הרשמית), לראשונה אחרי שנים ארוכות של סטגנציה, פיצתה לא במעט על אובדן ההכנסות כתוצאה מאובדן המכירות בפלח המסעדות. בצרפת ובאיטליה למשל, המצב קטסטרופלי בהרבה. אמנם הממשלות שם העניקו חבילות סיוע נרחבות ליקבים, אך כרמים לא נבצרו, חלק מהתוצרת הופנתה מיד לזיקוק (תזקיק, בניגוד ליין, אינו מתקלקל) ועוד.

אפרופו בציר, בישראל הצליחו להתגבר על בעיות כוח האדם שהיו עלולות להיווצר בשל סגרים וחובת בידוד, ועד לשבוע האחרון של אוגוסט, סברו כולם שהבציר השנה מוצלח. חום מתון ולילות קרירים בהרי ירושלים ובצפון הארץ, אחרי חורף גשום, הניבו פרי נהדר. רק שאז, בשבוע האחרון של אוגוסט ועד למחצית ספטמבר, הכה הקיץ הישראלי בעוז. בעקבות כך דיווחו כורמים על ירידה חדה באיכות הפרי שטרם נבצר.

בציר 2020 - יקב הרי גליל (צילום: יח''צ)
בציר 2020 - יקב הרי גליל (צילום: יח''צ)

סיכום מחושב
קשה להתחיל לסכם את 2020 בענף האלכוהול הישראלי, לאו דווקא בגלל השינויים שגרמה בו הקורונה עד כה, אלא בעיקר מפני שאיש לא יודע עדיין כיצד יהיה הרבעון האחרון שלה. מה שבטוח הוא שהכלל שתקף לחלק גדול מענפי המסחר תקף גם כאן: מי שידע לשווק, לפרסם ולגרום לבאז בערוצי הדיגיטל, בשילוב עם מערך הזמנות ומשלוחים יעיל, שרד את התקופה במינימום נזק ואף בעלייה ברווחים. מי שהתמהמה מתוך תקווה כי יעבור זעם והעסקים ישובו לפעול כפי שהיה לפני הופעת הנגיף, נקלע למצוקה. ההערכה היא שהרבעון האחרון של השנה האזרחית יתאפיין בכמה רכישות ומיזוגים של יצרנים ומותגים קטנים על ידי גדולים מהם, לכל רוחב הענף: אלכוהול (שרובו מיובא), בירה (מבשלות הבוטיק נאלצו להמציא מחדש את צינורות השיווק וההפצה שלהן, לא כולן יעמדו במשימה) ויין.

מארזים מהגליל ומהגולן
הפיקניקים והטיולים של סוכות, שחלקם התאפיין בביקורים במרכזי המבקרים של היקבים וברכישה מוגברת של יין, לא ייצאו לפועל השנה. לכן ביקבים השונים מיהרו להיערך עם מארזים מיוחדים, עניין שלרוב ממצה את עצמו בערב השנה העברית החדשה. יקב הרי גליל מציע למכירה באתר היקב, מגוון מרזים שמכילים, מלבד יין, גם מוצרים נלווים להשלמת החוויה. הנה שלושה מארזים לדוגמה.
 
מארז ליום סתווי. אמנם ברוב חלקי המדינה קריר מעט פחות מאשר בקיבוץ יראון, מקום משכנו של היקב, אך המארז מכיל 3 בקבוקי יין מסדרת גליל – קברנה סוביניון, מרלו ובלנד אדום, כירבולית, חוברת שעם ועט, מארז פופקורן למיקרוגל, זוג כוסות יין ופותחן. המחיר: 160 שקלים.

יקב הרי גליל. מארז ליום סתווי  (צילום: שני הלוי)
יקב הרי גליל. מארז ליום סתווי (צילום: שני הלוי)

מארז של סוף הקיץ. המארז מכיל בקבוק יראון רוזה, מגבת חוף עגולה ומעוצבת, "קולבאג" שקוף לקירור היין, זוג כוסות יין. בתקווה שיהיה מותר לשהות בעתיד הקרוב על החוף. המחיר: 168 שקלים

מארז לשישי. המארז מכיל יין אלון מסדרת גליל, מפת שולחן 140*240, זר פרחים מיובשים, זוג כוסות יין ופותחן. המחיר: 249 שקלים.

יקב הרי גליל. מארז שישי (צילום: שני הלוי)
יקב הרי גליל. מארז שישי (צילום: שני הלוי)

גם ביקב רמת הגולן, החליטו על מדיניות דומה ומציע באתר היקב מגוון מארזים שמשלבים מיינות היקב עם מוצרים נלווים ומשלימים:

מארז סוכות חגיגי. גמלא סירה 2017, גמלא ריזלינג 2019, גמלא טמפרניו 2017 , 2 כוסות יין, פותחן  צבעוני וערכת יצירה לקישוט הסוכה המכילה כדור אוריגמי מנייר ושרשרת דגלים לצביעה. המחיר:  189 שקלים.

מארז גמלא בקטנה הביתה.  רעיון מוצלח מאוד לטעמי לשימוש בבקבוקים שנועדו במקור למסעדות: מגוון חצאי בקבוקים (375 מ"ל): גמלא שרדונה 2019, גמלא סנג'ובזה 2016, גמלא סירה 2016, גמלא קברנה סוביניון 2015, גמלא קברנה סוביניון - מרלו 2016, גמלר מרלו 2015, פותחן מקצועי וכובע רשת. המחיר: 168 שקלים, תמורה נהדרת לכסף.

יקב רמת הגולן. מארז גמלא בקטנה  (צילום: טל סיון)
יקב רמת הגולן. מארז גמלא בקטנה (צילום: טל סיון)
 
מארז כרם יחידני. תיבת עץ המכילה ירדן קברנה סוביניון כרם בראון 2016, ירדן סירה כרם בראון 2016 וזוג כוסות רידל (שם שמעביר צמרמורת בגבו של כל חובב יין). המחיר: 425 שקלים.